Søg Garagen Hej Gæst! Register

Renovering af caliber (forbremse)
#1
Min forbremse er begyndt at hænge lidt, forstået således at når man løfter hjulet frit og "spinner" det rundt med hånden, så går det i stå efter 1/2 - 3/4 omgang.
Bremseskiven er også ganske let håndlun efter en tur (hvor jeg ikke har brugt forbremsen).

Klodserne er OK; der er ca. 3/4 tilbage af belægningen.
Jeg har haft caliberen og klodserne af; renset omkring dem og smurt bund og sider med kobberfedt.
Det ene stempel går trægt retur, det andet mere frit.
Har også smurt omkring stemplerne med kobberfedt, men som sagt hænger det stadig lidt.

Hverken stempler eller caliber virker rutent eller tæret specielt meget.
Scooteren (Piaggio Zip 4T) er knap 4 år gl. og har kørt 37.000 km.

- Er der mere jeg selv kan gøre uden at renovere caliberen med 2 nye stempler og pakninger? Og er en evt. renovering noget som man selv kan give sig i lag med eller vil i anbefale at overlade til den lokale scootermekaniker?

Jeg har Haynes scooter manual ("Twist and go" Scooters). Den forklarer fremgangsmåden rimelig instruktivt, men jeg ved ikke om der skal specialværktøj eller andet til.
--
Hilsen Ole
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Prøv at køre det træge stempel næsten helt ud, og rens omhyggeligt overfladen (evt. m. fin ståud), og smør med noget silikonefedt el. lign.
Det plejer at hjælpe.
Svar
#3
Citat:Prøv at køre det træge stempel næsten helt ud, og rens omhyggeligt overfladen (evt. m. fin ståud), og smør med noget silikonefedt el. lign.
Det plejer at hjælpe.

Jeps, tak for tippet. - det var også min første tanke, men hvor langt er "næsten helt ud" ca. i mm?
Og er jeg på spanden hvis stemplet smutter ud, eller kan det listes i igen uden de store armbevægelser og nye pakninger etc?

Jeg ved at systemet derefter skal udluftes så man skal vel lige prøve om udluftninsskruen ovehovedet kan løsnes inden forsøget.
--
Hilsen Ole
Svar
#4
OlePagh Skrev:Jeps, tak for tippet. - det var også min første tanke, men hvor langt er "næsten helt ud" ca. i mm?
Og er jeg på spanden hvis stemplet smutter ud, eller kan det listes i igen uden de store armbevægelser og nye pakninger etc?

Jeg ved at systemet derefter skal udluftes så man skal vel lige prøve om udluftninsskruen ovehovedet kan løsnes inden forsøget.

Bare pres udaf, indtil det begynder at kunne vippe lidt, hvis det smutter ud, så er det ikke så svært at få ind igen, bare list det på plads med fingrene først, og så pres det så helt ind med det værktøj du nu bruger til det. :wink:
Svar
#5
Efter min bedste overbevisning skal man som minimum skifte tætningsringen omkring stemplet og der skal være meget lidt rust på stemplets overflade og det skal kunne poleres fuldstændigt væk.
Det er tætningsringen der får stemplet til at trække sig en smule tilbage når man slipper bremsegrebet.
Inden man i øvrigt monterer nye dele skal disse smøres godt ind i bremsevæske og kaliperet skal være pinligt rent indvendigt.
Den gummikappe der sidder "udvendigt" på stemplet har kun et formål og det er at forhindre at skidt trænger ind.
I øvrigt vil jeg anbefale silikonefedt istedet for kobberfedt.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Tak for tipsene og hjælpen.

Det fungerer nu igen efter at have stemplerne så langt ude som muligt og derefter renset dem for skidt og møj så de er helt blanke og glatte og derefter smurt med bremsevæske og så motioneret stemplerne nogle gange.
--
Hilsen Ole
Svar


Forum spring: