Søg Garagen Hej Gæst! Register

Koldstartsproblemer igen
#1
Endnu en gang var maskinen yderst uvillig til at starte, da jeg skulle hjem her til eftermiddag. Det tog mig op imod en minut at få gang i den. Og så tosset havde vejret da heller ikke været! Muligvis en smule regn i dagens løb og iøvrigt 17-18 grader.

Det var dog som om der kom et enkelt host, hvis jeg under startforsøg lukkede helt ned for gassen, start kræver stadig en anelse gas efter ca. 5 min stilstand. No matter what! Det ene host er imidlertid nok til at startmotoren mekanisk går ud af indgreb, så den efterfølgende bare snurrer rundt.

Der har ALDRIG været bøvl, når jeg tager dyret ud af 'stalden' om morgenen. Starter på max. 5 sek. Det har altid været efter et ophold i fri luft eller under det cykelhalvtag, den normalt står under på arbejdet.
Nu jeg tænker over det, har problemerne vist altid kun været ude på arbejdet, men det er muligvis også det eneste sted, hvor dyret har stået stille i det (næsten) fri i mere end 6 timer ad gangen.
På min ferietur i juli var der dog også lidt tendenser enkelte morgener, men intet i den her klasse.

Jeg har prøvet at rense tændrør, -hætte, -spole og -kabel. Kun ringe effekt. Delene har endog svømmet i WD-40, uden at det tilsyneladenede har betydet det fjerneste.
Er der andre produkter, der vil være bedre?

Jeg har hældt et passende skvæt kabu-sprit i tanken, så det heller ikke burde være en faktor.

Når motoren først er i gang, er der intet i vejen. Efter skybrud har der før været en tendens til drukning de første minutter efter start, men intet af det i dag.

Tændrøret ser OK ud. I hvert fald i går, og jeg har ikke ændret noget siden.

Tilbage er næsten kun vand i kaburatoren. eller burde det også have indflydelse under almindelig drift?
Start om morgenen?

Andre muligheder?

Jeg er rimelig god til det der med elektriske dimser med mange ben, men til mekanik, jeg ikke direkte er uddannet på, har jeg alle dage været lidt af et fumlehoved, så adskillelse af kabu'en skræmmer mig lidt :oops:

Jeg har godt nok aftalt tid på værkstedet næste torsdag (de havde åbenbart ikke tid før!?), men det ville være rart at få ordnet inden.

Edit:
Glemte lige at fortælle, at jeg under tiden ved start hører ligesom en klang-lyd. Et gæt er chokeren, men det vides ikke.
Chokeren, den der sorte dims, der stikker ud fra kaburatoren ser ud til at sidde lidt løs. i hvert fald kan dimsen flyttes et par mm ud og ind uden brug af kræfter. Eller er det kun et plasticdæksel, der sidder løst?
Og har det i givet fald nogen betydning?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Nu var det så blevet tid til, at luftfilteret skulle blæses lidt igennem.
Ikke det store problem i det, det gjorde jeg også ved 1900 km, lige inden min ferietur. Efterfølgende har værkstedet jo nok lavet noget tilsvarende ved 3000 km eftersynet.

Først luft indefra og ud, så snavset ikke bare blev blæst længere ind i filterets porer. Siden udefra for at fjerne større partikler.

Her i anden ombæring var det så, at jeg konstaterede, at jeg fik tynd olie på den hånd, der holdt filteret.

Filteret tilbage i kassen og i med alle skruerne (7 stk.)

Maskinen starter fint.

6 timer senere kommer så spidsroden fra i går med at starte på udendørskold motor.
Næ, næ. Sådan leger vi ikke. Maskinen starter på under 5 sekunder, ligesom når den er hevet direkte ud af stalden derhjemme.

Efterfølgende har værkstedet fortalt, at sådan et filter ganske rigtigt kan indeholde lidt olie. Sådan noget langt, klistret stads, der rigtig kan fange snavs, så motoren ikke for 'gavn' af det.
Men den olie jeg oplevede var jo nærmest symaskine-tynd.

[Image: album_pic.php?pic_id=643]

Mit filter er af sådan noget foldet papir/pap, mens værkstedsfyren måske har tænkt på et filter af stof? Skal papirfiltre være olievædet?

Eller kan det være noget af den olie, jeg tidligere har fortalt om i overløbsslangen, der kan have sneget sig op i filterkassen?
(Jeg fandt en tom oliedunk nede på tanken lige nedenfor, så jeg har nu fået tømt slangen!)

Og overløbet har forbindelse til filterkassens ædlere dele. Dvs. 'det rene rum' bag filterelementet.

Jeg har ikke været meget på grusveje eller vildt og overdrevet regnvejr, men monstro jeg skal vænne mig til at puste lidt på filteret for hver 500 km?

OK den næste tid vil vise, om mine startvanskeligheder er pist væk, eller om vejret i dag bare var bedre.
Svar
#3
Mig bekendt skal dit filter, ikke været olieret. Efter tegningen at dømme ligner det et filter, a' la' det til biler?? og det er da ikke olieret? Men det er muligt, at det stammer fra den slange??


Det er kun skumfiltre der skal have en meeeget tynd olie på(som på min BiG).

På min gamle Yamaha, var der også sådan et papfilter, og det fik aldrig olie, det blev bare blæst igennem og genbrugt Smil.
Svar
#4
Det skal nemligt være tørt sådan et papfilter - jeg kunne dog godt forestille mig, at når skidtet kommer retur via overløb gennem luftfilterkassen, ja så vil der sætte sig noget olie og snavs på pappet - det suger jo for sindssygt, sådan noget.

Skal der overhovedet noget på, vil jeg anbefale et ultrakort strint WD40 - bare lige for at tage overfladen.
Svar
#5
Corty Skrev:Skal der overhovedet noget på, vil jeg anbefale et ultrakort strint WD40 - bare lige for at tage overfladen.
og skulle det så være på inder- eller ydersiden ?

Og skal det være WD-40 med eller uden silikone ?

(Så for nylig, at Silvan solgte dåser, der ifølge tydelig påtrykt markering IKKE indeholdt silikone)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
ydersiden. bedst uden en silly kone 8)
Svar


Forum spring: