Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tab i variator system vs. alm. gear og kædetræk.
#1
Er der nogen der har et kvalificeret bud på hvor stort et overførsels krafttab (i %) der er i en scooter's variator? Gerne med noget baggrundsmateriale eller referencer.

Det er tydeligt at der er et tab, for systemet bliver varmt under brug og variatorhuset er ventileret. Det er vel også logisk nok fordi remmen udvikler gnidningsvarme.

Et ordinært kædetræk med gear er kendt for at have et relativt lille tab, hvis det ellers er vedligeholdt og velsmurt, men jeg mener at have læst et sted at der nemt gik 10 % til krafttab i et variatorsystem.

Det er vel et "noget for noget" system; forstået således at der betales en pris for den behagelighed det er at køre med et "gearløst" system.

Og endeligt.
Er der metoder hvormed variatorsystemet kan optimeres med hensyn til tab?
--
Hilsen Ole
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
det var et spændene spørgsmål.
i forbindelse med din post her, blev jeg lidt nysgerrig om man kunne finde en anden "model" variator til min 4takter.

faldt over denne varer fra Scooter-Shoppen.dk :
Citat:Scooter-Shoppen.dk Har fået lavet en kopi af Polini Speedcontrol men som kun koster 375kr, og har 3 sæt ruller. Denne Vario giver et godt optræk samt mere på toppen
http://www.scooter-shoppen.dk/ss6.sspx?c...item=10220

Det var jo spændene Smil
Den skal jeg da overveje at prøve til Zip 4T'en
Svar
#3
scooterfjaes Skrev:faldt over denne varer fra Scooter-Shoppen.dk :
Citat:Scooter-Shoppen.dk Har fået lavet en kopi af Polini Speedcontrol men som kun koster 375kr, og har 3 sæt ruller. Denne Vario giver et godt optræk samt mere på toppen
http://www.scooter-shoppen.dk/ss6.sspx?c...item=10220

Det var jo spændene Smil
Den skal jeg da overveje at prøve til Zip 4T'en

Det med de 3 sæt ruller er vel for at man prøver sig frem til det der passer ens temperament bedst, går jeg ud fra.

Og nu er jeg lidt på glatis, men de der racing variatorer og lignende navne. - Går det ikke mere på hvordan de gearer op /ned og at de kan tåle større belastning end de originale?
Jeg formoder at den kurve som rullerne følger, sammen med fjederen bagerst er optimeret til "racing" kørsel.

Men det ændrer vel ikke på det faktum at der stadig må være et betragteligt tab i hele den måde at overføre kraften fra krumtappen til gearet i baghjulet.

Hvis man f.eks. forestiller sig fjederen i koblingen meget blødere, kunne rullerne gøres lettere og remmen ville ikke udsættes for nær så meget gnidnningsvarme.
Men modsat ville den så også blive slap så den ikke kan overføre den nødvendige energi uden at begynde at 'fedte', og så har vi tab og slid igen.

Måske har jeg derved besvaret mit eget oprindelige spørgsmål med at der er et uundgåeligt tab, men jeg er stadig interesseret i bud på hvor stort det er i forhold til et regulært gear + kædetræk.
--
Hilsen Ole
Svar
#4
Der er klart større tab end på kæde el. kardantræk, det kan konstateres ved varmeudviklingen i variosystemet. Hvor meget kan jeg kun gætte på, men mon ikke det drejer sig om 2-3hk ud af 10, det er nok deromkring.
Så man kan sige, at den optimale balance i variosystemet ligger der hvor varmeudviklingen er lavest, kan ses ved rulle og remslid (kantede ruller og støv i variohus ), der vil opstå tidligere end normalt.
Svar
#5
Energy Skrev:Der er klart større tab end på kæde el. kardantræk, det kan konstateres ved varmeudviklingen i variosystemet. Hvor meget kan jeg kun gætte på, men mon ikke det drejer sig om 2-3hk ud af 10, det er nok deromkring.
Så man kan sige, at den optimale balance i variosystemet ligger der hvor varmeudviklingen er lavest, kan ses ved rulle og remslid (kantede ruller og støv i variohus ), der vil opstå tidligere end normalt.

ca 20% som du omtaler, hvis vi sammenligner med en gammel mejetærsker Griner Det kan jeg huske fra min grønne ungdom. De gamle mejetærskere havde næsten samme variosystem.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: