Søg Garagen Hej Gæst! Register

Injector på PGO Comet
#1
Jeg har købet en brugt PGO Comet 30 km/t årg. 2005, og fik ikke nogen ordentlig instruktion eller instruktionsbog med. Så jeg har et spørgsmål vedr. olieblandingen (har kørt Puch Maxi! for 25 år siden - der købte jeg olieblandet benzin).

Er det sådan at man fylder alm 95 oktan blyfri benzin på, der hvor der GAS og så olie der hvor der står OIL - og så finder den selv ud af at blande? På instrumentbræddet er der en olielampe, der så lyser når man skal fylde olie på, eller hvad? Og når den så lyser skal man så stoppe øjeblikkeligt og fylde olie på, eller kan man køre et vist antal km før man fylder på. Er der andet jeg helt sikkert bør vide om sådan en scooter, når min viden om knallerter er 25 år gammel!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Med hensyn til benzin og olie, så gør du som du selv skriver. Benzin i der hvor der står GAS og olie i der hvor der står OIL, og så blander den selv, Når olielampen begynder at lyse, så burde der være olie nok til en 14-15 km. Det har jeg kørt, efter at lampen begyndte at lyse på min BiG.

Den kan så køre ca. 1000 km på en liter olie, og omkring de 30 km på 1 liter benzin.
Svar
#3
Tak for det hurtige svar.
Svar
#4
Jps: Du kan også godt køre længere når lampen begynder at blinke. Jeg plejer at sige "så længe den blinker, er der olie i tanken" Lyser den først konstant, kan du køre op til 50 km. ca. Har selv præsteret at køre godt 100 km. på min Typhoon, hvor det var søndag og butikkerne havde lukket dengang. Da havde jeg langt hjem, med det gik.

Men vil ikke anbefale at køre meget mere end 50 km. efter lampen begynder at lyse/blinke. Det er der ingen grund til, men ofte Kan man. Smil
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar
#5
Lehmann Skrev:Jps: Du kan også godt køre længere når lampen begynder at blinke. Jeg plejer at sige "så længe den blinker, er der olie i tanken" Lyser den først konstant, kan du køre op til 50 km. ca. Har selv præsteret at køre godt 100 km. på min Typhoon, hvor det var søndag og butikkerne havde lukket dengang. Da havde jeg langt hjem, med det gik.

Men vil ikke anbefale at køre meget mere end 50 km. efter lampen begynder at lyse/blinke. Det er der ingen grund til, men ofte Kan man. Smil


Tak for oplysningen Lehmann. Men det er ikke noget, jeg vil efterprøve. Smil
Jeg tjekker oliestanden 1-2 gange om ugen, så olielampen når ikke at blinke Smil.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
NyPåScooter Skrev:Tak for det hurtige svar.

Det var så lidt. Hvis du går ind i downloadsektionen, kan du finde oplysninger om PGO der(motor og deslignende ting og sager Smil ).
PGO.
Svar
#7
Når vi nu er igang med oliesnakken, kan nogen så fortælle mig hvad for meget olie i benzinen gør? Kan det medføre startproblemer elelr andre problemer?
Svar
#8
Chr1stoffer Skrev:Når vi nu er igang med oliesnakken, kan nogen så fortælle mig hvad for meget olie i benzinen gør? Kan det medføre startproblemer elelr andre problemer?

Min den gik istå. Det var fordi, jeg fik at vide jeg skulle hælde ekstra olie i tanken, og det kunne Big'en ikke lide. Om der kan komme for meget olie igennem oliepumpen via olietanken, ved jeg ikke.
Svar
#9
Tænkte bare at det kunne være roden til nogle startproblemer, men når det kun er år den har stået udenfor er det vel næppe det. Tak for svaret anyways Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
På min Nrg, er der ca. en ½ liter olie tilbage, når lampen lyser.. Fortvivlethock: , men det kan svinge fra model til model.

For meget olie i benzinen skader mere end man regner med, motoren blver for varm, og den soder alt muligt til (stempelringe, udstødnng bla. ), og ydelsen bliver også reduceret. Så lad være med at spæde mere olie i end pumpen kan levere. En god olie er det aller vigtigste.
Svar
#11
Min ven rådede mig til at hælde en smule olie i benzinen i tilfælde af pumpen nu gik i stykker eller lign. men det vil jeg så lade være med fra nu af.

Når vi snakker kvalitetsolie, er der så nogle bestemte? Har hørt folk snakker om noget der hedder Castrol TTS (Tror jeg det var). Selv kører jeg med noget olie fra Q8 eller Shell, og det ser da ud til at virke fint, men hvis der er bedre skal "dyret" da have det ; ). Mener nok både olien fra Q8 og Shell er semi-syntetisk.
Svar
#12
Chr1stoffer Skrev:Min ven rådede mig til at hælde en smule olie i benzinen i tilfælde af pumpen nu gik i stykker eller lign. men det vil jeg så lade være med fra nu af.

Når vi snakker kvalitetsolie, er der så nogle bestemte? Har hørt folk snakker om noget der hedder Castrol TTS (Tror jeg det var). Selv kører jeg med noget olie fra Q8 eller Shell, og det ser da ud til at virke fint, men hvis der er bedre skal "dyret" da have det ; ). Mener nok både olien fra Q8 og Shell er semi-syntetisk.

Det vigtigste er, at hoveddysen er stor nok, olien skal nok smøre selvom det er 2%, men hvis hoveddysen er for lille så bliver motoren for varm og sætter sig sandsyneligvis - uanset hvor meget olie man bruger.

En god olie er en olie, der passer til motorens temperatur, og der må man prøve sig lidt frem el. høre andre med samme opsætning hvad de bruger af olietyper.
Svar


Forum spring: