Søg Garagen Hej Gæst! Register

Endnu en af dagens nedture
#1
Dellorto 21 mm karburator og den er sq underlig, normalt er det sådan, at når man skruer luft/blandeskruen ind, så får motoren en federe blanding i tomgang, på den her karburator er det faktisk ligemeget hvordan skruen står, der er ingen hørbar forskel, ud over det lyder som om motoren får en federe blanding når skruen skrues 4 omgange ud.

Nogen der har prøvet det?
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Tommelfingerregel : Hvis skruen sidder før gasspjæld er det en luftskrue, og hvis den sidder efter gasspjældet er det en blandningsskrue. De virker omvendt af hinanden, fordi luftskruen åbner for en luftkanal, og blandningsskruen åbner for en benzinkanal når der biver skruet udaf.
Svar
#3
Energy Skrev:Tommelfingerregel : Hvis skruen sidder før gasspjæld er det en luftskrue, og hvis den sidder efter gasspjældet er det en blandningsskrue. De virker omvendt af hinanden, fordi luftskruen åbner for en luftkanal, og blandningsskruen åbner for en benzinkanal når der biver skruet udaf.

Nå hvornår faen er det opfundet? Den er en åbneforbenzinskrue
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#4
Lund Skrev:Nå hvornår faen er det opfundet? Den er en åbneforbenzinskrue

Hehe..sådan har Dellorto's PHBG karburatorer altid været.
Normalt skal de stå omkring ½-1 omgang ude på en 50-70cc motor, ellers feder den alt for meget i tomgang og mellemgas.
Svar
#5
Energy Skrev:
Lund Skrev:Nå hvornår faen er det opfundet? Den er en åbneforbenzinskrue

Hehe..sådan har Dellorto's PHBG karburatorer altid været.
Normalt skal de stå omkring ½-1 omgang ude på en 50-70cc motor, ellers feder den alt for meget i tomgang og mellemgas.

Så er det sq fordi jeg ikke har rodet med den slaws karbunader da jeg fiksede knallerter, de var sq sikkert ikke så meget på markedet i 80 og 90érne, jeg anede det ikke.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Der er dælme mange, der tager fejl af de 2 skruer, og umidlbart er det jo heller ikke til at vide medmindre man har "analyseret" PHBG'ens virkemåde.

Syns at fordelen med en blandningsskrue er, at den virker mere fintfølende, så man nemmere kan finjustere den. Luftskruen reagerer langsommere og mere upræcist når man fintrimmer.
Svar
#7
Energy Skrev:Der er dælme mange, der tager fejl af de 2 skruer, og umidlbart er det jo heller ikke til at vide medmindre man har "analyseret" PHBG'ens virkemåde.

Syns at fordelen med en blandningsskrue er, at den virker mere fintfølende, så man nemmere kan finjustere den. Luftskruen reagerer langsommere og mere upræcist når man fintrimmer.

Hanår er den karburator kommet på markedet?
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#8
Lund Skrev:Hanår er den karburator kommet på markedet?

Engang i slutfirserne tror jeg, den var der da jeg begyndte at skrue i scootere i 94.
Den sidste nye på stammen er Black Edtition modellen, som navnet siger er sort, den har fået skruelåg i toppen af gasspjæld og bundskrue i svømmerhus, så der kan skiftes hoveddyse uden at afmont. svømmerhuset ( ret smart ).
Svar
#9
Energy Skrev:
Lund Skrev:Hanår er den karburator kommet på markedet?

Engang i slutfirserne tror jeg, den var der da jeg begyndte at skrue i scootere i 94.
Den sidste nye på stammen er Black Edtition modellen, som navnet siger er sort, den har fået skruelåg i toppen af gasspjæld og bundskrue i svømmerhus, så der kan skiftes hoveddyse uden at afmont. svømmerhuset ( ret smart ).

Utroligt, jeg har aldrig tænkt over det, eller har jeg bare været heldig at det var modellen med "luft" skruen jeg er ramt i, det er først efter du siger det, jeg kan se det fornuftige i det.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Lund Skrev:Utroligt, jeg har aldrig tænkt over det, eller har jeg bare været heldig at det var modellen med "luft" skruen jeg er ramt i, det er først efter du siger det, jeg kan se det fornuftige i det.

PHBG bliver også normal mont. på en ret højt tunede motore. Til let sportstuning (som de fleste jo kører med), bruges 17,5mm karburatoren m. ovalt gasspjæld (lysåbning) og luftskrue for det meste.

Du har måske bare ikke blandet dig så meget med tunhovederne.. :P
Svar
#11
Energy Skrev:Du har måske bare ikke blandet dig så meget med tunhovederne.. :P

Nej helt ærligt så gad jeg ikke, det var mest de gamle 4 gears forknoklede Yamaha der var på mode dengang, det var jo sjældent de kunne køre en dag ad gangen når de var tunet. Jeg hadede det som pest når der kom sådan en satan ind på værkstedet, de var næste umulig at arbejde i uden der skulle fuskes.

Samtlige bolthuller var skruet over, ledningsnettet lignede noget fra en rulle garn en hundehvalp har leget med i en ½ time, koblingssneglen var det argeste lort købt for en flad tier hos tante Hansen, osv. osv.

Scooteren var ikke så udbredt da jeg stoppede, og de der kørte var for det meste bare afdroslet, da tundele kostede kassen dengang.

Det er faktisk først da den største af mine egne knajter begyndte at køre scooter, jeg rodede i dem, men aldrig løbet over sådan en karburator af de han har haft.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#12
Gudskelov er de 4 -gears Yamaha'er efterhånden så sjældent kørende at vi næsten ikke ser dem mere. Faktisk har jeg kun haft 1 stk. inde på værkstedet mens jeg har været der.
Men så er der tilgengæld Derbi Senda (og RMX), der lisom har overtaget den niche, motorreperationer af dem er begyndt at sive ind på værkstedet i stigende antal; Men de er tilgengæld lavet bedre end de gamle 4-gears motorer, specielt kobling er en lækker sag på Senda motoren
Svar


Forum spring: