Søg Garagen Hej Gæst! Register

Vind og balance
#1
Under dagens køretur ruskede det da meget godt i mig på grund af de vindpust der var. På en vis strækning måtte jeg ligesom forskyde balancepunktet lidt og læne mig lidt til siden på grund af konstant kraftig vind skråt fra højre side.

Nu tænker jeg på hvordan 2-hjulere generelt oplever kraftig vind og kastevinde mm. Har nogen af jer haft grimme oplevelser? Er der en grænse hvor man ikke bør begive sig ud, fordi man risikerer utilsigtet at havne i den forkerte vognbane etc. ? Kald mig bare kylling, men spørgsmålet er skam alvorlig ment Smil
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Johnny-2-hjuler Skrev:Under dagens køretur ruskede det da meget godt i mig på grund af de vindpust der var. På en vis strækning måtte jeg ligesom forskyde balancepunktet lidt og læne mig lidt til siden på grund af konstant kraftig vind skråt fra højre side.

Nu tænker jeg på hvordan 2-hjulere generelt oplever kraftig vind og kastevinde mm. Har nogen af jer haft grimme oplevelser? Er der en grænse hvor man ikke bør begive sig ud, fordi man risikerer utilsigtet at havne i den forkerte vognbane etc. ? Kald mig bare kylling, men spørgsmålet er skam alvorlig ment Smil

Jeg ved ikke om jeg bare er en hård hund hvad det angår men jeg synes ikke det er slemt når det blæser meget. End ikke på motorvej med de tilladte 130km/t.
Det har hændt at jeg er blevet flyttet 1-1½ meter pga pludselig kraftig sidevind, men man tager jo alle forbehold så det sker der ikke så meget ved.

Kæresten synes dog ikke det er sjovt at køre i blæsevejr. Men jeg må indrømme at jeg, endnu ikke, er kommet ud for et så slemt blæsevejr at jeg ikke synes det var sjovt, eller ej følte jeg havde 100% kontrol over situationen.

Hvis man ikke synes det er sikkert, eller ikke tror man kan magte at køre ude i noget blæsevejr synes jeg det er en god ide at blive hjemme.
Motorvejskørsel i blæsevejr + dårlig selvtillid kan kun gå galt :?
Svar
#3
Blev engang blæst omkuld på min Suzuki FZ, og smadrede mine blinklys. Griner
Svar
#4
Jeg er engang blevet blæst ud i rabatten, kørende på min Yamaha 4gear med fuld oppakning(2 sidetasker og 2 kufferter) ved Roskilde. Det var ikke sjovt at ligge der, og se hele oppakningen ligge spredt rundt omkring mig Ked af det Smil.

Hernede stormer det en halv pelikan lige nu, og jeg var ude og køre en lille tur på 17 km. Det var ikke så slemt, andet end at jeg dykkede ca. 25 km/t i topfart, da jeg kørte i modvind.
Svar
#5
Ok. Jeg kan se man skal være beredt. Mit primære behov er Vesterbrograde i Kbh. fra ende til anden, og der vil jeg sgu ikke tøve. I andre situationer må jeg jo bare prøve mig frem. Det mest ubehagelige er de pludselige skift i sidevind når man kører frem fra bygningers læ til det åbne, passerer broer, marker og lignende.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Johnny-2-hjuler Skrev:Under dagens køretur ruskede det da meget godt i mig på grund af de vindpust der var. På en vis strækning måtte jeg ligesom forskyde balancepunktet lidt og læne mig lidt til siden på grund af konstant kraftig vind skråt fra højre side.

Nu tænker jeg på hvordan 2-hjulere generelt oplever kraftig vind og kastevinde mm. Har nogen af jer haft grimme oplevelser? Er der en grænse hvor man ikke bør begive sig ud, fordi man risikerer utilsigtet at havne i den forkerte vognbane etc. ? Kald mig bare kylling, men spørgsmålet er skam alvorlig ment Smil

Jeg er flere gange havnet ude i nærheden af grøften når det blæser en frisk vind her ved hawet, det går galt når man overhales af et lastvognstog i stærk sidevind.
Cykelstier er ikke det vi har mest af, ellers var det lettere at komme frem i sådan noget vejr, pt blæser det iflg mine instrumenter, 15 m/s.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#7
Eftermiddagen inden den famøse orkan i december 1999 (?) kørte jeg hjem fra arbejde på cykel.
Det pustede en del, men nok ikke ligefrem stormstyrke. Den fulde orkanstyrke kom først ud på aftenen. (Min stue har vinduer stik vest, og regnen piplede tværs gennem træværkets limninger!)

På scooter har jeg også været ude i blæsevejr, og umiddelbart virker det som om der i forhold til på cykel er væsentligt mindre tendens til at 'skeje ud'.
Det er muligvis også et spørgsmål om at tilpasse hastigheden efter forholdene?
Svar
#8
Har aldrig prøvet og blive blæst ud i grøften osv, men det kan sgu være ubehageligt og møde en lastbil i kraftigt blæsevejr med 80-90 km/t, så får man satme et ryk, så det gælder om og være kvik når man kører i blæsevejr.
Svar
#9
Jeg passerede i dag også en gubbe med vindskærm på sin knallert. Kunne ikke lade være at tænke om man ikke er bedre tjent uden vindskærm i tilfælde hvor vinden ikke kommer forfra eller bagfra, men skiftende fra andre retninger? Der er en del mere vinden kan få fat i, tænkte jeg.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Johnny-2-hjuler Skrev:Jeg passerede i dag også en gubbe med vindskærm på sin knallert. Kunne ikke lade være at tænke om man ikke er bedre tjent uden vindskærm i tilfælde hvor vinden ikke kommer forfra eller bagfra, men skiftende fra andre retninger? Der er en del mere vinden kan få fat i, tænkte jeg.

Jeg er en af de få der kører med vindskærm og vil da ikke afvise at det i kraftig sidevind rusker lidt mere i scooteren, end uden skærm.

Dog, fordelene ved at køre med vindskærm overstiger langt ulemperne, synes jeg.
- Du sidder for det meste i læ for vind, rusk, regn og sne.
- Man er delvis beskyttet for opsprøjt fra modkørende / overhalende biler
- Vindstøjen er langt mindre.
- Man fryser ikke nær så meget om fingrene, når det er koldt. (min skærm dækker håndtagene).

Så er det også en skrøne at scooteren kører kortere på literen pga vindmodstanden
--
Hilsen Ole
Svar
#11
OlePagh Skrev:Jeg er en af de få der kører med vindskærm og vil da ikke afvise at det i kraftig sidevind rusker lidt mere i scooteren, end uden skærm.

Dog, fordelene ved at køre med vindskærm overstiger langt ulemperne, synes jeg.

Så er det også en skrøne at scooteren kører kortere på literen pga vindmodstanden

Er din en original skærm til Zip'en? Hvor meget måtte du slippe for den? Har du selv monteret den?
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#12
OlePagh Skrev:Så er det også en skrøne at scooteren kører kortere på literen pga vindmodstanden

Ja, fordi en vindskærm er trods alt mere vindglat end en jakke. Sjovt at nogle ikke kan forstå det.

Havde vindskærm på min Yamaha Spy, Yamaha Neo's, og Aprilia Rally. Nrg'en ser dog så åndsvag ud med skærm, at den slipper.
Zip'en kunne derimod godt trænge til en lille skærm nu når det begynder at blive møgvejr igen.
Svar


Forum spring: