Søg Garagen Hej Gæst! Register

Mød min nye scooter: Aprilia SR 50 Factory
#1
Så har jeg fået lagt 125 kilometer bag mig på min nye scooter - jeg har lagt nogle billeder ind, jeg har skudt idag ude i Hareskoven i det gode vejr. Jeg tøver ikke med en lynanmeldelse. Som visse vil vide havde jeg en Piaggio NRG Pure Jet der blev stjålet, så jeg har nu et referencepunkt.

Jeg skal prøve at gøre det kort: denne scooter har fantastiske køreegenskaber, uovertrufne bremser, den larmer væsentligt mindre end NRG'en, og den har et jævnere optræk. Dertil virker det som om (jeg har ikke læst hvad den vejer) at det er en lettere scooter - den er simpelthen lettere at trække med. Den har også den for mig positive egenskab at den motorbremser væsentligt mindre end NRG'en når man slipper gassen. Jeg har tit måttet gasse lidt op igen efter at have sluppet gassen op mod rødt, for ikke at irritere bagvedkørende. Ikke her, den ruller simpelthen længere ubesværet.

Støddæmpningen er en anelse blødere end hvad jeg er vant til. Behageligt nok.

Den kører ikke helt så hurtigt som NRG'en, optrækket er måske også lidt langsommere - jeg har utrolig svært ved at bedømme hvad der var lyd og hvad der var reelt optræk. Factoryen her kommer ikke over 8000 omdrejninger under normale omstændigheder (NRG: 8700), og så topper den omkring 73 km/t på speedometeret. Nogen mener det ændrer sig over de første 1000 km - jeg er i tvivl om mekanikeren reelt har opdateret softwaren. Det har jeg ellers betalt for.

Jeg har intet negativt at sige om dens måde at køre, styre eller bremse på. På disse områder er den NRG'en overlegen efter min mening.

Sædet er faktisk ok - man sidder godt. Der er mindre bredde end på NRG'en, men det virker ok. Jeg er lidt mere i tvivl mht. den måde det er delt mellem fører og passager. På NRG'en kunne man godt skubbe bagdelen lidt op mod passagersædet fordi overgangen var 'flydende'. Her er det adskilt med et par centimeters højdeforskel, og det føles ikke rart at sidde indover dette spring. Generelt er dette ikke et problem.

Mht. udseendet er jeg nok lidt mere i tvivl. Den ser da fin ud, men NRG'ens mere klassiske træk foran er svære at slå. Hvis jeg skal sige noget negativt om udseende og finish, er det at plasticdele såsom låg over opbevaringsrum i konsollen, opbevaringsrum foran i saddelen og posekrog ikke forekommer af nogen særlig høj kvalitet. Ligeledes har scooteren et par mindre charmerende træk: plastikkassen med drevsystemet i er mildest talt klodset at se på, og løsningen med en klodset kantet 'bagskærm' der går ned hele vejen oppefra, er ikke særlig flot, for nu at sige det mildt. Der foretrækker jeg NRG'ens frække lille rundede skærm, der var monteret nede nær koblingsdelen af drevsystemet.

Scooteren har en rimeligt avanceret elektronisk system med diagnosticeringsmenu, stopure, startspærre, battericheck (spændingsmåling) og andet. Men dette og det andet positive jeg har nævnt her, får man jo som bekendt også lov at betale for. Prisen er høj, men jeg mener der er belæg for at sige at man får noget for pengene.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Wolla den er flot !

Mht, variodæksel, bagskærm, og luftfilterkasse, så kan du skifte ud til Piaggio's måde at arangere de 3 dele, fordi motoren og dens beslag er ens, self. koster det lidt penge, men det er muligt hvis man ikke gider se på de lidt kantede dele.

Ang. hastghed, så giv den lige et par km mere, så render den sikkert lidt stærkere, speedo kan også vise anderledes end Nrg'ens, så det kan også være derfor.
Svar
#3
Godt skrevet.

Jeg har kigget i dine billeder, og har et spørgsmål...

Er rummet under sædet ikke meget lille, det ligner det Smil

Held og lykke med den nye scooter :wink:
Svar
#4
Tror jeg skal finde en forhandler af modellen, så man kan se den i virkeligheden. Grin
Men med den prislap, er der nok ikke mange der har den på lager. Hvor købte du din?

Og du har valgt den, på trods af de negative kosmetiske ting Smil.
Svar
#5
MartinAndersen14 Skrev:Godt skrevet.
Jeg har kigget i dine billeder, og har et spørgsmål...
Er rummet under sædet ikke meget lille, det ligner det Smil
Held og lykke med den nye scooter :wink:

Du har ret, det er afskåret på en måde, toppen udgøres af sædet. Der er plads til min fuldfjæshjelm, så egentlig er det ligeså stort som på min tidligere scooter. Dertil er der småtingsrum forrest under saddelen, og et rum mere i konsollen.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jps Skrev:Tror jeg skal finde en forhandler af modellen, så man kan se den i virkeligheden. Grin
Men med den prislap, er der nok ikke mange der har den på lager. Hvor købte du din?
Og du har valgt den, på trods af de negative kosmetiske ting Smil.

Jeg købte apparatet ubeset .. i Jupiter Cykler på Tagensvej. De var holdt op med at få modeller hjem, fordi de ikke kunne få en aftale om returnering af usolgte modeller.

De negative kosmetiske ting er detaljer. I næste uge er det hverdag og så går jeg sgu ikke så meget op i det. Men jeg bliver ved med at køre, styre, accelerere og bremse - så det lægger jeg vægt på.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#7
Energy Skrev:Wolla den er flot !

Mht, variodæksel, bagskærm, og luftfilterkasse, så kan du skifte ud til Piaggio's måde at arangere de 3 dele, fordi motoren og dens beslag er ens, self. koster det lidt penge, men det er muligt hvis man ikke gider se på de lidt kantede dele.

Ang. hastghed, så giv den lige et par km mere, så render den sikkert lidt stærkere, speedo kan også vise anderledes end Nrg'ens, så det kan også være derfor.

I påsken er der lagt op til en tur til Vejle og retur over Odden-Århus, så der kan den få lov at udvikle sig Smil Jeg er også bevidst om at sammenligning af hastigheder fra 2 forskellige speedometre ikke just er videnskabeligt.

Piaggio's variodæksel/luftfilterkasse er bare kønnere, men kender jeg mig selv ret, har jeg det fint med det der sidder. Til daglig går jeg ikke og glor så meget på det, jeg kører bare Smil
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#8
Johnny-2-hjuler Skrev:I påsken er der lagt op til en tur til Vejle og retur over Odden-Århus, så der kan den få lov at udvikle sig Smil Jeg er også bevidst om at sammenligning af hastigheder fra 2 forskellige speedometre ikke just er videnskabeligt.

Piaggio's variodæksel/luftfilterkasse er bare kønnere, men kender jeg mig selv ret, har jeg det fint med det der sidder. Til daglig går jeg ikke og glor så meget på det, jeg kører bare Smil

Det skærmer faktisk bedre end Nrg'ens, måske derfor de har designet det så "voldsomt", rengøring tror jeg også er nemmere på de store flader.

Jeg har også været ude at spade Nrg'en af idag i det gode vejr, nåede dog ikke andet end 60km, før mine perforerede sommerhandsker blev for kølige, men der er jo også en god dag imorgen... :wink:
Svar
#9
Johnny-2-hjuler Skrev:Jeg købte apparatet ubeset .. i Jupiter Cykler på Tagensvej. De var holdt op med at få modeller hjem, fordi de ikke kunne få en aftale om returnering af usolgte modeller.

De negative kosmetiske ting er detaljer. I næste uge er det hverdag og så går jeg sgu ikke så meget op i det. Men jeg bliver ved med at køre, styre, accelerere og bremse - så det lægger jeg vægt på.

Er det den butik(tidligere kendt under navnet Drabæk cykler) der ligger på et hjørne, lige overfor en benzintank??

Man vænner sig rimeligt hurtigt til scooterens udseende, og går ganske rigtigt ikke op i de de små detaljer mere.Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jps Skrev:Er det den butik(tidligere kendt under navnet Drabæk cykler) der ligger på et hjørne, lige overfor en benzintank??

Ja.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#11
Johnny-2-hjuler Skrev:Ja.


Okay Smil. Der har jeg handlet mange gange igennem årene, bl.a fordi man fik en god behandling, og fordi de næsten altid, havde de ting jeg skulle bruge til mine Puch og Yamaha'er og en enkelt Suzuki K50. Grin
Svar
#12
Din nye Scooter har et temmeligt smalt front-parti.

Har du ikke problemer med vind, især når det er koldt, på
dine knæ ?

Er den egnet til helårskørsel ?
Svar


Forum spring: