Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Montering af cylinder-kit på 2-takter
#1
Inden du går igang, tjekker du om du har det hele:

[Image: album_pic.php?pic_id=647]
(Pakninger, stempel, stempelringe, g-ringe og cylinder)

[Image: album_pic.php?pic_id=648]
(topstykket)

Tilsidst: 10'er fastnøgle eller top. En spidstang, en klud og noget 2takts-olie,

Først tager du stemplet, og sætter de store stempelringe på.
Derefter sætter du en g-ring i. (det er de 2 små ringe på første billede)

Så tager du nållejet og sætter i krumtappen -

[Image: album_pic.php?pic_id=649]

- lig en klud i hullet, ved krumtappen.
Sæt nu selve stemplet på, (husk at pilen i stemplet, skal pege mod udstødningskanalen.) sæt akselen i og sæt den sidste g-ring på.

Tag derefter kluden op igen, tag din cylinder (dette tilfælde en vandkølet cylinder) og smøre den godt med olie, sørg for stempelringene sidder i rigtigt!
Sæt pakningen på og giv den noget flydene pakning i bunden, og sæt den forsigtigt på! Tag nu toppakningen, og sæt på, giv også den lidt flydende pakning også!

Slutteligt monteres topstykket, husk at krydsspænde boltene!


Det er for det meste ens på de fleste scootere.
Bemærk, guiden ikke direkte kan bruges til 4-taktere!

Håber jeg ikke har glemt noget!
Da det jo er min første guide!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Flydende pakning er ikke strengt nødvendigt. Hvis pakfladerne er jævne og rene, burde det holde tæt.

Stemplets låseringe skal sidde så åbningen på ringene vender enten op el. ned. Ellers kan inertien få ringene til at hoppe ud mens motoren kører - rigtig træls hvis det sker.

Elllers et rigtig lækkert kit du har brugt som model. :wink:
Svar
#3
Energy Skrev:Flydende pakning er ikke strengt nødvendigt. Hvis pakfladerne er jævne og rene, burde det holde tæt.

Stemplets låseringe skal sidde så åbningen på ringene vender enten op el. ned. Ellers kan inertien få ringene til at hoppe ud mens motoren kører - rigtig træls hvis det sker.

Elllers et rigtig lækkert kit du har brugt som model. :wink:



så så det er standart til min model Gilera runner!

sender lige en tak til SLK der har rettet den for div fejl. TAKKER!!!!
Svar
#4
sukedk2001 Skrev:så så det er standart til min model Gilera runner!

sender lige en tak til SLK der har rettet den for div fejl. TAKKER!!!!

Sorry, troede det var det gæve Trophykit.

He, jeg ved godt der er mange, der bruger flydende pakning sammen med bundpakningen på LC Piaggio motorer.
Især nede ved vandpumpekanalen kan det være et problem så det kan sive ganske svagt, og der skal ikke mange dybe ridser el. skævheder til i enten blok el. cyl pakfladerne før det siver, og mange spænder også forkert. Så hvis det ikke kan holde tæt uden flydende pakning og korrekt tilspænding, så må man self. bruge flydende pakning på bundpakningen (husk det hæver squishmål en smule).

Til o-ringene i topstykket, plejer der derimod ikke at være problemer medmindre man genbruger o-ringspakningerne, hvilket self. er verboten. men igen, ved en nødsituation kan det være en nødvendighed med det flydende stads.
Svar
#5
Energy Skrev:
sukedk2001 Skrev:så så det er standart til min model Gilera runner!

sender lige en tak til SLK der har rettet den for div fejl. TAKKER!!!!

Sorry, troede det var det gæve Trophykit.

He, jeg ved godt der er mange, der bruger flydende pakning sammen med bundpakningen på LC Piaggio motorer.
Især nede ved vandpumpekanalen kan det være et problem så det kan sive ganske svagt, og der skal ikke mange dybe ridser el. skævheder til i enten blok el. cyl pakfladerne før det siver, og mange spænder også forkert. Så hvis det ikke kan holde tæt uden flydende pakning og korrekt tilspænding, så må man self. bruge flydende pakning på bundpakningen (husk det hæver squishmål en smule).

Til o-ringene i topstykket, plejer der derimod ikke at være problemer medmindre man genbruger o-ringspakningerne, hvilket self. er verboten. men igen, ved en nødsituation kan det være en nødvendighed med det flydende stads.

Bruger ALTID flydenepakning, så er det i hvertfald ikke utæt...
har selv haft mange problemer, med min lc pumpe på min scooter. (den sidder ind i blokken) dog mest med lejerne ved den lille aksel, løb vandet tit ind i. og så stod den og dryppede ved varioskjoldet.
her da jeg skiftede blok kunne jeg se at det inderste leje faktisk var rustet fast!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
sukedk2001 Skrev:Bruger ALTID flydenepakning, så er det i hvertfald ikke utæt...
har selv haft mange problemer, med min lc pumpe på min scooter. (den sidder ind i blokken) dog mest med lejerne ved den lille aksel, løb vandet tit ind i. og så stod den og dryppede ved varioskjoldet.
her da jeg skiftede blok kunne jeg se at det inderste leje faktisk var rustet fast!


Min Nrg motor er tæt helt uden hjælpemidler andet end alupakningen (jubiii !), den sivede godt nok svagt i de første timer, men det tætnede sig selv på en el. anden måde.
Kender godt Piaggio's vandpumper, de holder som regel godt, men hvis først nogen af delene i pumpen strejker, så kan man lige så godt købe et reperationskit hvor, der er simmeringe, aksel, mølle, og lejer i sættet. Så har man en ny vandpumpe og er fri for at lappeløse og ærge sig.
Svar
#7
Energy Skrev:
sukedk2001 Skrev:Bruger ALTID flydenepakning, så er det i hvertfald ikke utæt...
har selv haft mange problemer, med min lc pumpe på min scooter. (den sidder ind i blokken) dog mest med lejerne ved den lille aksel, løb vandet tit ind i. og så stod den og dryppede ved varioskjoldet.
her da jeg skiftede blok kunne jeg se at det inderste leje faktisk var rustet fast!


Min Nrg motor er tæt helt uden hjælpemidler andet end alupakningen (jubiii !), den sivede godt nok svagt i de første timer, men det tætnede sig selv på en el. anden måde.
Kender godt Piaggio's vandpumper, de holder som regel godt, men hvis først nogen af delene i pumpen strejker, så kan man lige så godt købe et reperationskit hvor, der er simmeringe, aksel, mølle, og lejer i sættet. Så har man en ny vandpumpe og er fri for at lappeløse og ærge sig.

det havde jeg prøvet omkring 4 gange men nu var min gamle blok jo osse rimlig slidt! efter ca. 30000km
Svar
#8
att....

Er blevet gjordt opmærksom på at man IKKE bruger flydne pakning i bund og top på cyl!!

( men det virker fint for mig sååå! )
Svar
#9
Nu har jeg et standard kit på min Sonic, men overvejer et nyt kit. Men er der plads til et 70ccm kit, eller hvordan gør jeg? Og er der andre ting jeg skal skifte også? Karburatoren eller sådan noget? Smil
Aprilia sonic 2005, 6000km
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Hvis du køber et kæmpe kit. kan du risikere at du skal dreje skørterne på cylinderen eller fræse i blokken for at der er plads nok Smil
Svar
#11
Men ved du om der vil være plads til et 70 ccm? (:
Eller ved du hvilket der er plads til, som giver lidt hurtigere fart? i en aprilia sonic. Smil
Aprilia sonic 2005, 6000km
Svar
#12
jenner93 Skrev:Men ved du om der vil være plads til et 70 ccm? (:
Eller ved du hvilket der er plads til, som giver lidt hurtigere fart? i en aprilia sonic. Smil

Hvis din Sonic har begrænsning i blokken, så kan du ikke sætte en større cylinder på, med mindre du fræser begræsningen af (sidder inde i krumtapshuset).
60 år ung, men føler mig gammel :D
Big1 2001-12, Big2 2009-15, Big3 2012-15, Big4 2014-15. Kymco Super 8 2015- 10.000 km.  Kymco 3 15.000 km.

Svar


Forum spring: