Søg Garagen Hej Gæst! Register

Venstresving?
#1
Lige et spørgsmål, der dukkede aktuelt op her til morgen!

Når man på sin 30'er kommer på cykelstien og skal svinge til venstre i et lyskryds, skal man så blinke af?
Det forudsættes naturligvis, at man som cykler fortsætter ligeover, og der stopper op for at afvente grønt eller i det mindste fri bane.

Spørgsmålet er afledt af, at jeg det pågældende sted ikke blinkede. Jeg holdt mig i venstre side af sporet, idet cykelstien det sted fortsætter ligefrem i eget spor adskildt fra vejen (dvs. drejer svagt til højre.)

Problemet var, at en bagfra kommende cykel med 80 km/t spurtede venstre om mig, netop som jeg svingede rundt. Jeg nåede at se ham og hugge bremsen, da jeg helt automatisk drejede hovedet til venstre i forbindelse med svinget.

Alternativet er naturligvis, at jeg skal gøre, som jeg gør alle andre steder ved venstresving. Jeg holder til højre og holder ind umiddelbart uden for fodgængerfeltet, hvor jeg muligvis ikke holder i vejen for ligeudkørende cykler.

Men er der generelle regler for tegngivning i sådanne situationer?
At blinke til venstre vil givetvis forvirre bagfra kommende biler, der muligvis i mørket ikke kan skelne mig fra en motorcykel eller en ung tåbe, der bare svinger til venstre uden at se sig for.

Stoplyset burde have advaret ham sports-fisteren, men han havde vel for travt til at reagere Ond
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Så vidt jeg husker færdselsreglen ved venstresving, skal du opfører dig som om du er cyklist, og dermed ikke bruge blinklyset. Jeg bruger ikke selv blinklyset, ved den manøvre.

Læs evt her: Knallertregler.
Svar
#3
Lige som JPS skriver skal du opføre dig som en cykelist. Groft sagt kan man sige at venstresving ikke bruges som cyklist eller 30' kører. Du skal køre ligeud, stoppe op. Dreje scooteren(30)/cyklen og vente på lyset (hvis krydset er reguleret) og køre. Grin

Kan virke lidt ånsvagt nogen gange men det skulle være den rigtige måde at køre på som cyklist/scooter(30) kører 8)
Svar
#4
Det var jo nok det, jeg mente!

Tilbage er så det med placeringen af ventepositionen.
Umiddelbart vil jeg mene, at man skal derhen, hvor man ikke holder til gene for andre trafikanter, men er det på indersiden eller ydersiden af cykelstien (set i forhold til den retning man kommer fra!), når der er plads begge steder?

Det hænder jo, at der kommer hurtige folk bagfra, der ikke nødvendigvis kan finde ud af alt det her (eller gider tage hensyn til slige smålige detaljer Ond )

Jeg overhalede for øvrigt en scooter tidligere på turen. Det er godt nok længe side. Måske en 25'er?
(Den havde et eller andet "Baboon" stående på siden.)
Svar
#5
Så hvidt jeg husker skal du ikke køre om bag linien, da det vil være umuligt de fleste gange samtidig med at det kan genere dem som allerede holder der. Det er det mest naturlige at holde foran linien sådan at man køre over krydes i en lige linie og så bare vender kscooteren når man er kommet over på den anden side, hvorefter man som jeg skrev tidligere køre når lyset skifter. Dette var i hvertfald den måde jeg lærte at køre knallert på. Griner
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
HVis man skal opføre sig som cyklist hvad skal man så med blinklys ?
Svar
#7
Ja, det kan man jo spørge sig selv om! Det kommer selvfølgelig af at der findes t-kryds (burde engentligt heller ikke bruge det her) og i visse tilfælde kan man jo blive nød til at vise hvor man vil hen fx på en cykelsti med krydsende stier Grin

Til dette kommer at scooteren er jo den samme om den køre 70-90 km/t i sydeuropa og 45 scooterne herhjemme samt en 30 scooter. 45 scootere skal jo opføre sig som biler, placere samt give signal som en bil. 8)
Svar
#8
I "gamle dage" den gang blinklys kun var på de nyeste puch grand prix og yamaha var reglen faktisk at du skulle signalere med hånden, for der var ikke krav om blinklys. ( så vidt jeg husker)
Det er bare ikke så skidenemt hvis man er ved at skifte gear samtidig
Kenneth Skou

Fun is not a straight line
Svar
#9
Hvis jeg ikke husker helt forkert fra min knallertundervisning, skal man, hvis man følger reglerne til punkt og prikke, give signal med hænderne. Dette gælder både når man stopper og drejer. Om reglerne er blevet lavet om ved jeg ikke, men de gjaldt ihvertfald i starten hvor scooterne kom til DK. 8)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Ja man skal blinke....
Svar
#11
Jeg mener at signalgivning via blinklys ikke er tilstrækkelig, hvis man skal følge loven. Man skal bruge hænderne.

Igen dette er kun noget som jeg har fået fortalt engang for 6 år siden, så om det har ændret sig ved jeg ikke 8)
Svar
#12
Zentre Skrev:Hvis jeg ikke husker helt forkert fra min knallertundervisning, skal man, hvis man følger reglerne til punkt og prikke, give signal med hænderne. Dette gælder både når man stopper og drejer. Om reglerne er blevet lavet om ved jeg ikke, men de gjaldt ihvertfald i starten hvor scooterne kom til DK. 8)


Man skal stadig smække hænderne både til højre og venstre og op Smil, når man vil dreje eller stoppe. Hvilket jeg må indrømme, at jeg ikke gør særlig tit. Det sker som regel, kun ved rundkørsler. :oops:
Svar


Forum spring: