Søg Garagen Hej Gæst! Register

benzinmåling på ny scooter30
#1
Her er min første benzinforbrug pr km på min nye agility:

127 km på 4.09 Liter 92 oktan= 31,05 km

er det godt eller hvad?

Jeg ved den kan køre længere på literen, da det er bykørsel: det er dog ikke indre by, men en mellemting.

Jeg prøver at køre så økonomisk som muligt, men jeg glæder mig dog til at den kører lidt hurtigere end de 25-30 kmt som den gør nu.

En anden ting; jeg kører på en cykelsti hvor man godt må køre på scooter, men når jeg køre den modsatte vej, må man ikke køre der..dårlig skiltning eller hva Griner
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Jeg synes da du kan være godt tilfreds med dit forbrug på 31,05 km/liter.
Svar
#3
mongo Skrev:Her er min første benzinforbrug pr km på min nye agility:
127 km på 4.09 Liter 92 oktan= 31,05 km
er det godt eller hvad?

Ikke så godt for en 4-takter. Det er jo nok fordi du kører rundt med den ring i varioen. Havde walker ikke været oppe på en 48 km/l på sin Agility? Muligvis bliver benzinøkonomien bedre når den har kørt lidt længere?
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#4
Johnny-2-hjuler Skrev:Ikke så godt for en 4-takter. Det er jo nok fordi du kører rundt med den ring i varioen. Havde walker ikke været oppe på en 48 km/l på sin Agility? Muligvis bliver benzinøkonomien bedre når den har kørt lidt længere?


Ja det er sikkert derfor, + alle de lyskryds.

Den har kørt 255 km, efter at have hørt jeres råd venter jeg til den har kørt over 1000 km

Den ska snart til første service, hvilket sku være gratis som butikken skriver.
Svar
#5
Hvis det er økonimien fra afhentning (dvs. sprit-ny) og lovlig 30'er, så er det slet ikke tosset. Min lå tydeligt under 30 km/l de første 3-400 km. Først efter 7-800 kom jeg op i nærheden af 40, og det inkluderede vel at mærke også en omlægning af min kørestil.

Mere magelig acceleration, frem for Brian fremfærd.
Lad andre scootere, Grønne Stude og cyklister te sig, som de havde lyst. Det var ikke mit problem!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
walker1 Skrev:Hvis det er økonimien fra afhentning (dvs. sprit-ny) og lovlig 30'er, så er det slet ikke tosset. Min lå tydeligt under 30 km/l de første 3-400 km. Først efter 7-800 kom jeg op i nærheden af 40, og det inkluderede vel at mærke også en omlægning af min kørestil.

Ok, men var det ikke noget med at du efter din mystiske service, hvor Agility'en blev friskere, også fik en bedre benzinøkonomi ?
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#7
Johnny-2-hjuler Skrev:Ok, men var det ikke noget med at du efter din mystiske service, hvor Agility'en blev friskere, også fik en bedre benzinøkonomi ?
Jo da. På en enlig langtur på samlet 120 km (med stop undervejs!) nåede jeg op på 47,9 km/l. (Manuel tankning med dunk og målekande før og efter, så det burde være ret reelt!)

Siden har jeg med mere daglige ture i blandet miljø ligget på godt 42. Det kunne jeg også opnå før det eftersyn, men jeg skulle kæmpe mig til det.

Det kan være et spørgsmål om at finde det nye 'økonomipunkt'. Tidligere lå det lige over 30 på nålen, men det er godt nok et stykke tid siden, jeg har kørt hele ture i det regi Jeg plejer nu at køre den op til 40, hvilket kan være lidt lavt. Den er ret glad for at komme højere op, har jeg bemærket. :twisted:

Til gengæld er der åbenbart en hurdle mellem 30 og 35, man ligesom skal kæmpe sig forbi.
Svar
#8
Johnny-2-hjuler Skrev:Ikke så godt for en 4-takter. Det er jo nok fordi du kører rundt med den ring i varioen. Havde walker ikke været oppe på en 48 km/l på sin Agility? Muligvis bliver benzinøkonomien bedre når den har kørt lidt længere?

Når der er begrænsning i varioen svarer det til at køre i for lavt gear = dårlig benzinøkonomi.
Hvis der er begrænsning i CDI'en, lukker tændingen af ved max. omdrejninger, og benzinen suser så delvis ubrugt igennem motorem = dårlig økonimi.

Medens motoren er under tilkøring, må man også regne med lidt dårligere økonimi fordi motordelene ikke er tilslidt ordentligt endnu og derfor har større gnidningsmodstand.

En god tynd kvalitetsmotorolie (0W30 eller 5W30) giver også et par kilometer på økonomien og endelig betyder dæktrykket en del.
Selv kører jeg med ca. 4 Bar i dæktryk, og det ved jeg godt et alt for meget. Det giver dårligere kørekomfort og ringere egenskaber i vådt føre, men det giver et par kilometer på økonomien.

Sidst skal man sikre sig at bremserne ikke slæber på (især forbremsen kan godt hænge lidt). Også det påvirker økoniomien.

Og så allersidst, men ikke mindst, så betyder dysestørrelsen meget for økonimien.
--
Hilsen Ole
Svar
#9
walker1 Skrev:Hvis det er økonimien fra afhentning (dvs. sprit-ny) og lovlig 30'er, så er det slet ikke tosset. Min lå tydeligt under 30 km/l de første 3-400 km. Først efter 7-800 kom jeg op i nærheden af 40, og det inkluderede vel at mærke også en omlægning af min kørestil.

Mere magelig acceleration, frem for Brian fremfærd.
Lad andre scootere, Grønne Stude og cyklister te sig, som de havde lyst. Det var ikke mit problem!

Tak jeg kører også pænt
Det er fra min første tankopfyldning, der var jo lidt på iforvejen.

Jeg sku lige til at bestille tid til første 300 km service, da de siger i tlf, at det er først ved 1000 km. øv¨
Det var lavet ifovejen, som han sagde. :?

Jeg skifter olie på den i weekenden, og blæser luftfilteret rent.
Der står rens oliefilteret..

Jeg går udfra det er castrol gps 10w-40, eller sae 10w-40 jeg ska bruge...det står i manualen.

Andre ting der er vigtige?


Update, jeg må vist hellere få den til service og betale selv:
http://www.billig-scooter.dk/about3285.html
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: