Søg Garagen Hej Gæst! Register

Vario
#1
For et par mdr. siden spurgte jeg her om råd til et problem jeg havde med min Honda Wallaroo. Den gearede ikke ned når jeg havde kørt med fuld gas et stykke tid og gassede ned. Efter selv at have rodet med det flere gange opgav jeg og sendte det på værksted hos en Honda forhandler, men de kunne ikke rigtig finde noget problem og hvis problemet foresatte sagde han at andre gange havde de skiftet varioen og det havde så hjulpet.

Da problemet atter opstod efter 125km efter værkstedsbesøg bestilte jeg så en ny komplet vario og den har jeg så modtaget i dag og monteret. Så er mit spørgsmål om min gamle vario virkelig allerede er slidt op 23000km har kigget meget på den i aften og der er ikke nogen mærkbare ujævnheder at spore.
Har taget et foto og lagt ind http://billig-scooter.dk/album_page.php?pic_id=706 det ser ikke så godt ud på fotoet men altså ingen ujævnheder når man kører en negl eller lign henover. Håber der er nogen der har et svar da jeg har på fornemmelsen at problemet ikke er løst med en ny vario til 1200kr.
på forhånd tak.
Hilsen Hans

Indlæg delt op.JPS.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Jeg kan så fortælle dig at rullebanerne og bagpladen hvor rullerne ruller på, bliver slidt ned efter så mange km. Det kan måske ikke ses med det blotte øje, men slidt er de. Jeg har selv slidt 3 vario'er ned, og de har alle kørt over 20.000 km.

Der hvor remmen kører på er slidet knap så stort, andet end at der kommer en rille eller 2, der hvor remmen kører mest, nemlig helt oppe eller helt nede, på vario'en. Og 1200 kr for en original vario, fy for den da.
Svar
#3
Hej Jps
Min tvivl kommer da forhandleren jo har haft den ovre og ikke mente den var slidt nok til at give problemer. Problemerne opstod efter jeg havde skiftet rem og ruller. Men håber du har ret med at det har været tid til at skifte varioen så problemerne er væk denne gang. De 1200kr var med bagplade, remskive, nylonstyr og org ruller. Rullerne tog jeg ved så har jeg dem liggene til næste gang de skal skiftes, selv varioen koster ca. 600kr. Ingen uorginale dele her tak:-) til så vigtige dele. Hvor meget over 20.000km har du kørt inden dine var slidt ned?
Hilsen Hans
Svar
#4
hen Skrev:Hej Jps
Min tvivl kommer da forhandleren jo har haft den ovre og ikke mente den var slidt nok til at give problemer. Problemerne opstod efter jeg havde skiftet rem og ruller. Men håber du har ret med at det har været tid til at skifte varioen så problemerne er væk denne gang. De 1200kr var med bagplade, remskive, nylonstyr og org ruller. Rullerne tog jeg ved så har jeg dem liggene til næste gang de skal skiftes, selv varioen koster ca. 600kr. Ingen uorginale dele her tak:-) til så vigtige dele. Hvor meget over 20.000km har du kørt inden dine var slidt ned?
Hilsen Hans

Den 1. som var original, kørte ca 22.000 km ialt.(over 2 omgange) Malossi'erne har kørt henholdsvis 25.000 og 27.000 km. Jeg kører for tiden med den originale(ny), den har kørt 6.500 km.
Svar
#5
Det er jo sjovt som de "uoriginale" dele både er billigere og bedre Blink med øjet
TruckStar
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
T Skrev:Det er jo sjovt som de "uoriginale" dele både er billigere og bedre Blink med øjet

Ja, men det er jo godt for pengepungen? Smil.
Svar
#7
Nemlig Blink med øjet
TruckStar
Svar
#8
Takker for svarene, det var rart at høre at levetiden på en vario er det antal km. At min lokale forhandler ikke viste det viser bare at ikke alle burde have det job de har;-)
Hilsen Hans
Svar
#9
Hvis den ikke gearer ned, kan det også være enten rullerne, der er blevet slidt kantede, eller kileremmen, der er slidt ned under mindstemål i siderne.
Remskiverne bagude kan også hænge i et slidt spor eller være tørret ud for fedt, så den heller ikke gearer ned.
Hvis vario'en er slidt i bund kan det tydelig ses på "remsiden", hvor der vil være en skæv overflade (som en hængekøje) og slidspor som remmen kan "hænge i". Rullebanerne (som du viser) kan som regel holde meget længere end remsiden fordi stort set alle ruller er selvsmørende, ligeså vil bøsningen og/el. gliderøret være slidt så meget at vario'en kan sidde og vippe lang tid før rullebanerne er slidt ned.

Jeg tror på udtørring og/el. slidtage på styrene i remskiven bag.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Hej Energy
Problemerne startede da jeg skiftede rem og ruller, prøvede endda at skifte rullerne endnu engang uden det hjalp. Har selv tænk på det du skriver med at det kunne være bagtil det var galt, men det afviste forhandleren blankt. Hver gang jeg har haft varioen af og rode med det, har den kørt ca. 100km før den igen begyndte at brokke sig. Remskiverne fortil var en lille smule ujævne, dog uden kanter. Har ikke kontroleret bagtil da jeg ikke er sikker på hvordan det hænger sammen, men det sidder stadig i baghovedet at det kan være der problemet er. Men vil se at få kørt de 100-150km for at se om det nu fungere, ellers er der en forhandler der skal gemme sig godt:-)
Hilsen Hans
Svar


Forum spring: