Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco Sprint / Venus (Fjerne begrænsninger)
#1
Bemærk at denne tråd er blevet opdelt og samlet flere gange for at få alle Giantco Sprint / Venus begrænsninger-emner i samme og én.

Derfor kan visse emner i denne tråd godt ligge lidt mærkeligt, men hvis du læser tråden igennem får du masser af gode ideér til hvordan din Giantco kommer til at køre hurtigere!







Der har været mange emner og spørgsmål ang. Thansens Giantco Sprint her på det sidste, selvom der ligger masser af informationer herinde på siden, om Giantco Sprint, vil jeg med denne tråd samle alle oplysninger ét sted!
Så hvis du har gode informationer om Giantco Sprint der mangler i dette indlæg, så skriv det venligst, så vil jeg tilføje det til dette indlæg, på den måde skal nye brugere ikke sidde og blade 17 sider igennem, men blot læse dette igennem :wink:


Generel Info:
Giantco Sprint - fås som 30km/t & 45km/t
4-takts motor
Miljøvenlig (euro 2 godkendt)
Elektronisk og kickstart
Meget god brændstoføkonomi
Lav anskaffelsespris
12" alufælge med polerede kanter
Polerede bremsegreb
6,4 liters benzintank
Hvide blinklys
Klar lak på alle stafferinger
Heste kræfter 2,05 HK
Egenvægt 75 kg
Total vægt 235 kg
Last 160 kg
30km/t har standard 6.5 grams ruller
45km/t har standard ?.? grams ruller
Dyse standard er #85





Fjerne begrænsninger:



CDI
  • CDI-enheden er begrænset for at beskytte motoren ved 7000rpm, det er dog muligt at købe en ny CDI-enhed for en 300kr,- der i teorien kan tage op til 14000rpm. Bemærk at så høje omdrejninger ville kunne skade motoren på din Giantco.
    Der er dog blevet påstået flere steder herinde, at Giantco'en godt kan ramme de 65km/t uden at skulle have skiftet CDI-enheden, men vil du over de 65km/t bliver du nok nødt til det.
    Bemærk! Hvis du vælger at skifte CDI-enheden med den fra Protuner skal du også fjerne ringen i variator (læs længere nede)!

    Links:
    Information om CDI-enheden
    - Protuna - ny CDI
Variator
  • Giantco'en er også begrænset med en lille ring / skive der forhindre din scooter i at opnå alt for mange omdrejninger, rent mekanisk. Denne ring findes under kickstarterskjoldet.
    Der sidder også nogle ruller i variator, alt afhængig af din kørestil og hvad du egentligt vil, bliver du måske nødt til at ændre rullerne til nogle lettere eller tungere. Hvis vi sætter det lidt skarpt op kan man godt sige at, lettere ruller = mere acceleration, tungere ruller = mere topfart, men der er kun én måde at finde den optimale vægt, nemlig ved at prøve sig frem.
    Du får brug for en kompressor eller en elektrisk slagskruetrækker.

    Links:
    Guide: Fjerne ring/skive ved variator
    Guide: Skifte rullerne i variator
    - Thansen - ruller i variator
    Værktøj - slagskruetrækker
Dyse, gasnål og blandingsskrue
  • Dysen er standard #85 hvilket er passende når man ikke kommer over ~50km/t samt med de øvrige begrænsninger i scooteren. Når man har fjernet skiven ved variator, og derved kan scootern køre hurtigere, har den også brug for mere benzin. En størrelse #94 passer glimrende. En sådan dyse kan købes hos bla. Thansen.
    Gasnålen har nogle indstillingsmuligheder med en lille clipse. Det er som regel 3 eller 5 riller i nålen, der giver mulighed for at justerer den rigtige luft/benzinblandings forhold.
    Blandingsskruen er typisk indstillet forkert, dette kan man med lethed selv gøre via en enkelt skrue. Jo længere den bliver skruet ud jo federe blanding. 2,5 - 3 omgange plejer at virke bedst.

    Links:
    Guide: Skifte dyse på Giantco Sprint
    - Thansen - dyser
    Guide: Justere gasnålen
    Billede af blandingsskruen






Opdater gerne denne tråd med nyttigt Giantco Sprint information Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
SLK Skrev:
Faxer-Fox Skrev:Så skete det!
Jeg fik idag købt en Giantco (godt nok en 30 km/t) sort/blå.
Den køre faktisk meget godt.
Smil
Det er vidst et valg, jeg ikk kommer til at fortryde Grin

Tillykke med den Blink med øjet Håber du da bliver glad for den.

Ville jo være rigtig lækkert hvis du så kunne finde ud af en masse nyttige informationer om Giantco'en, mht. til begrænsninger osv.

Husk også at oprette en Garage med din scooter Grin

Du spørger bare hvis der er noget specielt du vil vide om dem, har fingrene i dem dagligt.
den har 2 primære begrænsninger, cdienhed samt løsskive i variomatic. fjernes skiven skal man lige have lidt lettere ruller i (5,5gr) plejer at være et godt valg, dyse 92 er som regel også et godt valg, nålen skal lige løftes et hak, og så skal blandningen justeres (2,5-3 omgange ud fra bundstilling)
Svar
#3
Xander Skrev:Du spørger bare hvis der er noget specielt du vil vide om dem, har fingrene i dem dagligt.
den har 2 primære begrænsninger, cdienhed samt løsskive i variomatic. fjernes skiven skal man lige have lidt lettere ruller i (5,5gr) plejer at være et godt valg, dyse 92 er som regel også et godt valg, nålen skal lige løftes et hak, og så skal blandningen justeres (2,5-3 omgange ud fra bundstilling)
Hvilket område bor du i?
For tror vidst lige at jeg måske kunne smutte hen hvis det ikke er for langt væk.
:P
Hvis det da ville være ok med dig? Blink med øjet
Giantco
Svar
#4
Hejsa jeg fjerner ingen begrænsninger. mister jobbet på stedet hvis jeg gør det.
men det er slet ikke svært, det er noget du sagtens selv kan ordne
Svar
#5
Xander Skrev:Hejsa jeg fjerner ingen begrænsninger. mister jobbet på stedet hvis jeg gør det.
men det er slet ikke svært, det er noget du sagtens selv kan ordne
Ok.
Hehe Smil
Så må jeg jo selv begynde Blink med øjet
Men hvad mener du med dyse 92 og hvilken nål skal lige løftes et hak?
Giantco
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hoveddysen i karburatoren.
Nålen er selve nålen der sidder inde i gasspjældet, der sidder en lille skive på og en O-ring, dem flytter du lige et hak ned, de ligger under det sorte plastikdæksel på karburatoren. Læg lige mærke til hvordan tingene vender dernede, og bemærk at der sidder en fjedder under det dæksel.. den sku også gerne sidde der, nå du samler den igen Blink med øjet
Svar
#7
Hehe, forviret Griner
Hvad er den der dyse så?
Og hvor sidder gaspjældet.

Og vigtigst af alt, hvor hutigt bliver topfarten så?
Giantco
Svar
#8
He he ja ok kan se der skal lidt mere hjælp til.
Farten vil ligge omkring 65-70 på speedometeret. reel hastighed er nok 55-60.
Finder lige lidt billeder frem.
Svar
#9
Inde i karburatoren under det sorte låg sidder gasspjæld og nål
http://billig-scooter.dk/album_pic.php?pic_id=15

I den anden ende sidder (bundkarret/svømmerhuset) det skruer du af, der sidder 3 skruer, og derinde sidder den dyse du skal skifte.. hint: dysen fra puch maxi firkantet karburator passer også på giantco, så du kan købe de dyser.
http://billig-scooter.dk/album_pic.php?pic_id=21

For at fjerne skiven i varioen, følger du bare denne guide
http://billig-scooter.dk/viewtopic.php?t=49
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Vil faktisk kun have den til at rende mellem 40-50.
Sp tror bare jeg nøjes med skiven, c.d.i'en og måske nye ruller. :P
Giantco
Svar
#11
Bare det at du piller skiven gør at den render over 50.
Svar
#12
Fik ellers at vide, at c.d.i'en også skulle skiftes.
Giantco
Svar


Forum spring: