Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hjelme ?
#1
Som sagt er jeg endnu 'kun' i kikke-fasen, men for en der er vant til at undersøge tingene grundigt (arbejder til dagligt med at udvikle udstyr til 'æggehoveder', der ikke altid er klar over, hvad de vil), er der nok at tage fat på.

Valg af hjelm f.eks. Flere steder anbefaler man en såkaldt flip-up, hvis man som jeg benytter briller.
Her et eksempel fra T.Hansen, men jeg har også set andre.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=6504...1706396469

Full-face, hvoraf flip-up vist blot er en underafdeling, er vist det mest almindelige, og umiddelbart ser det ud til, at man også her kan i det mindste fjerne visiret, men kan man køre med det slået op, uden at det flyver væk? Kan man det med flip-up?

De åbne piloter kan være at foretrække i varmt sommervejr, men er en kold fornøjelse i regnvejr eller i en snestorm, husker jeg fra mine Garelli- dage omkring 1990. Desuden siges det vist, at man skal være glad for at spise insekter, hvis man vælger sådan en. Blink med øjet
Enkelte kan dog udstyres med visir, så de værste sværme muligvis kan holdes væk.

Ud over pasform, hvad er der ellers af faldgruber på hjelm-fronten ?

Et udtageligt for kan være en fordel, men hvis man benytter hjelmhue, er det så nødvendigt?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
Har ingen erfaring med flip-up hjelme, men husk at tage hensyn til rummet under sæddet på din kommende scooter.
Det ville være en fordel hvis den faktisk kunne være nede i hjelmrummet.
Tjek desuden også at fórret inde i hjelmen kan tages ud og vaskes.
Svar
#3
Hehe er du blevet klog af skade Stig Blink med øjet Jeg kører med flip-up hjelm og den kan ikke være i hjelm rummet. Men på trods af dette vil jeg ikke engang overveje at køre med andet. Det er simpelthen så meget mere praktisk og behageligt at have på, havde almindelig fullface da jeg kørte Ciao Smil Den flyver ikke af eller væk, når den er flippet op og man kører, men man ligner dog en spade, ja virkelig. Pilot hjelme tjoeh.. synes ikke det klæder en scooter, og brrrr. det er da for koldt.
TruckStar
Svar
#4
Hvis jeg skulle have en "Flip-op" hjelm, så skulle det være denne, tror jeg Smil: Caberg "flip op" til ca. 1500 kr. Men jeg bryder mig ikke om dem, af en eller anden mærkelig grund. Måske fordi jeg i 1976, havde en pilothjelm, hvor man kunne købe et "visir" der gjorde det ud for "fullface" hjelm(ved godt der er gjort store fremskridt på det område). Det kunne også klappes op og i, og det matchede hjelmen i farven. Smil men jeg brød mig ikke om det, og købte i stedet en "clay Regazzoni" hjelm(JEBS) til 1000 kr i 1978. Den holdt i godt 10 år, og så købte jeg mig en fullface hjelm(AGV). Den kostede dengang 3.000 kr. Men jeg købte den for 1000 kr(udsalg). Den blev skiftet i 2001 til en lidt billigere model til 700 kr.

Og en anden ting ved flip-op hjelme er hvis du skulle være uheldig og komme ud for et uheld(håber det naturligvis ikke), så er jeg ikke sikker på at "flip-op'en ", holder til et evt tryk lige på, dvs. at den smadre fuldstændigt??
Svar
#5
Citat:Jeg kører med flip-up hjelm og den kan ikke være i hjelm rummet.
Nu kan der jo være flere årsager til, at en hjelm ikke kan være i rummet. Kineserne går for generelt at være ret små af vækst, så måske har de heller ikke behov for store hjelme. Blink med øjet

Jeg har lige målt omkredsen af mit hoved til 56 cm, hvilket åbenbart hører til i den lave ende på grænsen mellem XS og S.

Er en flip-up generelt større end en full-face ? Eller er det blot i oplukket stand, den ikke kan proppes derned?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#6
Det kan jo have noget at gøre med at mit hoved er stort, vi snakker x-large Smil Med hensyn til sikkerheden er jeg ret overbevist om at sikkerheden er fuldt på højde med øvrige modeller.
TruckStar
Svar
#7
Har en flip-op hjelm, Driver MX1 størrelse XL vægt 1650 g. er godt tilfreds med den. Foer kan ikke tages ud og vaskes, så det bliver hele hjelmen der får en omgang vask af og til, når der en jævn vind og god tørrelse i luften.
Har siden købt et dugfri og ridsefast vesir, ved ikke hvor ridsefast det er, da jeg er meget ømfindtlig over visir på hjelm, så det har aldrig lidt overlast, overhoved. Dugfast, ja og det virker bedre end jeg havde forventet.
Ingen pladsproblemer på en CPI Oliver city. Helt klart, min næste hjelm bliver også en flir-op.

PS.
Medmindre man har briller på, skal man være forsigtig med at køre med opslået visir. er hastigheden over 60 har jeg altid mit nede, insekter eller andet kan let beskadige et øje kraftigt, eller måske blive årsag til en ulykke.
Svar
#8
Citat:Det kan jo have noget at gøre med at mit hoved er stort, vi snakker x-large

Ja, det var jo sådan noget, jeg havde en mistanke om Griner


Og jeg beklager, at dette indlæg kommer så sent efter resten. Jeg troede, at jeg kunne fortsætte, når jeg i tjenstligt ærinde nåede til Tyskland, men noget så avanceret som internet kender man åbenbart dårligt dernede. Hotellet ville i hvert fald have 1? pr. påbegyndt 10 min. Og man havde kun en terminal. (Tror pokker med den pris! :roll:

(Og biblioteket var ikke meget bedre!)

Monstro det var fordi det var en badeby? (Echernförde)
Svar
#9
walker1 Skrev:
Citat:Det kan jo have noget at gøre med at mit hoved er stort, vi snakker x-large

Ja, det var jo sådan noget, jeg havde en mistanke om Griner


Og jeg beklager, at dette indlæg kommer så sent efter resten. Jeg troede, at jeg kunne fortsætte, når jeg i tjenstligt ærinde nåede til Tyskland, men noget så avanceret som internet kender man åbenbart dårligt dernede. Hotellet ville i hvert fald have 1? pr. påbegyndt 10 min. Og man havde kun en terminal. (Tror pokker med den pris! :roll:

(Og biblioteket var ikke meget bedre!)

Monstro det var fordi det var en badeby? (Echernförde)

Lidt OT Walker1: Er du indenfor søværnet?? Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#10
Citat:Lidt OT Walker1: Er du indenfor søværnet??

Søværnet?

Næ. Indtil de reelt nedlægger os pr. næste nytår har jeg samtlige værn, ministerier, operative- , taktiske-, materiel- og forsvarskomandoer som kunder.
Med andre ord arbejder jeg ved Forsvarets Forskningstjeneste på Østerbro.

Her har vi bl.a. udviklet en måle-radar, der vist er ret unik i Europa. Tyskerne har i hvert fald ikke noget. Derfor turen sydpå. De betaler dyrt, men det er jo ikke billigt at være fattig!
Stedet dernede er geografisk ret sygt, målingerne nærmest ren rutine, og personligt ser vi heller ikke meget til pengene.

Og det må vi sikkert heller ikke lave, når vi kommer til Ballerup. Ked af det

Og nej, min militære uddannelse fik jeg med 18 måneder i hæren, selvom de 12 gik med fornuftig elektronik af forskellig art ved Forskningstjenesten.
I princippet er det det samme job, jeg sidder i i dag, selv om teknologi, opgaver, ansvar og til dels løn har ændret sig noget i løbet af snart 25 år Smil
Det er nok en miljøskade fra mit job, at jeg sådan render rundt og undersøger alle mulige små detaljer omkring noget så simpelt som køb af scooter. Griner
Svar
#11
walker1 Skrev:
Citat:Lidt OT Walker1: Er du indenfor søværnet??

Søværnet?

Næ. Indtil de reelt nedlægger os pr. næste nytår har jeg samtlige værn, ministerier, operative- , taktiske-, materiel- og forsvarskomandoer som kunder.
Med andre ord arbejder jeg ved Forsvarets Forskningstjeneste på Østerbro.

Her har vi bl.a. udviklet en måle-radar, der vist er ret unik i Europa. Tyskerne har i hvert fald ikke noget. Derfor turen sydpå. De betaler dyrt, men det er jo ikke billigt at være fattig!
Stedet dernede er geografisk ret sygt, målingerne nærmest ren rutine, og personligt ser vi heller ikke meget til pengene.

Og det må vi sikkert heller ikke lave, når vi kommer til Ballerup. Ked af det

Og nej, min militære uddannelse fik jeg med 18 måneder i hæren, selvom de 12 gik med fornuftig elektronik af forskellig art ved Forskningstjenesten.
I princippet er det det samme job, jeg sidder i i dag, selv om teknologi, opgaver, ansvar og til dels løn har ændret sig noget i løbet af snart 25 år Smil
Det er nok en miljøskade fra mit job, at jeg sådan render rundt og undersøger alle mulige små detaljer omkring noget så simpelt som køb af scooter. Griner

Nu behøvede jeg jo ikke hele dit karriereforløb Griner . Det var bare fordi jeg var dernede sammmen med min far(som var i søværnet i 46 år) i 1986. Det var også noget arbejdsrelateret noget, han skulle der Smil.

Og det er godt at undersøge knallert/scooter markedet grundigt, inden du beslutter dig.
Svar
#12
Citat:Og det er godt at undersøge knallert/scooter markedet grundigt, inden du beslutter dig.
Hæ, men i andre sammenhænge har visse tøser brokket sig over, at jeg bruger for meget analyse og for lidt 'noget andet' i mine 'et eller andet'.

Desværre er dette forum, med nogle få undtagelser, temmelig mandsdomineret.

Måske vil tøserne bare ikke ud med, at de færdes på 2 hjul ?
(Og så er jeg der igen med analysen Griner
Svar


Forum spring: