Søg Garagen Hej Gæst! Register

Dybfrossen scooter
#1
Ja min scooter er dybfrossen(-8,5 gr. i nat). Eller var, for jeg har måttet stille den ind i min udestue(+2 gr.) Smil. Både mit bagbremse og gaskabel var frosset fast. Og de skal derfor have en omgang olie, men problemet er at de måske fryser fast igen, under kørsel i -5,5 gr(lige nu)??. Findes der forøvrigt et middel, der er bedre end olie(WD40) til det formål??
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
Kunne det ikke mixes sammen med lidt karburator væske, eller kølervæske?
Blot en tanke..
Svar
#3
Stig Sørensen Skrev:Kunne det ikke mixes sammen med lidt karburator væske, eller kølervæske?
Blot en tanke..

Jeg glemte at skrive, at motoren kører fint, men kablerne du'r ikke i denne frost. Jeg bruger ikke karburatorvæske i benzinen, da jeg har en karburatorvarmer på Smil.
Svar
#4
Nårh ja, men derfor kunne du jo stadig købe karburator væske over på tanken Blink med øjet
Svar
#5
Stig Sørensen Skrev:Nårh ja, men derfor kunne du jo stadig købe karburator væske over på tanken Blink med øjet

Ja det er da rigtigt Smil. Men kan det også bruges til at holde kabler frostfrie? Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#6
Jps Skrev:
Stig Sørensen Skrev:Nårh ja, men derfor kunne du jo stadig købe karburator væske over på tanken Blink med øjet

Ja det er da rigtigt Smil. Men kan det også bruges til at holde kabler frostfrie? Smil

Have no idea. Hvis olien og karburatorvæske ellers godt kunne arbejde sammen (ikke skilde sig fra hinanden), kunne man vel lave en blanding, istedetfor kun at bruge WD40?

Hvad med noget smørrefedt? Hvornår fryser dette?
Svar
#7
Stig Sørensen Skrev:
Jps Skrev:
Stig Sørensen Skrev:Nårh ja, men derfor kunne du jo stadig købe karburator væske over på tanken Blink med øjet

Ja det er da rigtigt Smil. Men kan det også bruges til at holde kabler frostfrie? Smil

Have no idea. Hvis olien og karburatorvæske ellers godt kunne arbejde sammen (ikke skilde sig fra hinanden), kunne man vel lave en blanding, istedetfor kun at bruge WD40?

Hvad med noget smørrefedt? Hvornår fryser dette?

Aner det ikke, men jeg har fundet noget blandt mit rod i garagen, der hedder Teflon professionel(spray), og det skulle ifølge brugsforviringen virke mod fastfrysning af diverse ting. Så det prøver jeg Smil. Det kan iøvrigt købes hos THansen.
Svar
#8
silikone på spray kan os bruges. min far bruger silikone på kablerne til hans mc. de mest udsat steder som bremsekabel ved bagjul får kobber fedt. det holder rigtig godt.
Svar
#9
Almindelig olie og smørefedt gør mere skade end gavn, det bliver stift i kulden og er aggressivt overfor nylonforinger og gummidele. Kobberfedt ødelægger ligeledes gummidele.

Jeg har bedst erfaring med siliconeolie eller teflon-spray.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#10
Ebbe Skrev:Almindelig olie og smørefedt gør mere skade end gavn, det bliver stift i kulden og er aggressivt overfor nylonforinger og gummidele. Kobberfedt ødelægger ligeledes gummidele.

Jeg har bedst erfaring med siliconeolie eller teflon-spray.
Jeg prøver Teflon'en imorgen(men ikke hvis det er for koldt) Smil.
Svar
#11
Karburatorvæske er jo sprit og vil hurtigt fordampe, på mine trædecykler ( stationscykel, rustenfuldblod forklædt som lig) har jeg altid brugt en tyk gearolie 80 til kabler. Det gøres en gang hver tredje år eller når lejlighed byder sig, men det skal gøres grundigt, hiv kablet helt ud og fyld olie i, eller man tage et stykke pergament papir og lægge det rundt om enden af yderkablet og fastgøre det med tape. Forsøg at få papiret til at ligne en lille tragt. Hold kabelenden med din hjemmelavede papirtragt opad, og fyld lidt olie i tragten. Hold kablet med den ene hånd og tag med den anden hånd fat i inderkablet og bevæg det frem og tilbage, så olien lettere kan flyde ind i kablet, giv dig god tid. olien bliver selvfølgelig lidt træg i kulden, men ikke mere end den svage fjeder i gearet har kunne trække kablet tilbage. forsegl ender af kabel med fedt (vaseline er bedst) for at holde fugt ude.
To grunde til at jeg bruger en lidt tyk olie.
Det smøger langt bedre, bremserne på min cykel føles som var det hydraulik, og det skylles ikke væk på en enkel sæson.
Jeg har ingen erfaringer med at gummi eller nylon ikke kan tåle fedt eller olie.

HUSK! Den der smøger godt køre godt
Svar


Forum spring: