Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvilken 2-takts olie?...Dyr vs billig
#1
Hvilken totakts olie skal jeg vælge og hvad kan i anbefale? Der står i min instruktionsbog at min scooter skal bruge en semisyntetisk olie. Hvad er forskellen på semisyntetisk og delsyntetisk? Er der nogen forskel?

Hvad er forskellen på dyr og billig olie? Jem & Fix har en scooterolie til 39,-kr , er den noget værd eller er det for "billigt"?

Kan det skade motoren at køre på en billig olie? ?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
Jem og Fix' olie til 40 kr pr. liter, syns jeg er rigtig god til prisen.. Den er delsyntetisk (halvsyntetisk).
Svar
#3
Ihvertfald må man advare mod at køre på de helt billige olier, eksempelvis den fra Aldi til en 20ér og andre i samme laug. Semi, del og halvsyntetisk er i samme liga. Vi har mineralsk, semi og fuldsyntetisk. De fleste ,ikke tunede to-taktere, har bedst af semi da de ikke kan forbrænde fuldsyntetisk. Selv kører jeg på semisytetisk silkolene til 59.- pr. liter. Jeg ville ikke selv køre på olie fra Jem og Fix, mest fordi der ikke er nogen til at sige god for den. Jeg synes simpelthen ikke at jeg vil risikere en varmesætning for at spare en 20´r. Desuden har silkolene den fordel at den ikke soder så meget.
TruckStar
Svar
#4
Mineralsk olie er lavet af planter, der er derfor rester af plantefibre i, som kan få maskinen til at sode, og i visse tilfælde ryge kraftigt (når fibrene bliver brændt af).

Semisyntetisk (delsyntetisk) olie er en blanding af mineralsk og syntetisk olie, men den mineralske olie er blevet siet og homogeniseret ved fremstillingen, så der er et minimum af uvedkommende partikler i olien.

Fuldsyntetisk olie er 100% kunstigt fremstillet, og den er 100% homogen, og har visse egenskaber, som tunede motorer kan nyde godt af.

Kører du på en gammel FZ50 eller en Puch Maxi, hvor effekten er stærkt begrænset og tolerancerne i motoren er relativt store (i forhold til en scooters efterhånden højtydende motor), kan du bruge næsten hvad som helst, selv den billige mineralske fra Harald Nyborg - 2½ liter for 25 kr er fin.

På en alm scooter (30/45) hvor der ikke er monteret tun, er en semisyntetisk alt rigeligt. Såfremt du kører fornuftigt og ikke ligger på omdrejningstoppen i længere perioder, er der ikke den store forskel i oliens virkemåde, og du vil ikke opleve nogen problemer.

Kører du med bundgas konstant og 8-9000 omdr hele tiden, er en god semisyntetisk at foretrække.

Fuldsyntetisk anbefales til tunede motorer hvor varmeudviklingen er høj, og omdrejningstallet er højere, da den kræver en højere grad af smøring og tolerancerne er mindre (tundele slides hurtigere end standarddelene).

Jem&Fix'es olie er helt fin til almindelige scootere - som ikke er tunede.

Thorkild. (ex scootermekaniker)
Svar
#5
Nå men så blev det jo sat på plads:=)
TruckStar
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#6
Citat:Mineralsk olie er lavet af planter

Det er vist ikke helt rigtigt, men her kan man læse lidt mere om olier.
Svar
#7
1000 tak for nogle gode og oplysende svar. Smil
Svar
#8
hey drenge.. nu skal i huske at delsyntetisk og halvsyntetisk olie IKKE er det samme. del-systetisk olie er max 73% mineralsk og min 17% syntetisk, og halv syntetisk skal være max 57% mineralsk, og min 43% syntetisk. fuldsyntisk olie skal være, jeg mener det er min 83% syntetisk og resten mineralsk. der er selfølgelig osse en masse additiver som udgør 5 - 10 % af olien..

olie er ikke bare olie.. men følg din instruks i bogen, så går du ikke galt i byen.

jeg har prøvet et additiv til 4 taktere med vådkøbling, og det virker, det er noget der hedder abcon og er et teflon additiv som ligger en super glat teflon hinde rundt i motoren, og simpelt hent giver mindre slid og mindre friktion, og giver flere km pr liter benz.. maskinen kører bedre, lydder bedre og trækker bedre.. kostede 129 kr.. og så lige en gang semisyntetisk/halvsyntetisk motorolie og IKKE delsyntetisk...
Svar
#9
Jeg kører med helsyntetisk på min T-Rex. Kan godt nok se i sædebrønden at de anbefaler Motul halvsyntetisk til den. Men hva det er forhandleren der har hældt det på den. Jeg skal til første serviceeftersyn med den på torsdag så vil jeg lige tage det op med ham.
Nu dem der kender mig herinde ved at jeg IKKE går på kompromi med noget der vedrøre min scooter. Altid det bedste til min scooter. Melder lige tilbage igen når jeg har talt med ham.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#10
Har vist et hængeparti her.

Har talt med ham. Hans menning er det er bedst at køre på fuldsyntetisk. Meeen man skal passe på, noget fuldsyntetisk er ligeså tyndt som symaskineolie.

Jeg har købt denne Motul 2-Takts Olie hos T. Hansen da jeg var derude og købe krudt. Den ryger på når lampen igen lyser. Det er godt nok en hamper pris men hva.
Svar
#11
må alt så lige sige at nu har jeg kørt på thansens billige olie sådan noget mineralsk nog til 40 for en liter og min er tunet lidt med en 48cyl min cyl har rundet 21000 km uden noget har dog skiftet stempelringe efter 10000 men ellers er der ik noget så jeg holder mig til den billige fra thansen
Svar


Forum spring: