Søg Garagen Hej Gæst! Register

Første kinesiske 400cc maxiscooter på INTERMOT 2006!
#1
Blandt de mindre kendte fabrikanter af maxiscootere, blev det kinesiske FYM, der tiltrak sig mest opmærksomhed på den netop overståede INTERMOT-messe.

FYM er med deres nye produkt "Scooter 400", den første kinesiske scooterfabrik, som er kommet op i klassen af "rigtige maxiscootere" - og hvilken scooter: http://www.cyberscooter.it/speciali/inte...ra4551.jpg

Og hvordan får man så udviklet sådan en svend, når man er fra Kina. Man tager en Malaguti Madison K400, kopierer designet så godt man nu kan, indleder et samarbejde med den gamle italienske suzukimotor-konstruktør Franco Morini (nej, ikke den Morini, men en fætter til Alfonso), får ham til at udvikle en 400cc scootermotor, og bygger den på licens i Kina.

Motoren er en nice sag på 28 HK v. 7000 omdr., og momentet er på knap 34 Nm v. 5600 omdr. Motoren er vandkølet, og fåes i 2 versioner. En med en traditionel Bing karburator, og en med Weber elektronisk indsprøjtning.
http://www.morinimotori.com/eng/motori03_06.asp

FYM 400 er udstyret med 16" hjul, dobbelte skiver foran og enkelt skive bagtil. Det er en vaskeægte maxiscooter, og den ser tilogmed rigtig godt ud. Hvad prisen blir i DK :roll: , aner det ikke.


En anden kinesisk nyhed som gjorde sig bemærket, er Keeways nye prestigemodel Keeway K2 250 - og kors i hytten hvor er den flot:
http://www.cyberscooter.it/speciali/inte...ay4476.jpg

K2'eren har et nærmest futuristisk design, med enkelte paraleller til Piaggio's Beverly 250. Bemærk de integrerede bagfodhvilere, det er ELEGANCE - ligeledes er sidespejlene med deres "girafhorns"-design, noget der vil vække opmærksomhed, når den kommer på gaden.

K2'eren har 16" hjul, enkelt skive foran og bagtil, - og absolut nada krom.
Den cremefarvede lakering er lige til at sætte tænderne i, og den varme gule kontrastfarve, som sæde, dørk og bagskjold er udført i, er KLASSE - neeeeeej hvor er den lækker - den kunne godt blive min næste maskine.

Motoren er den samme 250'er som ligger i Silverbladen, men den har jeg ikke kunnet finde nogle specs på.


Her er en fransk scooterside om INTERMOT 2006: http://www.scooter-infos.com/review-106-...-2006.html

Og her er en italiensk ditto: http://www.cyberscooter.it/speciali/inte.../index.htm

Og her er 112 fotos fra INTERMOT 2006: http://mrmoto.smugmug.com/gallery/1996605

Mvh.

Ps. Oversættelsen fra fransk og italiensk er min egen, og der kan forekomme fejl i oversættelsen. Sorry. Grin
At style en scooter, - er ligesom at sminke en gris...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
400cc på en kinøjser scooter - så begynder det at blive interessant ! Grin

Gad vide hvor meget sådan en svend kommer til at koste herhjemme?

En Burgman på små 400cc koster cirka 65k så tør man gætte på 40k eller derunder?
PGO T-REX 110 (årgang '04), tidligere ejer af Kreidler Florett (årgang '77)

PGO > Giantco/CPI - nuff said :P
Svar
#3
Ja, mon ikke udsalgsprisen på en FYM 400 blir omkring 38-40k, - mere burde den da ikke koste.

Er også lidt spændt på topfarten, men tror ikke på ret meget over de 130km/t. Madison'en, som den ligner til forveksling, vejer 178kg, og den her blir ihvertifald ikke lettere - så den skal nok få brug for alle hypperne, hvis kørselen skal foregå i overhalingsbanen på motorvejen. 8)

Mvh.
At style en scooter, - er ligesom at sminke en gris...
Svar


Forum spring: