Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tilkøring af Kymco Agility 50
#1
Advarsel: Jeg er ganske grøn på en scooter, og mine spørgsmål kan altså virke temmeligt dumme.
Har netop købt en Kymco Agility 50.
I den originale manual til scooteren står at jeg skal køre de første 1000 km med 30 km/t ( I den danske manual er det rettet til kun at være den første måned). Kan det virkelig passe at jeg ikke kan køre de 45 km/t den er bygget til før den måned er omme???
Så er jeg nysgerrig efter hvor godt en el-start skal virke. Jeg skal dreje gashåndgaget samtidig for at den virker på min maskine, burde den ikke starte bare ved tryk på el-start?


Jeg har nu efterfølgende set at her ligger nogle indlæg om tilkøring af 4 takt motorer, men er stadig interesseret i at høre om jeres erfaringer.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Aslog Skrev:Har netop købt en Kymco Agility 50.
I den originale manual til scooteren står at jeg skal køre de første 1000 km med 30 km/t ( I den danske manual er det rettet til kun at være den første måned). Kan det virkelig passe at jeg ikke kan køre de 45 km/t den er bygget til før den måned er omme???

Jeg har nu efterfølgende set at her ligger nogle indlæg om tilkøring af 4 takt motorer, men er stadig interesseret i at høre om jeres erfaringer.

Mit bud som 'lægmand' med erfaring fra kun én scooter, er at jo mere omhyggeligt og moderat du tilkører motoren, jo bedre kommer den til at fungere og holde i fremtiden.

De første 200-300 km absolut ikke over 30 Km/h, derefter kan du gradvis øge farten til måske 45 - 50 Km.
Efter de første 300 Km kan den have godt af, kortvarigt at køres op til max hastighed (i måske 5 minutter).

Scooteren må i tilkøringsperioden ikke belastes (gasses op) før den har gået i tomgang i ca. 1 minut for at fordele olien rundt i systemet

Der SKAL skiftes olie som manualen foreskriver (og gerne oftere). Brug den bedste kvalitetsolie.

Alt det skyldes at de små kinøjser motorer ikke er fremstillet med fine tolerancer som f.eks bilmotorer er i dag, og motoren er sikkert heller ikke tilkørt på fabrikkernes prøvebænke.
Delene skal derfor tilslides hinanden og de hyppige olieskift er fordi der opslæmmes metalpartikler fra tilslidningen i olien.
Motoren har ikke oliefilter som i biler.

Jeg har brugt ovennævnte tilkørselmetode på en Piaggio Zip 4T fra 2003 og nu på 5. år efter 38.000 km spinder den stadig som en symaskine og der har aldrig været det mindste i vejen med motoren.
--
Hilsen Ole
Svar
#3
Jeg har også altid haft behov for at give en anelse gas, for at kunne starte fra kold!
Er maskinen varm, har jeg derimod altid kunnet starte uden den smule gas.

Det kunne være sjovt at høre fra en ny bruger på samme type som min (give or take max hast.), om din kan starte lige godt fra kold på el og kick?
Fra ny virkede min kick ikke, og da de pillede ved ventilerne, virkede el ikke Ked af det

Jeg har forbedret min el-start en anelse ved at skrue blandingsskruen lidt ud (stod helt uden for spec. Fortvivlethock: ), men det er stadig ikke for godt. Ikke ved kold motor i hvert fald.

Det bliver spændende at høre, hvad det nye værksted kommer med af bemærkninger, når jeg næste gang skal til service. Lige efter påske, vil jeg tro. Jeg mangler ca. 250 km, men hele den kommende uge får den lov at stå helt alene i sin stald, mens vi skal ned og arbejde for tyskerne.
Svar
#4
Tusind tak for de gode svar.

Udskiftning af motorolie! Min forhandler vil først udskifte ved 1000 km, men jeg kan se at det ikke holder. Hvilken olie er den bedste at bruge?

Ang. tilkøring: dejligt at det ikke er nødvendigt at køre 30 km/t endnu 800 km. Jeg har ikke ladet motoren køre de anbefalede minutter før opstart, måske det forbedrer kørslen/opstarten en del!!

Kick-start kan jeg slet ikke få til at virke ordentligt. Men som sagt jeg er også helt ny i faget.
Svar
#5
Jeg købte en brugt Piaggio Zip 4T som havde kørt 7000km.
den har sidenhen kørt 2000km med mig som ejer, og jeg har måtte slippe 3600kr ialt på værkstedsbesøg..

Justering af ventiler, udskiftning af benzinpumpe og skifte af krumtapslejere (og pakninger)

Gad vide om jeg havde undgået dette ved køb af ny scooter fra starten??

Det må være "bøden" for at købe brugt... jeg aner ikke hvordan den er tilkørt - så det bedste er vel at købe fra én man kender... så kan man ihvertfald vide sig lidt mere sikker på hvordan vedkomne har tilkørt den.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Aslog Skrev:Advarsel: Jeg er ganske grøn på en scooter, og mine spørgsmål kan altså virke temmeligt dumme.
Har netop købt en Kymco Agility 50.
I den originale manual til scooteren står at jeg skal køre de første 1000 km med 30 km/t ( I den danske manual er det rettet til kun at være den første måned). Kan det virkelig passe at jeg ikke kan køre de 45 km/t den er bygget til før den måned er omme???
Så er jeg nysgerrig efter hvor godt en el-start skal virke. Jeg skal dreje gashåndgaget samtidig for at den virker på min maskine, burde den ikke starte bare ved tryk på el-start?
500 km eller en måned skulle være nok, forudsat du husker at skifte olie i motor og gearkasse inden du gasser op.
Gashåndtaget skal iflg. manual og erfaring drejes 1/4 omgang (1-2 cm) ved start - og husk at den skal startes, mens den er hævet på støttebenene. Hvis du starter den kold på hjulene, risikerer du, at smadre startmotor og motor.
PS! Der findes ikke dumme spørgsmål :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Jeg bliver mere og mere overbevist om at det første eftersyn (300 km) er vigtigt. Som tidligere nævnt synes min forhandler ikke at det er nødvendigt, og 1. eftersyn bliver altså ved 1000 km.
Hvad synes I?, skal jeg selv skifte olie (gear og motor) eller skal jeg insistere på et eftersyn? Jeg kan se i manual at oliefilter samtidig skal renses. Hvordan gør man det og - :oops: hvor sidder det????
Ang. olie; det er i manualen anbefalet at bruge SAE 10W-40. Er der forskel på kvalitet af de forskellige mærker og kan nogen anbefale et mærke?

På forhånd tak, Heidi
Svar
#8
Der sidder en stor Bolt man skal løsne (min Piaggio er det en str. 24 skruenøgle som går på)
Den sidder ved siden af svinghjulet...

Jeg har lidt tekst her men det er godt nok på engelsk...
oversat fra
Kilde: http://www.coolman-4takt-roller.de/motoroel.htm
Citat:Oil measuring staff oil drain screw unscrews loosens and the oil off leaves around the oil system to ventilate, when discharging oil.

the large screw under the oil measuring staff, must be screwed also off to get around the filter raus and to cleaning, afterwards if possible with compressed air by Pusten.

In the large screw a feather/spring and a that are Ölsieb, drauf respect which one the filter then rum again into the feather/spring begin correctly and then the feather/spring including filter again pivot.

If one the engine to run before warmly leaves runs off the oil better.

IMPORTANTLY THE FILTER COMES WITH THE FILTER INTO THE FEATHER/SPRING AS ABOVE IN THE ILLUSTRATION SHOWN.

IF MAN ONE IT OPERATES RUM POWER OR THE FILTER INTO THE VARIOGEHÄUSE PUTS RISKS MAN ONE A DAMAGE TO THE ENGINE!!!

SINCE THE OIL CIRCULATION IS DISTURBED, BECAUSE THE WRONGLY INSERTED FILTER CLOGS THE OIL LINE, THERE THE FILTER THEREBY IS DAMAGED!!

Then one fills 700ml oil purely. With the type of oil would not like to deal here more in greater detail. I have a 05W40
uses, since it is more highly liquid degrees if the engine is still cold and therefore better the valves lubricates. Straight one if one where drives briefly.

10 W40 is very good in addition, and is part of Synthetik. Just as one can also that 15 W40 use. This is only in the cold was entitled very tough and arrived in the cold one was entitled not well at valves and pistons

[Image: Baotian_4Takt_coolman_faq_img_34.jpg]
[Image: Baotian_4Takt_coolman2_faq_img_36.jpg]
[Image: Baotian_4Takt_coolman2_faq_img_35.jpg]

Mit filter er dog ikke som på billedet, men i mit tilfælde er det et "aflangt filter"

Det får du nok at se, når du skruer dig vej derind Smil

Go' fornøjelse
Svar
#9
Det første eftersyn er måske det vigtigste i maskinens levetid. Efter de første 2-300 km burde gratter og andet skidt være landet i olien og bolte og møtrikker skal lige have en tur. Det samme gælder bremser, luftfilter olie/benzin filterm.m.. Desuden har man haft lejlighed til at finde andre evt. småfejl. Hvis forhandleren/værkstedet er "besværlige", kan de desuden afvise reklamationer, hvis serviceeftersynene ikke er overholdt i garanti/reklamationsperioden Fortvivlethock: Så jeg ville insistere på at få lov til at betale en mindre formue på tjekket. At du gør det selv, tæller ikke.

Vedrørende olie, så er det ikke nødvendigt med fuldsyntetisk olie, da den ikke når op på de omdrejninger, der kræver fuldsyntetisk olie - så en halvsyntetisk olie er fin nok.
Når det er sagt, må jeg indrømme, at jeg bruger en fuldsyntetisk olie Mobil SuperSyn 5W-50 Rally Formula; men det er mere pga. viskositeten "spillerummet" 5W-50W. Så er jeg sikker på, at olien kan klare både frost og varme lidt bedre end en 10W-40. Olien kan blive "tykkere" og især lidt "tyndere". Vi er nogle, der kan huske, hvordan det var tidligere, hvor man måtte skifte fra sommeolie og vinterolie og omvendt:?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Enig med Kragen, det første chek-service v. 300km er det vigtigste, der kan evt. fejl/just. tages i opløbet inden de udvikler sig til noget værre. 1000km er dog mest for olieskift hvor motoren er mere indkørt så div. spåner og slam kan fjernes v. olieskift., og så kontroleres/stilles ventilerne også v. samme lejlighed.


Udråbstegn Udråbstegn Kymco Agility er blevet opdateret med et bredere frontskjold hvor blinklysene nu sidder i, det giver betydelig bedre vind/vejr-beskyttelse for benene, og så ser det også lidt "federe" ud. Ligeså er de (imo. grimme) mærker på sideskjoldene endelig blevet skiftet ud med nogle flotte sølvfarvede "metal" bogstaver, det ser møj elegant ud.

Jeg skal tage et pic el. 2 på mandag af den, - hvis altså det ikke findes på nettet allerede (har dog ikke kunne finde noget selv)
Svar
#11
kragen Skrev:500 km eller en måned skulle være nok, forudsat du husker at skifte olie i motor og gearkasse inden du gasser op.
Gashåndtaget skal iflg. manual og erfaring drejes 1/4 omgang (1-2 cm) ved start - og husk at den skal startes, mens den er hævet på støttebenene. Hvis du starter den kold på hjulene, risikerer du, at smadre startmotor og motor.
PS! Der findes ikke dumme spørgsmål :wink:

Hvorfor (- tilgiv mit dumme spørgsmål. Jeg er scooterløs indtil videre). Bremsen er jo trukket i alle tilfælde.
Entdrosseln wir!
Svar
#12
jeg ville give den forhandler et spark over skindebenet, der står højt og larmende at første eftersyn og olieskift skal foretages efter 300 km og alle eftersyn skal foretages i henhold til importørens servicevejledning, manglende udfyldning af servicekuponer medfører afvisning af reklamationskrav.
Så ingen underskrift og stempel for eftersyn ved de 300 km og du står med en lang næse hvis motoren står af. Find din brugervejledning frem og vis ham hvad der står på side 35, hvis han ellers kan læse.
Svar


Forum spring: