Søg Garagen Hej Gæst! Register

Begrænsninger i PGO Bigmax
#1
Tak for et godt og brugbart forum.

Jeg er den lykkelige ejer af en Pgo Bigmax fra 2006 den har nu kørt 800 km så jeg har besluttet mig for at nu skulle der ske noget.. Jeg har pt fulgt guiden og fjernet remskiven... Super god guide det var virkelig næmt... Dette indgreb har ca givet mig 5km i timer mere..

Jeg har læst at der er begrænsninger i udstødning og ved luft filter, men synes jeg mangler lidt mere info før jeg kaster mig ud i det..

Håber der er hjælp at hente.

På forhånd tak

Michael
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Enten er der en begrænsning i den ende af udstødning som går op til cylinderen, det er en lille dims som man kan tage ud med en skruetrækker. Ellers er der et blindrør på, som skal skæres af og lukkes tæt.
Begrænsningen i luftfilteret giver ikke noget hvis du fjerner den, det er kun nødvendigt hvis du skal tune den meget.
Svar
#3
Nu har jeg pillet udstødningen af.. der er ikk noget at se i den ende der sidder på cyl. der er et blindrør samt et rør fra udstødningen der sidder sammen med en gummi studs så fører op bagved karb.

Tror det bedst kan betale sig at købe en ny udstødning kan dem fra thansen bruges og i så fald giver de noget?

Kan heller ikk se noget ved luftfilteret precis hvad skal jeg kigge efter?
Svar
#4
Micmacoo Skrev:Nu har jeg pillet udstødningen af.. der er ikk noget at se i den ende der sidder på cyl. der er et blindrør samt et rør fra udstødningen der sidder sammen med en gummi studs så fører op bagved karb.

Tror det bedst kan betale sig at købe en ny udstødning kan dem fra thansen bruges og i så fald giver de noget?

Kan heller ikke se noget ved luftfilteret precis hvad skal jeg kigge efter?


Blindrør samt det lille rør til katalysatoren, skal fjernes og lukkes med en svejsning, for at det vil give noget effekt iform a' flere km på toppen. Så er det nemmere at købe et, der ligner det originale, som f.eks TP powered. Thansen har ikke tunrør, det har http://www.Protuna.dk (også Thansen) Smil Men jeg tror at dette er bedre end dem Protuna har : Turbokit

Bag på luftfilterkassen sidder der et lille rør, det kan fjernes, men så larmer den noget mere. Om det har nogen effekt ud over larmen, ved jeg ikke.
Svar
#5
Det der flot i er så hurtige!!

Det med luft filteret, er det noget der er blevet gjort ved indførelsen til DK eller er det "bare" en ændring man kan lave?

Sidder og kigger på protuna, de udstødninger de har ligner meget dem de har ved thansen??


http://thansen.dk/product.asp?c=88019388...1712457691
http://www.protunahandels.de/product.asp...n=19083088


Blev bare lidt skuffet over at fjerne remskiven. Jeg kunne ikk rigtig mærke nogen forskel.
Da det er en 45 scooter er der vel ikke andre begrænsninger end remskiven og udstødningen??
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Da det er en 2006'er du har, kan der godt være en begrænsning ved/i membranen(under studsen til karburatoren). Det kan være en plade eller en tragt der ligger løst ovenpå membranen, eller at selve membranen er klemt sammen på en sådan måde, at membranpladerne ikke åbner helt som de burde.


Og jeg vil ikke anbefale at du køber en knækudstødning, hvis du kun skal køre afdroslet eller med sporttun. Der for du nemlig ikke det fulde udbytte, af knækrøret.
Svar
#7
Citat:Det med luft filteret, er det noget der er blevet gjort ved indførelsen til DK eller er det "bare" en ændring man kan lave?

Det kan jeg ikke svare dig på, men jeg ved at det ikke vil hjælpe noget, og hvis du gør det skal du os have en større dyse i .
Svar
#8
Skal man omdysse når nu jeg får ny udstødning på? Evt. hvor meget
Svar
#9
Micmacoo Skrev:Skal man omdysse når nu jeg får ny udstødning på? Evt. hvor meget

Ja det skal man, som regel. Jeg regner med at der sidder en 72'er i karburatoren på din model, og ud fra den, så ville jeg gå 4-6 numre op, til en start (jeg kører selv med en 82'er).
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Du siger, den er fra 2006, og du kun har 800 km 8) så er den jo helt ny og frisk Grin
Da konen fik sin Peugeot, var jeg ikke meget for at skulle punge ud med næsten 2.000 kr. for en ny potte uden blindrør (resonansrør). Knallerten var jo helt ny :oops: og som jeg prøvede at refærdiggøre yderligere ved at sige, at min Agility jo heller ikke havde anden potte - men den gik ikke. En nævenyttig kollega forklarede hende, at det heller ikke var nødvendigt, fordi min er en 4-takter :oops:

Nåh, en smed på arbejdet tilbød at fjerne blindrøret og lukke hullet, men jeg ville gerne have, at han satte røret på igen, efter der var lukket til potten, så det så normalt ud igen. Det var åbenbart ikke noget han ville garantere, at han kunne gøre, så istedet fandt han på, at save en ridse i blindrøret nede ved potten, og sætte en skive uden hul i ridsen. Han gav den så et par "klatter" og malede det hele sort. Vupti! konen havde en original potte "uden" blindrør (og fikset vario), men den begyndte at "hoste" - det ordnede den samme smed ved at fjerne en lille studs for enden af det lille udstødningsør bagerst på potten. Den kører uden problemer 75 med standard dyse. Det hele kostede mig en af mine flasker portvin Ked af det
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
Smart trick det med skiven, meeeeen 800kr for en tunudstødning er jeg lidt varm på.

Ved power filter skal man vel også 4 dysser op så, eller?????

Damm sådan en scooter er noget anderledes, end en god gammeldaws yamaha 4 gear.
Svar
#12
Du skal regne med at noget af bundtrækket forsvinder hvis du skifter den orig. potte ud, dvs. lettere ruller, og evt. strammere koblingsfjedre. Du får ikke meget ud af skiftet, da den orig. 45 potte yder rimeligt godt når blindrøret er blevet fikset - ihvertfald til standard cylinder. :wink:

Proppen i luftfiteret er tænkt fra fabrikken som en slags venturi, der giver luften et ensartet og hurtigt flow i filterkassen. At fjerne den giver bare mere (urolig) luft og større rissiko for at få vand og skidt i filterkassen. Det samme er det med powerfilter.
Mere luft skal først til den dag, der ryger stor cyl. og karburator på - ikke før.

Kragen > Smart trick der ! Det må straks afprøves på værkstedet.. :wink:
Svar


Forum spring: