Søg Garagen Hej Gæst! Register

Skal jeg monstro til at passe på nu?
#1
Så fik jeg maskinen tilbage fra 7.000 km service. Et nyt sted, Frederiksberg Cykelimport, der drives af en ældre herre sidst i halvtredserne. (vil jeg gætte på) Godkendt af importøren!

Han var længe om det (3 dage), da maskinen åbenbart skulle lirkes ind og ud mellem alle de andre opgaver.

Til gengæld gik der ikke mange stuimper til. Tændrør, olie og miljøtillæg. 151 kr.
Dertil godt 3 timer. Karburator, ventiler osv. Ialt med stumper 1.401.

Og kassen kører tydeligt lettere end nogensinde. Og hurtigere! Fortvivlethock:
På turen hjem var nålen oppe nær 50! Og der var muligvis lidt mere i kanonen.
Det er et helt nyt territorium for mig.

Enten har han skiftet gliderøret uden beregning, eller også var der, som han påstår, noget der kørte stramt.

Der er også den mulighed, at 'Fabrikken' eller leverandøren har skiftet det fra start af, og lavet noget, for at holde igen.
Gutten her lød dog ikke som om der var noget mærkeligt ved dyret. Jeg spurgte, om end ikke direkte til røret.
Jeg havde tidligere nævnt, at jeg lige netop kunne nå de 30, hvortil han bemærkede, at den godt nok plejede at gå lidt mere. Direkte ulovligheder lå åbenbart ikke til ham. Jeg spurgte ikke, det lå ligesom i mellem hans linjer.

En GPS test en af de nærmeste dage vil give et bedre indtryk. Jeg skal lige ud på et fredeligt, lige stykke uden for mange blå blink og lysreguleringer. Amager ved vandrehjemmet f.eks.

Nu er der også tanket helt op, så den side ligeledes kan testes i den nu påbegyndte 10 dages påskeferie.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Jeg vil tro at gliderøret er gledet væk Smil, siden den nu rammer de 50 på speedometeret.
Og stien ved vandrehjemmet, er perfekt til testkørsel.(har kørt den strækning temmelig tit.) Smil
Svar
#3
Jps Skrev:Jeg vil tro at gliderøret er gledet væk Smil, siden den nu rammer de 50 på speedometeret.
En smule frækt, skulle jeg mene, eftersom jeg ikke har bedt om det!
Han kan dog have misforstået en pasus eller 2 i den seddel, jeg lagde ved, da jeg indleverde maskinen.

Hvad jeg reelt spurgte til, var bl.a. at høre, om der var noget mærkeligt i variatoren. Bl.a. var jeg jo blevet afkrævet for de her 'slidskiver' ingen har kunnet komme med en fornuftig forklaring på.

Og maskinen virker egentlig ikke sløvere end tidligere, hvilket åbenbart ellers skulle være at forvente. Specielt når der ikke er blevet skiftet ruller.
Svar
#4
Nu er der jo bare det, at gliderøret kan du ikke undvære, for så kører scooteren da ingen steder. Det er nok ringen, der er pillet. Sidder den mon svejst fast på din model?? For så er gliderøret skiftet Smil.
Svar
#5
Altså.
Jeg har det kun fra anden og tredje hånd, men angiveligt sidder der en fortykning på mit gliderør. Påsvejst, neddrejet, hærdet? Vides ikke!

I godkendelsen hos Færdselsstyrelsen står der godt nok noget med en bøsning, tyk 10,3 mm eller så. Det er dog for 2006 modellen (Lille Knallert)

På den anden side er der en af mig påvist tendens ved samtlige tildigere service, at tophastigheden på nålen hver eneste gang er gået ned!

Dertil kommer:
Målt (strækning/tid) fra ny =34 km/t (korr. for tællerunøjagtighed =33)
Målt (GPS) nu (før seneste service!) 30,5 km/t

Gad vide hvad vore Agility-indmads eksperter har at sige til alt ovenstående? (fra trådens start!)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Agility gliderør :

[Image: variobuchsen-vergleich.jpg]

Til venstre er den m. begrænsning, til højre uden begr.
Svar
#7
Energy Skrev:Agility gliderør :
Til venstre er den m. begrænsning, til højre uden begr.
Så blev det afklaret. I hvert fald for nogle modeller/årgange.

Hvad siger du til ovennævnte forbedring af performance. Kan det realistisk være opnået helt eller delvist uden at fjerne bemeldte begrænsning?
Jeg tvivler efterhånden selv.

Edit:
Nu er der ingen målestok på billedet, men at 'kraven' skulle være over 10 mm bred, virker ikke rigtigt. Eller er det en 45 bøsning?
Svar
#8
walker1 Skrev:Så blev det afklaret. I hvert fald for nogle modeller/årgange.

Hvad siger du til ovennævnte forbedring af performance. Kan det realistisk være opnået helt eller delvist uden at fjerne bemeldte begrænsning?
Jeg tvivler efterhånden selv.

Edit:
Nu er der ingen målestok på billedet, men at 'kraven' skulle være over 10 mm bred, virker ikke rigtigt. Eller er det en 45 bøsning?

De plejer, at rende 60 med frit gliderør, så jeg kan gætte på, at han har monteret et PGO HOT gliderør, og "skivet" vario'en op med nogle afstandsskiver, så hastigheden er de 50 som du nævner. Der kan hekses meget derinde i variosystmet, så det er ikke til at sige hvad der er blevet gjort uden at have taget "et look inside".
Svar
#9
Energy Skrev:De plejer, at rende 60 med frit gliderør, så jeg kan gætte på, at han har monteret et PGO HOT gliderør, og "skivet" vario'en op med nogle afstandsskiver, så hastigheden er de 50 som du nævner. Der kan hekses meget derinde i variosystmet, så det er ikke til at sige hvad der er blevet gjort uden at have taget "et look inside".
Og så det ultimative spørgsmål!
Kan nogen finde på at kalde sådanne skiver for 'slidskiver' ?

Som nævnt er jeg blevet afkræver for sådanne, uden at nogen, herinde incl, har kunnet levere en for mig brugbar forklaring for fænomenet. "Noget i vario'en," er det nærmeste, jeg har fået at vide.

Noget andet er, at 68 kr for olie lyder mere realistisk i forhold til de 112, de andre tog.
68 for tændrør og 15 for 'Miljø'.

Jeg ligger dog inde med 4l af Mobil Synt S 5w40 fra Harald Nyborg. (er også med i hans nyeste katalog)
Det giver ca. 35 kr for en påfyldning for en angiveligt meget dyrere olie.

Edit:
Og jeg har selv spekuleret på at sætte en skive ind, der ligesom hold lidt igen på de 70 km/t.

Hvorledes er 45'eren begrænset? Udover CDI, altså.

Edit2:
Ja, jeg ved jeg er lidt 'nørdet' i mine spørgsmål, men jeg arbejder trods alt med forskning og underlige algoritmer, så måske er det bare 'nør-genet' Smil)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Tror "slidskiverne" er dem "vi" kalder plast-styr - nogen kalder dem for trekanter. De 3 stk. sidder på varioens bagplade, og sørger for, at der ingen slør er mellem bagplade og vario når der geares op/ned, de er derfor under konstant pres/slid, og betragtes derfor som en decideret sliddel - ligesom rullerne.
Prisen ligger som regel på en halvtredser for et sæt til orig. vario.

45'eren er begrænset som 30'eren, bare med et andet gliderør.
Svar
#11
Energy Skrev:Tror "slidskiverne" er dem "vi" kalder plast-styr - nogen kalder dem for trekanter. De 3 stk. sidder på varioens bagplade, og sørger for, at der ingen slør er mellem bagplade og vario når der geares op/ned, de er derfor under konstant pres/slid, og betragtes derfor som en decideret sliddel - ligesom rullerne.
Prisen ligger som regel på en halvtredser for et sæt til orig. vario.

45'eren er begrænset som 30'eren, bare med et andet gliderør.
Med andre ord kunne man have sat et 45 rør i i stedet?
Evt med lidt skiver. Og himmelen må vide hvem, der har gjort det.

En grundig test (nål/GPS/økonimi) er vist på sin plads!

En yderligere oplysning, der endnu ikke er 100% verificeret: Hidtil har maskinen ved min. gas der gav indgreb i vario, endt ved ca. 20-25 km/t på nålen. Ganske få målinger tyder nu på 30 på nålen.

Min. mulig konst. hast. (ved konstant gas!) skal også lige findes. Hidtil har det været et sted mellem 15 og 20 på nålen. (Ved ny, lå det på 20-22!)

Og jeg kan ikke lige huske prisen på nævnte skiver, men ca. 47 kr er vist ikke vildt langt fra.
Svar
#12
Ja, det kan sagtens være et 45 rør, der er blevet sat i.

De små forskelle i målingen du har konstateret, kan snildt stamme fra høj/lavtryk, og andre vejr/vind relaterede faktorer. Så det ville jeg ikke hænge mig så nøje i.. :wink:
Svar


Forum spring: