Søg Garagen Hej Gæst! Register

Problemer med en DellOrto Karb. 17,5 mm. (Piaggio Liberty)
#1
Hold da fest, så er jeg kommet ud af soveposen og frem i dagslyset. Straks bli'r der kastet Billig-Scooter portal og hvad ved jeg, lige i fjæset på en Blink med øjet

Nå, tilbage til det det handler om. Nemlig min DellOrto Karb. jeg har fået sat i min Liberty. Det er altså en original DO'er og ikke den som følger med som standard når man køber scooteren, til dem som ikke vidste det.
Problemet ligger i, at ved halv gas mister scooteren fart (det føles som om motoren drukner). Venter man lidt og holder den på halv gas ta'r den lige pludselig fat og man kan fortsætte med at dreje gassen og motoren følger villigt med. Men det er altså der ved halvt gas jeg har problemer.

Jeg har tegnet en graf så det måske gi'r lidt mere mening, det jeg pludrer om. Blink med øjet
[TILLÆG] Grafen skulle nok ha' indeholdt omdrejninger istedet for hastighed, sorry! Smil
[Image: 1635.jpg]

Energy henviste på et tidspunkt til en artikel (link her) hvor det fremgik at ved halv-gas området er det nålen man skal kigge på, eller har jeg forstået artiklen forkert?

Her følger lidt info om nål pos. , dyse osv. (råb lige op hvis alt ikke er kommet med).
Dyse: 70 (har haft en 72 i, men så får den en meget langsom og meget hakkende accelration. Er det det man kalder at 4-takte?)
Luftfilter: Stage6 filterindsats (den sort/røde type)
Luftskruen: 2½ gange ud
Nål: Sænket så meget som muligt

Jeg har selv prøvet at rode med luftskrue, nål og sågar truet med en muggert, men indtil videre har intet haft nogle større succes.

Daniel
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Kan det være ar du ikke har taget plasttik dimsen ud af membranen, prøv det, det er en begrasnsning.
Moske skal den have merer luft.

Mvh Johannes.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#3
Johannes Johansen Skrev:Kan det være ar du ikke har taget plasttik dimsen ud af membranen, prøv det, det er en begrasnsning.
Moske skal den have merer luft.

Mvh Johannes.

Har membranen så meget at sige i det henseende? Ik' at jeg kan argumentere for den ikke skulle ha' det. Men den har vel ikke så meget med karburatorens arbejde at gøre, den sender det vel bare videre i passende mængder til cylinderen? Igen, jeg er ikke scooter-geni, så jeg ta'r garanteret fejl Blink med øjet

Men luften... Kan jeg så ikke bare nøjes med at dyse ned ? Ik' at jeg er meget for at gå længere ned end 70.
Svar
#4
Jeg har dysse 63 eller 64 i min pt med den caburator som der sidder på standart.
Prøv at spørg Energy om den plast fidus i membranen den er jo ikke sat i for sjov ,moske skal du lave de to huller i luft filter kassen stører den som du tager af når du skal have filteret ud.
Jeg har iøvrigt bestilt tid til cylender skift i december så min kommer nok til at flyve lavt efter den 14 dec.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#5
Daniel_A, du sender mig bare en elektronisk brevdue med en invitation til kaffe ad libitum, enten hjemme eller i dit hjem nr. 2. Så kigger jeg forbi, og så skal vi sq nok få den karb til at spille ordentligt.

Men uden kaffe, dukker jeg ikke op. Så er det slået fast.

Dutch
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Daniel, prøv engang, at lave denne modificering i luftflterkassen : (ca. halvvejs ned - billede af luftfilterkasse) http://www.malossi.com/Archivio_Files/MO...310997.pdf og brug kun den vejledning til højre, altså ikke den med 14mm hul 30mm inde.

Det giver et lidt bedre flow, og fjernede også den lidt fede mellemgas, der også var på min Zip med samme karb. som din... :wink:
Svar
#7
Hej Grin
Jeg har prøvet præcis det samme, det var så bare ikke ved halv gas men lidt før (dog ikke ved start).
Det lød seriøst somom at den fik for meget luft eller benz. hvilket jeg ikke var helt klar over.
Jeg kørte normalt en nem rute i skole hvor jeg bare skulle holde gassen i bunde hele vejen, men på et tidspunkt lød det som om at filteret bare røg af, den druknede simpelthen. Hvad der skete ved jeg ikke, men det fortsatte i en uge.
Så begyndte jeg at køre mere varieret og det stoppede MED DET SAMME.

Det skal så lige siges at skiverne var pillet og havde Prestigé pot på, den kørte ca 85-90.
Det var en Piaggio Nrg Mc3 (AC) årgang 2004-5.

Håber det var til hjælp. ;D
Svar venligtst :D
Svar
#8
Har også hørt det med at lave de to huller stører men vil ikke gøre det før at den stører cylender er på.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#9
Johannes Johansen Skrev:Har også hørt det med at lave de to huller stører men vil ikke gøre det før at den stører cylender er på.

Jeg kunne forstå hvis du sagde karburator. Cyl har intet med luftfilterkasse at gøre.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Opdatering!

Jeg har nu fået lavet et større hul i filterkassen som har hjulpet en hel del. Tak for linket Energy.
Nu 4-takter den godt nok i stedet ved samme område på gassen med meget mindre og ikke nær så irriterende, så der skal rodes med noget luftskrue og måske dyse.
Svar


Forum spring: