Søg Garagen Hej Gæst! Register

For meget eller for lidt motorolie.
#1
Det er velkent at motoren kan tage skade af at køre med for lav oliestand, så får den for lidt smøring, men det er jo heller ikke sundt for den hvis man af hjertens godhed har givet den for meget, så den er noget over max. niveau.

Hvad er det egentlig der så sker og hvor meget skal der toppes op over max. mærket før det går galt?
--
Hilsen Ole
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Der bliver simpelthen for meget friktion mellem olie og mekanik (=effekttab) og det skaber for meget overtryk så evt. pakdåser kan presses ud.
På Kymco Agility bla. er der fra fabrikken fyldt for meget olie på, og så skal det overskydende fjernes ved klargøringen, det drejer sig om ca. 2 dl. for meget.

Så det er klart bedst at befinde sig indenfor det skraverede område på oliepinden - aldrig over og aldrig under. :wink:
Svar
#3
På Agilityen skal man huske, at oliepinden IKKE må skrues i bund, når man måler. Pinden skubbes ned, til man rammer gevindet, og olistanden skal befinde sig i toppen af det skraverede. Pas på, at oliestanden ikke kommer for langt ned, der er ikke ret meget "spillerum" med kun 0,8 liter i karret :wink: Det er ikke kun fabrikken, der fylder for meget på, det gør de fleste værksteder også, da de fejlagtigt tror, at pinden skal skrues i bund, når man måler. Så tjek pinden, når du har været til service.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Nu bliver jeg lidt forvirret (og en anelse urolig) Kragen.

På min var der rigtig godt med olie på fra start og efter alle services til og med 3000 km.
Hele pinden og lidt til ifølge dine måleanvisninger.

Efter 5000 km service var det svundet gevaldigt i standen! Nu stod den vel omkring 1/3 oppe fra nederste ende.
2 gange har jeg på det sidste måttet hælde lidt på, for at standen i det hele taget kunne ses på pinden.
Samlet måske en dl.

Jeg står som før omtalt lige foran 7000 km eftersynet, så det bliver interessant at høre, hvad den nye mand kommer op med.
Svar
#5
Du kan roligt blive meget urolig :? hvis du ikke kan se oliestanden på pinden.
Hvis du har opfyldt serviceeftersynene, har du været oftere til service fra 0-3000 km. Nu går du vel kun for hver 2.000? Som sagt, er der ikke ret meget olie i karret, så et lille (helt naturligt) forbrug, vil give store udslag på pinden. Jeg bruger en lille injektionssprøjte uden nål til efterpåfyldning. Det er næsten ikke til at komme til at hælde - og slet ikke dossere. Efter seneste serviceeftersyn, kørte jeg hjem, uden at tjekke, om der var fyldt for meget på, med det resultat, at topfarten røg fra de normale 65 på speedometeret til en 40-45 stykker. Da jeg - igen med injektionssprøjten - havde tømt ca. 20-30ml ud til maks. i det skraverede, kørte den, som normalt.
PS! Hvis du kører med lovligt rør i variatoren til en 30'er, vil dit olieforbrug pga., at du dermed kører længere tid med højere omdrejninger, tillige være lidt større, end hvis du kørte med en "udroslet" udgave. Jeg husker noget om, at du praler med, at nok er den eneste, der kører "lovligt" Griner
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
kragen Skrev:Efter seneste serviceeftersyn, kørte jeg hjem, uden at tjekke, om der var fyldt for meget på, med det resultat, at topfarten røg fra de normale 65 på speedometeret til en 40-45 stykker. Da jeg - igen med injektionssprøjten - havde tømt ca. 20-30ml ud til maks. i det skraverede, kørte den, som normalt.

Lidt af det samme oplevede jeg da jeg efter et olieskift på Zip'en havde fyldt ca. 100 ml for meget i (der er på den model et skueglas der med årene bliver svært at se gennem pga indvendig belægning).

Motoren gik uroligt og med reduceret topfart. Tabte helt pusten et par gange.
Efter en aftapning (også med en 20 ml sprøjle med en lille stump slange på), kørte dyret igen som en drøm.
Det var bl.a. det der foranledige min oprindelige trådstart.

Scooteren skal i øvrigt stå vandret ved måling, ellers kan visningen svinge fra under min. til over max. Check med et vaterpas.

Men ellers tak for de mange forskellige svar og input.
--
Hilsen Ole
Svar
#7
Tja på min har jeg altid målt opklodset på støttefod, hvilende på forhjulet. Tvinger jeg den tilbage på baghjulet, stiger den (set i dag!) fra næsten usynlig til 2-3 mm oppe på pinden.

En gang kom jeg af vanvare til at skrue pinden ud, mens motoren kørte i tomgang. En noget sjaskende lyd, der kom op ad hullet sammen med lidt olie. Ikke det store, men dog nok til at jeg fik slukket i en fart. :oops:

Jeg har også lige hentet 1-2 ml ud fra overløbsslangen. I den sidste ende må det jo komme et sted fra, og det var afgjort mere olieagtigt end benzin. Det lignede mest af alt fløde iblandet en dråbe sort kaffe eller 2.
Svar
#8
Jeg går som naturligt ud fra at oliestand skiftes og måles med scooteren stående normalt på sin støttefod.
Det med vandret var at hvis underlaget er ujævnt, vil scooteren hælde til en af siderne, og så vil oliestande vise forkert.

Hvis du kun kan se fra ingenting til 2-3 mm på oliepinden, så er det vist på høje tid at få suppleret op med olie på maskinen!
Det er kun firmabiler der kan køre i ugevis med for lav oliestand i motoren. Private biler og scooteren har ikke den egenskab.
--
Hilsen Ole
Svar


Forum spring: