Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco sprint Speedometer afvisning.
#1
Jeg har været ude og "race", på min forholdsvis nye Sprint en model 45.
Den har kørt 400 km, og køre over 80 på speedo.

Så idag havde jeg min GPS med.

Hvilket nedslående resultat.

Mega fejl afvisning, helt op til over 50%.

Her er mine målinger.
Speedo - gps - %viser for meget
10 km/t - 9,5 km/t - 5%
20 km/t - 15 km/t - 33%
30 km/t - 22 km/t - 36%
45 km/t - 29 km/t - 55%
50 km/t - 32 km/t - 56%
60 km/t - 39 km/t - 54%
68 km/t - 45 km/t - 51%
70 km/t - 47 km/t - 49%
80 km/t - 55 km/t - 45%
86 km/t - 60 km/t - 43%

(%viser for meget) beregnet ved (forskellen/gps*100)

Jeg syntes det er helt galt. Selvfølgelig kan jeg have lavet nogle mindre fejl, da jeg både køre og aflæser speedo og gps, på en gang.
Men ellers har min gps været meget præcis, ved andre målinger.

Indtil jeg lavede denne test, syntes jeg min giantco, kørte fantastisk, den var hurtig i optræk, kørte godt til, god benzin økonomi.
Men nu er jeg ikke så imponeret mere.

Jeg er faktisk ikke engang sikker på den kan køre 45 km/t(gps) med begrænset CDI og skiven i.

Håber der er andre der har lavet, eller vil lave ligende test.
For det her er da helt galt, jeg håber da at der er noget galt med min sprint, som kan blive rettet.

Jeg tænker også på, at når det er blæse vejr (modvind) falder den til 50km/t, på speedo, det er kun 32km/t gps. Det er jo helt sygt.

Bjarne
Det er bedre at komme galt afsted.
End slet ikke komme afsted!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
zompf Skrev:Jeg har været ude og "race", på min forholdsvis nye Sprint en model 45.
Den har kørt 400 km, og køre over 80 på speedo.

Så idag havde jeg min GPS med.

Hvilket nedslående resultat.

Mega fejl afvisning, helt op til over 50%.

Her er mine målinger.
Speedo - gps - %viser for meget
10 km/t - 9,5 km/t - 5%
20 km/t - 15 km/t - 33%
30 km/t - 22 km/t - 36%
45 km/t - 29 km/t - 55%
50 km/t - 32 km/t - 56%
60 km/t - 39 km/t - 54%
68 km/t - 45 km/t - 51%
70 km/t - 47 km/t - 49%
80 km/t - 55 km/t - 45%
86 km/t - 60 km/t - 43%

(%viser for meget) beregnet ved (forskellen/gps*100)

Jeg syntes det er helt galt. Selvfølgelig kan jeg have lavet nogle mindre fejl, da jeg både køre og aflæser speedo og gps, på en gang.
Men ellers har min gps været meget præcis, ved andre målinger.

Indtil jeg lavede denne test, syntes jeg min giantco, kørte fantastisk, den var hurtig i optræk, kørte godt til, god benzin økonomi.
Men nu er jeg ikke så imponeret mere.

Jeg er faktisk ikke engang sikker på den kan køre 45 km/t(gps) med begrænset CDI og skiven i.

Håber der er andre der har lavet, eller vil lave ligende test.
For det her er da helt galt, jeg håber da at der er noget galt med min sprint, som kan blive rettet.

Jeg tænker også på, at når det er blæse vejr (modvind) falder den til 50km/t, på speedo, det er kun 32km/t gps. Det er jo helt sygt.

Bjarne


Har du prøvet at ta tid via antal meter/tid, det er vist(?) mere nøjagtig måling end GPS
Svar
#3
Det er li'som Nrg'en - og mange andre scootere.
Gps'en og cykelcomputeren kører med samme hastighed på min.
Svar
#4
Faxer-Fox Skrev:Jeg fjerner bare skiven, c.d.i'en behøves vidst ikk blive fjernet, da den skulle dørge for at motoren ikk bliver smadret ved de høje rpm.

Jeg har skiftet ruller, dyse, cpi og fjernet skiven og luft begrænser.
Men jeg kan ikke helt se hvad det har med sagen af gøre.

mongo Skrev:Har du prøvet at ta tid via antal meter/tid, det er vist(?) mere nøjagtig måling end GPS

Nej, men jeg mener heller ikke det er nødvendigt, gps er meget nøjagtigt.

Energy Skrev:Det er li'som Nrg'en - og mange andre scootere.
Gps'en og cykelcomputeren kører med samme hastighed på min.

Vil det sige at jeg bare skal acceptere, at at den ikke kan køre 45km/t, uden begrænsningerne bliver fjernet?
Det kan da ikke passe.
Jeg har da aldrig kørt på en scooter, hvor speedo viser SÅ meget for meget, også inden jeg kommer over 45km/t.
Det er bedre at komme galt afsted.
End slet ikke komme afsted!
Svar
#5
Altså ..

På min viste speedo noget mere i starten (første 5-600 km eller så), men det der er dog i overkanten.
Jeg har aldrig haft min oppe og vise over 40 for egen kraft.

Tyngdekraften og en god bakke får den snildt op over 70 (i tomgang Smil) )
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Er det ikke muligt at justere et speedometer?

Fra fabrikantens side er det selvfølgelig dejligt når det viser for meget, så kører den jo længere på en liter benzin... Grin

-Carsten
Svar
#7
Carsten Skrev:Fra fabrikantens side er det selvfølgelig dejligt når det viser for meget, så kører den jo længere på en liter benzin... Grin
-Carsten

jeg er ikke helt sikker på om antal kørte km, hænger sammen med km/t.
Det har jeg ikke målt.

men hvis det gør, falder min benzin økonomi fra 40km/l til 27km/l

Og så er jeg godt nok skuffet over min scooter.

jeg bliver mere og mere irreteret over at den viser så meget forkert.

RØV!
Det er bedre at komme galt afsted.
End slet ikke komme afsted!
Svar
#8
Carsten Skrev:Er det ikke muligt at justere et speedometer?

Fra fabrikantens side er det selvfølgelig dejligt når det viser for meget, så kører den jo længere på en liter benzin... Grin

-Carsten

Nej det tror jeg ikke, for det der får det til at "køre rundt" er en spiralfjeder og en magnet. Ikke lige noget, der kan justeres?

Måske dem der har digitalspeedometer, kan justeres(hvis de overhovedet viser forkert?).
Svar
#9
Jeg tror at T Hansen har glemt, at skifte speedometeret da de satte 12 tommer hjul på.
Speedometeret passer kun til 10 tommer hjul, derfor viser det forkert.

Måske kan det ordnes med et nyt speedokabel til 12 tommer.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
pexman Skrev:Jeg tror at T Hansen har glemt, at skifte speedometeret da de satte 12 tommer hjul på.
Speedometeret passer kun til 10 tommer hjul, derfor viser det forkert.

Måske kan det ordnes med et nyt speedokabel til 12 tommer.

Det hjælper ikke at skifte kabel, der skal et andet drev til.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#11
pexman Skrev:Jeg tror at T Hansen har glemt, at skifte speedometeret da de satte 12 tommer hjul på.
Speedometeret passer kun til 10 tommer hjul, derfor viser det forkert.
Ikke helt utænkeligt. Det vil i hvert fald reducere visningen med en faktor 1,2. De 56% ved 32 km bliver da reduceret til 30%, visende ca. 42. Det er ikke vildt langt fra, hvad min havde den første tid.

Alternativt må man vel ind og udskifte fjeder i speedo med en, der er strammere.

Er der andre Giantco folk, der har samme misvisning, eller er der tale om et enestående tilfælde, man kan brokke sig konstuktivt over? (Til forhandleren, mener jeg Blink med øjet )
Svar
#12
Altså, når jeg drøner afsted med de 70 viste på speedo, så syns jeg godt nok kun det føles som 50.

Har lidt planer om at måle med en gummiged, da der er digitalt speedo i sårn en sven, men på den anden side....Hvor præcist er det så?...Og jeg ka kun måle op til 40 da den ikk køre hurtigere..

Måske man skulle stoppe en panser og spørge om man lige må låne deres mobile-rullefelt?...Hehe.....Eller...
Svar


Forum spring: