Søg Garagen Hej Gæst! Register

Trykfjeder
#1
Hej

Er der nogen der kan forklare mig hvad trykfjederens funktion er?

Mvh Christoffer
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Den sørger for, at holde remskiverne stramme omkring remmen, så balancen mellem vario og remskiver er optimal. Trykfjeder skal kun udskiftes til strammere hvis remmen glider mellem remskiverne - ikke før, ellers får man effektab og forhøjet slid på alt vedr. variossystemet.
Svar
#3
Hvordan vil det føles hvis trykfjederen er for slap? Jeg fik nemlig anbefalet at prøve at skifte til en strammere trykfjeder. (27kg)
Svar
#4
Chr1stoffer Skrev:Hvordan vil det føles hvis trykfjederen er for slap? Jeg fik nemlig anbefalet at prøve at skifte til en strammere trykfjeder. (27kg)

Så gearer den for hurtigt op, eller remmen glider når der accellereres.
Man prøver som regel først at ballancere med lettere ruller hvis den gearer for hurtigt op el glider, og når man ikke kan gå længere ned i rullevægt, så prøver man med en strammmere trykfjeder.

Jeg kører fx. med standard trykfjeder selvom motoren yder de 11hk og der er 7,5gr ruller i.
Svar
#5
Jeg har prøvet fra 5 til 7grams, og er endt ud med 6 grams ruller. Har desværre ikke lavere, men kunne ikke forestille mig jeg skal lavere ned med sportstun.

Det er i denne her tråd jeg fik det anbefalet http://www.rprhosting.dk/nytsite/forum/v..._id=156597
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Chr1stoffer Skrev:Jeg har prøvet fra 5 til 7grams, og er endt ud med 6 grams ruller. Har desværre ikke lavere, men kunne ikke forestille mig jeg skal lavere ned med sportstun.

Det er i denne her tråd jeg fik det anbefalet http://www.rprhosting.dk/nytsite/forum/v..._id=156597

En for slap trykfjeder får den ikke til at køre langsommere, det går bare ud over optrækket.
Så dit topfartsproblem skal søges et andet sted.

Imo er topfart sekundert, det er måden den kommer op på topfart, der er det primære, har man kraft nok kan der bare geares op til den ønskede topfart.
Svar
#7
Den trækker rigtig godt op til den rammer det loft på de 75 på speedo. Synes bare det virker ret lavt, når den kunne køre 70 på speedo med standard cylinder. Den nye cylinder har givet rigtig meget træk, men det kan da ikke passe den ikke har givet mere end 5 på toppen.
Svar
#8
Chr1stoffer Skrev:Den trækker rigtig godt op til den rammer det loft på de 75 på speedo. Synes bare det virker ret lavt, når den kunne køre 70 på speedo med standard cylinder. Den nye cylinder har givet rigtig meget træk, men det kan da ikke passe den ikke har givet mere end 5 på toppen.

Tuncyl. giver ikke meget topfart alene. Det der giver topfart er omdrejninger og udveksling, en tuncyl. kan ikke give mere rpm. end udstødningen og karburatoren tillader, så du skal enten hive flere rpm. ud af motoren el. have en gearing i.
Svar
#9
Kræver en gearing ikke en presse at montere? Jeg ville vel kunne rive nogle flere omdrejninger ud af motoren med en større udstødning, men vil helst ikke over i knæk.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Chr1stoffer Skrev:Kræver en gearing ikke en presse at montere? Jeg ville vel kunne rive nogle flere omdrejninger ud af motoren med en større udstødning, men vil helst ikke over i knæk.

Der findes færdigpressede gearinger, men det er nu ikke så svært at presse selv.

Knækpotter er klart dem, der trækker flest rpm. men ja, de larmer desværre også grumt.
Svar
#11
Det er ikke så meget larmen der bekymrer mig. Den er ikke helt støjsvag som den er nu. Det er mere politiet og min mor. En Basic ser jo relativ lovlydig ud. Er de færdigpressede gearinger bare lige til at smide i? Men er en TP Powered ikke noget af det største du kan få, ikke-knæk?
Svar
#12
Chr1stoffer Skrev:Det er ikke så meget larmen der bekymrer mig. Den er ikke helt støjsvag som den er nu. Det er mere politiet og min mor. En Basic ser jo relativ lovlydig ud. Er de færdigpressede gearinger bare lige til at smide i? Men er en TP Powered ikke noget af det største du kan få, ikke-knæk?

Færdigpresset primær gearing skal bare gennem lejet i geardækslet, det klares med en plastikhammer. Ved ikke om der findes sekundere færdigpressede til Minarelli, mener TP har nogle.

Powered, Gianelli Go, og Hebo's, går stor set lige godt, så du kommer nok ikke uden om en knækpølse hvis der skal hives flere rpm. ud af motoren.
Der findes dog en del godkendte knækpotter efterhånden (m. begrænsning), bla. Yasuni C16 !!.. Fortvivlethock:
Svar


Forum spring: