Søg Garagen Hej Gæst! Register

Test af CityScooter Zoom 125 i "Motor"
#1
På side 72 i det nye Motor (10/2006) er CityScooter Zoom 125 testet.

Den er ikke ligefrem positiv, bl.a. fremhæver de, at den på trods af en 125cc 4-takt motor, kun yder 6,5 hest og max kører 65-70 på toppen. (Det kan en BigMax med ringen pillet også gøre). Den kører også kun ca 24 km på en liter - min T-Rex 110 (2-takter) kører 30 km på en liter, så det er bestemt ringe af en 4-takter.

Den første Zoom 125 de fik til test hang så meget i bremserne, at en voksen mand dårligt kunne skubbe den. Da de klagede til importøren, fik de en ny, som var lidt bedre.

Bagbremsen var eksisterende, men virkede ikke. Batteriet døde efter 200 km.

Nu har vi før set kinesiske maskiner testet i motor, hvor testen ikke var seriøs, men i denne test ser det ud til at de rent faktisk har prøvekørt 2 eksemplarer af samme maskine (pga bremseproblemet).

Personligt synes jeg det er for dårligt at en 125cc maskine dårligt kan rende 70 km/t og en 4-takter der ikke kan klare 25 km på en liter. (og så kun 6,5 HK) - det er mindre end Honda Lead'en (100 ccm 4-takter med 7 heste, 80 på toppen og 35-40 km/l - og den er kun 1800 dyrere incl leveing)

Jeg kører på en PGO T-Rex 110 til dagligt, og den kan nemt rende 80 km/t, den har 11 Heste, den går 30+ km/l i blandet bykørsel.

City Scooteren koster 14.730 incl. levering, hvor T-Rex 110'eren koster 16.595,- - som førstegangskøber ville jeg nok også finde de 1800 ekstra, få en maskine som alle værksteder vil pille ved, og en maskine som bare fungerer.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Eller http://www.bikedanmark.dk/mc19.htm - med 10hk passer de 80km/t IRL vel meget godt.

Efter at have haft Listo'en tør jeg godt købe kinesisk igen Blink med øjet
Svar
#3
Jeg har også lige læst artiklen. (Mine forældres blad Smil )

Ikke det bedste skudsmål!
Jeg hæftede mig også ved de 24 km/l, der virkede noget lavt.

På samme side får alle kinesere dog også lige et skud for boven.
Bl.a.
"De står for en stor del af de solgte cykler, men hvor er de henne i gadebilledet?"

Jeg har set 2 stk. meget blå Jinlun 250 2 forskellige steder i byen den sidste uge, så de kører da.
Svar
#4
Jeg giver dem faktisk lidt ret. Nu kender jeg selv 5 personer, der har købt kineser mc'ere. Der er faktisk kun 1 der kører regelmæssigt på den, og det er en Geely Grand Puma. De 4 andre har købt choppere (Regal Raptor, Jinluns og en enkelt Jincheng), og ingen af dem har rundet 500 km i år.

Til sammenligning har de 3 jeg kender med hhv en Suzi GS500, en Suzi Marauder (250) og en BMW R1150RT kørt mange tusinde kilometer henover sommeren.

De der kina-mc'ere er vist mere hyggemaskiner end de er deciderede hverdagstravere.

Jeg har aftalt med kæresten at jeg næste år skifter fra T-Rex 110 til en Yamaha YBR125 - jeg savner MC kørestillingen og gear'ne, men jeg vil godt give det ekstra for en Yamaha end spare lidt og få en kina som ikke giver mig den samme kvali og driftssikkerhed.
Svar
#5
Corty Skrev:De der kina-mc'ere er vist mere hyggemaskiner end de er deciderede hverdagstravere

Ja, der er mange Kina MC'er der er rene hygge maskiner, og de giver stor fornøjelse til få penge; men ved sidste Kina træf var der nogle maskiner som var oppe på 5,000, 7,000 10,000 og 19,000km (jeg fik lavet en lille film fra træffet her: http://www.youtube.com/watch?v=Er2CYNiXpMg )

Ellers check lige dette thread, hvor vi prøver at give en ærlige vurdering af vores Kina MC'er efter 5,000 plus km:

http://kinojserklubben.dk/forum/viewtopic.php?p=588#588

mvh

Pete

PS Jeg har selv kørte 7,237km siden 31/3 i år på min Regal Raptor 250E
Royal Enfield Bullet 500 / AGM Bella 2008
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Corty Skrev:På side 72 i det nye Motor (10/2006) er CityScooter Zoom 125 testet.
Halløj!

Denne må jeg naturligvis kommentere :wink: Jeg tager det fulde ansvar for testen.


Corty Skrev:Den første Zoom 125 de fik til test hang så meget i bremserne, at en voksen mand dårligt kunne skubbe den. Da de klagede til importøren, fik de en ny, som var lidt bedre.
Dette er faktisk korrekt, den første vi sendte afsted havde vi fået fløjet fra fabrikken. Den ankom dagen før jeg tog på sommerferie, hvorfor det var et af vores serviceværksteder i Rødovre der skulle "smuksere" den.

Brandærgeligt at jeg ikke selv gjorde det! :oops:

Men den anden CityScooter125 bremsede så godt på bagbremsen at jeg kunne tvinge den til at blokere (hvilket naturligvis også kan have sin bagdel)

Corty Skrev:Nu har vi før set kinesiske maskiner testet i motor, hvor testen ikke var seriøs, men i denne test ser det ud til at de rent faktisk har prøvekørt 2 eksemplarer af samme maskine (pga bremseproblemet).
Facts:
Scooter nr 1 tror jeg at FDM maks har kørt 10km o.lign. på
Scooter nr 2 har kørt 50km (jvf speedo)


Corty Skrev:Personligt synes jeg det er for dårligt at en 125cc maskine dårligt kan rende 70 km/t
Her starter uenigheden ml mig og FDM. (big time)
Nr 2 vi sendte afsted (tog jeg mig selv af) kørte 93km/t ud af lige vej (måske 1% fald) og 86km/t den anden vej. Hastigheden var ikke jvf. speedometeret, men taget med vores "TomTom GO 710" navigation. Jeg kan slet ikke forstå de målinger de er kommet frem til. Scooteren er nu kommet tilbage til os og første tur jeg tog efter opladningen (og ikke et sammenklappet/afbrændt batteri) viste næsten samme resultat som jeg selv tog tidligere... Men det er jo FDM der har blyanten i hånden. Græder

Corty Skrev:og en 4-takter der ikke kan klare 25 km på en liter...
Den benzinøkonomiske test de har lavet, er baseret på 50km's kørsel på en helt ny scooter. Som vi alle ved, tager det en 500-1000km at opnå fuld tilkørsel på en 4-takt scooter. 40-45km/l holder vi fast ved... (afhængig af kørsel naturligvis)

Corty Skrev:City Scooteren koster 14.730 incl. levering, hvor T-Rex 110'eren koster 16.595,- - som førstegangskøber ville jeg nok også finde de 1800 ekstra, få en maskine som alle værksteder vil pille ved, og en maskine som bare fungerer.
Vi har et tilbud p.t. (og det er ikke kva FDM's test) der har kørt et par uger. Den koster nu 12.500 incl levering og en ff glasfiberhjelm.

Summering,
Når man siger JA til at deltage i en test, som også skrevet ovenfor, så må man tage resultatet som det er. Derfor er det naturligvis rigtig irriterende, når scooteren har samme standard som den første (scooter45) vi fik testet og som fik 4 stjerner.

Men det er jo et spørgsmål om holdninger!
Hilsen - Henrik
tidl. CityScooter.dk
Svar
#7
Henrik>
Hvis Jeres hastighedsmålinger med GPS er korrekte, vil jeg fremover anse FDM's teste for noget useriøse.

Hvad kan man bruge en test til at et transportmiddel, testet over 50km og med ukorrekte informationer?
Svar
#8
SLK Skrev:Henrik>
Hvis Jeres hastighedsmålinger med GPS er korrekte, vil jeg fremover anse FDM's teste for noget useriøse.

Hvad kan man bruge en test til at et transportmiddel, testet over 50km og med ukorrekte informationer?
Det skal dog siges at "de siger" at de også har testet med navigationsanlæg og begrunder det med at det er et gennemsnit Udråbstegn

FDM (Tommy Rønn) kan ikke lide kinesiske motorcykler, det er helt klart. Det er endda også fair at have denne holdning for mit vedkommende, men alligevel skal test's være ens og sammenlignelige.

MEN, jeg har selv sendt scooteren til test og må så tage resultatet om jeg kan li' det eller ej...
Hilsen - Henrik
tidl. CityScooter.dk
Svar
#9
Corty, det er sjovt at du skriver at du hellere vil give lidt (faktisk næsten dobbelt så meget!) mere for en Yamaha YBR 125 - end for en Kina MC.

En Yamaha YBR 125 ER LAVET I KINA, så vidt jeg er orienteret!

Og når jeg sammenligner finishen på den og min Regal Raptor, må jeg sige at det falder ud til Raptorens fordel. Og så har den et par heste mere, så den kan køre reelle 100 km/t, hvilket jeg aldrig tror du får Yamahaen op på.

Som en sidste bemærkning til dit indlæg, kan jeg oplyse at jeg købte min maskine i juni, og netop har rundet 6000 km, uden andre tekniske problemer end et par knækkede udstødningsbolte.

DAVE
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Ja, korrekt, en YBR er samlet i Kina, men med Yamahas kvalitetsgodkendelse. Nu kender jeg tilfældigvis et par stykker som kører på YBR'er.

100 km/t på en Garmin GPS er reelt på en YBR. Det er "kun" en 125'er = billig forsikring, og den går for fleres vedkommende 35-40 km/l.

Yamahaen kan og vil serviceres på ethvert MC værksted, ikke mange værksteder jeg kender vil røre Kina-MC'ere (undtaget dem der selv forhandler dem).

Jeg bor ikke i nærheden af en kineserforhandler, og hvis jeg alligevel skal bruge mange udgifter på at skulle til eftersyn med maskinen (d.v.s. trailer + bil), ikke mindst tiden der går med det, ja så går spareidéen fløjten.

Den ene jeg kender har haft sin YBR siden sommeren 05, han har nu kørt 28.000 km på den, der er skiftet olie og tændrør - that's it! Ikke engang et pæreskift er det blevet til.

Raptoren er en 250'er (hvis den kan køre 100 km/t) - og hvis jeg ville have en 250'er havde jeg nok beholdt min Suzuki GN250 - som kørte 115 km/t på GPS, og med 22 Heste havde et optræk som kunne følge med selv de værste Brian'er i deres GOLF GTI'er.

Du kan på ingen måde sammenligne en kineserkopi med en Yamaha som er samlet i kina, men med Yamaha stumper.

Jeg kender ikke Regal Raptoren, men skal jeg sammenligne YBR'en og den skal det først og fremmest være 125cc udgaven af RR'eren, og ikke hverken 150 eller 250'eren.

Jeg har prøvekørt en Jinlun 150 i sommers - og jeg var bestemt ikke imponeret. Hverken bremser, optræk eller topfart kom op på siden af min nuværende T-Rex 110.... selv benzinøkonomien var markant lavere (min T_Rex render 30 km/l og vi kom ikke over 22 km/l på JinLun'en.

Jeg så en Regal Raptor forleden - kan ikke sige om det var en ny eller en gammel model, men den var bestemt ikke køn længere.

Et sidste lille men... jeg vil IKKE have krom der skal pudses og vedligeholdes hele tiden. YBR'ens plastic er tykt og samlet godt, og maskinen kører perfekt.

Jeg venter nogle år indtil der er så mange kinesere på markedet, at de er gennemtestet og har kørt 20-30.000 km uden større problemer. indtil deres benzinøkonomi og motormæssige formåen er på linie med det vi ser på etablerede mærker.

Jeg har brug for en hverdagsmaskine der kan køre i regn, sne, slud, vind, ja, you name it.
Svar
#11
Corty Skrev:selv benzinøkonomien var markant lavere ... kom ikke over 22 km/l på JinLun'en ... Jeg så en Regal Raptor forleden - kan ikke sige om det var en ny eller en gammel model, men den var bestemt ikke køn længere ... jeg vil IKKE have krom der skal pudses og vedligeholdes hele tiden

Sikke nogle fordomme! Stakkels Kinøjser ejere som må spare sammen til benzin, og pudse kromen hele tiden ... Grin Grin Grin

Ellers, hvis man skal have en Yamaha i 125cc klassen så synes jeg at YBR'en er ganske flot. Men hvis jeg skulle have en vinter MC så var en Geely 150 til 6,000kr fra ny af ganske OK til mig :P

God fornøjelse men din Yamaha :wink:

Pete
Royal Enfield Bullet 500 / AGM Bella 2008
Svar
#12
Corty hvorfor tror du at en kineser behøver 250 cc og ca. 18 hk for at køre 100 km/t, mens en Yamaha kun behøver 10 hk og 125 cc?

Det giver ingen mening!

Men OK - bare sig til når du får købt din Yamaha 125 med 10 hk, så er jeg klar med min Regal Raptor 150 cc med 12 hk til en lille dyst om hvilken der er hurtigst. Du må selv bestemme om det skal være først over 1 eller 2 kilometer.

DAVE
Svar


Forum spring: