Søg Garagen Hej Gæst! Register

Sikring, forsikring og opbevaring ?
#1
Så er jeg som nævnt i en anden tråd ved at have fået skudt mig ind på en 30-løsning.

Men, men men.
Nu begynder alle de praktiske problemer først for alvor at dukke op.

F.eks. Hvor skal jeg stille kalorius?

Der hører et kælderrum til min lejlighed, men for det første kan jeg næppe og i givet fald kun med en masse biksen og baksen få maskinen derind, og for det andet må jeg vist slet ikke grundet brandfare.

Så kan jeg lade den stå udenfor. Her er den dog udsat for alskens dårligdomme i form af vind, vejr, langfingrede eksistenser osv.
Og mod sidstnævnte hjælper det vel næppe bare at hænge en garagepresenning over ?
Der er 2 mulige områder, hvor jeg kan stille den udenfor. Under et betontag, hvor der ikke er megen (legitim) trafik om natten, men som ligger tættere på min lejlighed. Eller stort set under åben himmel et sted, hvor stort set alle til og fra ejendommen kommer forbi.

En alarm kunne være en ide. Jeg har forstået, at nogle har en trådløs link, der også giver alarm på fjernbetjeningen, hvis der er ugler på betondækket.

Endelig har jeg mulighed for at leje mig ind i en parkeringskælder her i ejendommen. (ca. 200 kr/mdr.) Denne er imidlertid piv-åben i forretningernes åbningstid, så hvor meget er det bevendt rent sikkerhedsmæssigt?
Levetid og bøvl med startbesvær må dog forbedres noget, da maskinen her står tørt og lunt. Man kunne evt. nøjes med at leje sig ind her om vinteren.

Og endelig er der jo forsikringen. Ofte vil selskaberne slet ikke lave kasko på 30'ere, men hos Danske kan jeg, da jeg i forvejen har indbo der, få en til godt 4000/år. (Andre steder har jeg set over 5000!)
Man kan så vælge at have kasko på det første år, og så gå ned på ren ansvar for resten.
Hvad siger man. Typisk værditab det første år på 30%. Eller er det kun for biler?

Hvordan klarer I jer der derude i den danske landskab ?

Hvor tyk/tung/dyr skal ens wire/kæde lås være, for at man ikke finder de sørgelige rester liggende tilbage en skønne morgen ?

Og her er det nok mest erfaringerne fra de større bysamfund, der er interessante. Det er trods alt mest her, de der lyssky eksistenser futter rundt og laver Gud ved hvad.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
mine scotere har altid stået under halv tag udenfor og med skive brems lås, stor bøjle lås fra kryptonite og så en stor kæde gemmen begge hjul og gemmen cykelstativ med en orndtlig hænge lås på. om vinteren har den haft en presening over sig med hjørner holt nede af 4 brosten. min far har altid sagt jeg sku stille den med røven ind mod væggen så motor og andre dele fik minst mulig snask. har ingen scoter lige nu men til forår skal jeg ta kørekort og så skal jeg ha en 45. måske en listo.
Svar
#3
Du er heldig!
Du komer til at tage kørekort i den lyse tid. Jeg tog mit om vinteren, hvor jeg dårligt så dagslys før prøven.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#4
Ups.
Det var ellers noget af en kædelås, du har haft gang i der.

Det længste jeg hidtil er faldet over er 1,5 meter, og det rækker vist ikke til dit scenarie. Typisk er hjulafstanden på scootere vist på 1,3m, men kredsen skulle jo også gerne sluttes, med mindre man da laver et nummer a'la cykelhandler.
Svar
#5
vi købte en stor fed kæde i bauhaus da min far sku ha sin mc låst til en lygtepæl. vi købte så 10 meter så der var til både mc og min scoter og han skar så et stykke af med en vinkel sliber. vi købte også 2 store hænge låse derude. tror en enkelt gang der var nogen der ville rende med min hot men det fik de ik noget ud af. i stedet smadrede de spejle forlygte baglygte og skar sædet op. ik ret sjovt. men jeg beholt da min scoter.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#6
Ja, nutidens ungdom er åbenbart ikke så forskellig fra, hvad der skete i min spæde ungdom for godt 30 år siden.
Da stod den angiveligt også på sædesnitteri, hvis jeg ellers kan stole på de meldinger, jeg fik fra de i min klasse, der havde motor under bagen.

Eller også har fænomenet bare været lidt længe om at nå til hovedlandet.
Det vil dog forbavse mig meget.

Det taler jo for en eller anden form for i, hvert fald til tider, aflåst opbevaring.
Eller en passende følsom alarm, så man kan smække vinduet op og råbe gevalt.
Svar
#7
kørte en gang på en grim og hærget ciao helt lovlig. den var rusten og alle fjedre knirkede på den. kunne max køre 20kmt på en god dag. indrømmer gerne jeg ik var 16 endnu dengang. men den var aldrig låst og der var altid tænning på da nøglen var knækket i låsen. den var der ik nogen der gad bruge den blev i hvert flad aldrig hugget. stellet ved bahgjul knækkede under en køretur og så var det slut med den. fik selv kun blå mærker.
Svar


Forum spring: