Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tuning/fjernelse af begrænsning på pgo g-max
#1
Hejsa allesammen

Jeg har en pgo g-max som jeg gerne vil have til at køre ca. 80-90 km/t, det er en 30'er, men kan kører 40-45. Den er helt ny fra marts sidste år, lige nu står den som 100% standard, men da jeg har fået nyt arb. vil jeg gerne have den til at køre hurtigere..... Smil jeg har ikke en skid forstand på det, men har nogen i familien der har mekanisk snilde, de skal bare vide hvad de skal lave og jeg skal have købt tingene.... så jeg har lige et par spørgsmål:

1: Hvor sidder der nogle begrænsningerne på sådan én, og hvordan fjerner man dem?

2: Det bliver nok også nødvendigt at købe noget tun til den. hvad kan i anbefale at købe?? har ca 2000-2500 at bruge.

3: Findes der evt. nogle tun sæt til den???

4: Har hørt noget om en skive der skal fjernes så den kører hurtigere, hvor sidder den/de???

5: Har læst lidt herinde om nogle ruller og variatorer, hvor sidder de og hvordan skiftes de??

6: Min morbror havde læst noget en ting som skulle være den primærer forskel på 30'eren og 45'eren, og det kunne ikke rigtig betale sig og lave det andet hvis det ikke blev ændret. ved i hvad der er tale om???

Ved godt der er meget... men vil være glad for bare den mindste hjælp så selvom i kun ved hvor én af tingene er så skrív endelig da ALT vil være en hjælp.

Mvh Joizo

(Tilføjet 10 store startbogstaver /Energy)
joizo
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Mht til begrænsningen i varioen se dette link

http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.php?t=49

Gælder godtnok for en listo, men hovedtrækkende skulle være de samme på en pgo 8)
Svar
#3
Takker mange gange vil prøve det imorgen.
Skal nok skrive hvordan det går.
joizo
Svar
#4
På billede 2 og 4 i linket som Zentre linker til, kan du se ringen som skal ud. Desuden er udstødningen begrænset iform af et blindrør, og din model har vist også en "kat". Det er en lille sort dims der sidder oven på udstødningen.

Blindrøret skal enten fjernes helt eller skæres a' og blokeres med en svejsning og monteres igen. Og "kat'en" skal også pilles a' jeg mener at der er et llile rør fra udstødningen, hvorpå der sidder en gummislange. Det rør skal skæres a' og lukkes med en svejsning. Men den nemmeste løsning er en T:Rex udstødning(uden blindrør og andet sjov) som skulle kunne sidde på din model.

Desuden sidder der muligvis en begrænsning ved remskiverne. Det er en ring som holder den store fjeder på plads. Den kan godt undværes (den sidder ind mod koblingen.) Og der er muligvis også en begrænsning ved membranen, som på en eller anden måde er blevet blokeret så der ikke kommer så meget benzin/luft igennem. Gasnålens vandring kan også være begrænset.

Det var sådan lige, hvad jeg kunne huske af begrænsninger Smil.

Ang. tun så vil en TP Trophy cylinder plus f.eks en Malossi Multivar(variator) kunne give en topfart på 70-75 km/t.

Hvis du vil have mere fart i dyret så vil jeg anbefale du skifter krumtappen ud med en kraftigere model, f.eks en topracing, da standardtappen, kun lige akkurat holder til et sportstun(70-75 km/t) Og en større karburator, ville sikkert også give lidt fart?
Svar
#5
Jeg er kommet lidt i tvivl mht fjernelsen af begrænsningen i varioen. Jeg har set at man kan købe en lille metalplade som skulle holde det store tandhjul på plads når man skal skrue møtrikken ud. Men hvor godt sidder møtrikken fast, hvis den er godt spændt ville det vel være nemmere at bruge en møtrikspænder. Det er jo ikke fordi der er den vildt store forskel i pris ca 80-100 for metalpladen og 175,- for møtrikspenderen (el-version). Desuden er jeg i tvivl om man skal gøre andet ved maskinen. Jeg er kun ude på bedre benzinøkonomi og mindre belastning af motoren, ikke at tune den 8)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Variotool'et (metalpladen) er et rigtig godt stykke værktøj, fordi det overhovedet ikke belaster krumtapsaksel/lejer, som en møtrikspænder ellers gør - hvis man ikke lige har fornemmelsen af 3,3kg. tilspænding (plejer at være på trin 1-2 på spænderen/luftnøglen).

Husk nu at slække remmen når du spænder møtrikken, ellers spænder du på remmen og møtrikken vil helt sikkert hoppe af når motoren kører - med mekaniske defekter til følge.
Svar
#7
Hvordan vil du have at jeg skal slække på den. Skal jeg holde på den eller hva? :wink:
Svar
#8
Zentre Skrev:Hvordan vil du have at jeg skal slække på den. Skal jeg holde på den eller hva? :wink:

Du klemmer den sammen mellem vario og de bagerste remskiver (el. trækker yderste remskive udad), og så holder du remmen sammen når du skruer møtrikken fast med fingrene, derefter kan du spænde til med værktøjet.
Svar
#9
Nu er jeg blevet endnu mere forvirret. Har lige været nede ved min mekker som ikke mente at denne metalplade var nogen god ide. Han mente at en tændrørsstop er en meget bedre måde. Han snakkede noget om at tapperne på tandhjulet ikke var så stærke igen. Om det var fordi han oprigtigt mente det eller pga et evt salg ved jeg ikke. Hva er jeres erfaringer? 8)

Har læst omme i tips og tricks at endten metalpladen eller møtrikspænderen er at anbefale til en listo, men hvad med en piaggio (dette er nok mest til dig Energy :wink: )
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: