Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco guide
#1
Hej alle

Overskriften har måske fået flere besøgende til at håbe at der er et medlem med digitalkamera der har lagt den samlede ultimative beskrivelse af de gængse justeringer som Giantco-ejere kan foretage sig uden at skulle have den store mekanikker-eksamen!

Men ak - dette indlæg er fra en person der har købt en Giantco og ikke er kommet videre end at fjerne skiven og proppe nye ruller i dyret. Hertil findes der jo meget fine vejledninger med flotte billeder i debatten.

Min Giantco køre mellem 65 og 70 på speedometeret - 53 på gps ud af almindelig landevej uden vind. Denne hastighed nås med lettere ruller og skiven fjernet. Jeg er iøvrigt meget glad for Giantco der køre ca. 200 km pr. uge i vinterhalvåret ind til cyklen må komme ud af skuret. Da meget af turen er på de større landeveje inden jeg når KBH vil jeg gerne kunne køre mellem 60-70 km/t (gps-hastighed) hvis dette er muligt. Jeg har erfaret at den lave hastighed jeg kørte med inden jeg fandt dette gode forum og fik fjernet skiven - faktisk havde en meget lavere trafiksikkerhed fordi man konstant bliver overhalet så man er ved at flyve i grøften. Nu glider det lettere for alle parter - næste da.


Spørgsmålene lyder:

Men hvad hvis man vil videre - luftfilterskruer, nålen løftes, plumpe i udstødningen. Jeg har læst de fleste indlæg men er ikke blevet meget klogere. Primært fordi jeg ikke før har rodet med motorer af nogen art. Men jeg vil mene at man som almindelig dødelig kan finde ud af det meste ved en god vejledning.

1) Ubegrænset CDI. Jeg forestiller mig at skiftet er let - noget med at hvie et stik af den gamle og sætte dette over i den nye - korrekt eller langt ude. Er der nogle der kan sige lidt om hvad tophastigheden bliver. Ikke så meget tal - hellere en kort beskrivelse - køre dyret hurtigere ude af lige landevej i stille vejr. Jeg ved godt at accelerationen ikke bliver noget at råbe hura for.

2) Nogle har talt om at der er en plumpe eller plump i udstødningen på Giantco. Jeg kan forestille mig at dette give en begrænsning i accelerationen og måske tophastigheden (med ubegrænset CDI), men er der nogle der gider forklare mig om der er noget at hente ved at fjerne denne plumpe. Og hvor finder man den plump (for at benytte det andet ord for den samme ting).

3) Så er det noget med blandingsskruen og luftskruen. Jeg vil meget gerne have et billede af disse to skruer for dummies.
Citat:Blandningsskruer sidder altid efter gasspjæld, og virker omvendt af en luftskrue (som sidder før spjæld)". Det er jo meget fint men jeg søger en forklaring på hvad disse to skruer justere helt eksagt.
Mit eget bud er at luftskruen justere tomgangen. Er jeg langt ude haha :-) Grin
Den anden skrue justere hvor meget olie der blandes med benzinen: -||-

4) Ang skift af dyse. Er sidstnævnte skrue det samme som dem der nævner at der sidder en nål der kan løftes - sænkes ved udskiftning til større dyse. Jeg ville blive meget glad af en nærbillede af denne nål. Selve dyseudskiftningen er jo flot beskrevet.

Jeg går ud fra at den større dyse er lige med mere benzinforbrug men vel også mere kraft (modvind, op af bakke) altså acceleration. Hvor meget mærker I der har gennemført denne udskiftning. Og er det med nålen ligetil.

Jeg håber at I er nået hertil i læsningen og gerne vil hælpe en god scooter-kollega 8) Fotos kære læser fotos...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Lige til den med udstødningen.

Jeg har invisteret i den tun udstødning man kan få hos Protuna. Og det er ikke meget den gir, for at være helt ærlig. Der kan jeg ikke mærke den store forskel.

MEN lyden! Den er sku go fra sådan en pot! Grin

Og så ser den faktisk os ret godt ud!

(Til Giantco sprint.)
Svar


Forum spring: