Søg Garagen Hej Gæst! Register

Semisyntetisk VS fuldsyntetisk olie
#1
Hvor mange af jer scooterfreaks Smil, kører med semisyntetisk olie, og er tilfreds med det?? Har i på nogen måde mærket en forskel, hvis i har kørt med fuldsyntetisk før, og så gået over til semi?

Jeg er selv for nylig gået over til semisyntetisk olie, og har lagt mærke til at mit tændrør er pinlig rent(lysebrunt). Det skal så sættes i forhold til, da jeg kørte med fuldsyntestisk, og tændrøret var sort næsten altid.

Ydermere sparer jeg jo 40-50 kr pr. L. ved at have skiftet mærke. :thumpup:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Jps Skrev:Hvor mange af jer scooterfreaks Smil, kører med semisyntetisk olie, og er tilfreds med det?? Har i på nogen måde mærket en forskel, hvis i har kørt med fuldsyntetisk før, og så gået over til semi?

Jeg er selv for nylig gået over til semisyntetisk olie, og har lagt mærke til at mit tændrør er pinlig rent(lysebrunt). Det skal så sættes i forhold til, da jeg kørte med fuldsyntestisk, og tændrøret var sort næsten altid.

Ydermere sparer jeg jo 40-50 kr pr. L. ved at have skiftet mærke. :thumpup:

Jeg må bryde hulkende sammen og indrømme at det har jeg aldrig brugt, jeg har drukket fuldsyntetisk siden jeg fik den første scooter, det var noget andet i 70érne da brugte jeg den gamles motorolie til hans folkevogn 1200 med dobl. bagrude, det kørte da fint.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#3
Jeg bruger det på Zip'en, da den jo ikke er tunet.
Fuldsyntetisk har tit en ret høj varmegrad, der ikke egner sig til lavtydende motorer, de kokser bare til og olien efterlader en klistret overflade, der holder på varmen.

Find en olie, der bliver brændt helt af efter smøring, det er det vigtigste.
Svar
#4
Energy Skrev:Jeg bruger det på Zip'en, da den jo ikke er tunet.
Fuldsyntetisk har tit en ret høj varmegrad, der ikke egner sig til lavtydende motorer, de kokser bare til og olien efterlader en klistret overflade, der holder på varmen.

Find en olie, der bliver brændt helt af efter smøring, det er det vigtigste.

Kan man så kalde min scooter, for lavtydende?? Smil
Svar
#5
Jps Skrev:Kan man så kalde min scooter, for lavtydende?? Smil

Vi kører vist med næsten samme opsætning (har jeg set folk kalder det), og da jeg havde skilt min ad for at skifte nålelejet, så mit cylinderkit helt nyt ud, selv om jeg udelukkende bruger skidefuldsyntetisk, ingen sodaflejringer eller fedterier.
Jeg har de første 3000 km af cylinderens levetid kørt med Castrol TTS og de sidste km med Texaco Motex 2T-SX.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Kører med Motul semisyntetisk i kærestens BigMax og min egen T-Rex 110. Fungerer perfekt, og koster kun 50 kr/l (når man køber 2 for en hund) ved min scootermekker.

Det er den han anbefaler til alle 2T'ere.

Har tidliger købt Statoils fuldsynte 2T olie til knap 130 kr/l.

Motulen giver meget lidt røg, lugter næsten ikke, og varer meget længe (i hvert fald på utunede maskiner) - kærestens bigmax kører i hvert fald over 1500 km på en liter. Har ikke det aktuelle tal, men der er en god slat tilbage når jeg fylder på, og jeg kan ikke fylde en hel liter i.

Skal lige sige maskinen holder ganske pæne 32-35 km/l - ved blandet bykørsel (sommermåling) over 10 tanke.
Svar
#7
Vil bare lige nævne, at jeg er gået tilbage til fuldsyntetisk olie igen, da jeg et par gange har haft udsættere, dvs at scooteren næsten gik istå, og det skete ved fuld skrue, men mærkelig nok ikke ved halv skrue??
Svar
#8
Du skal køre med semi-syntetisk på en standard og skal op og have en rimelig tunet scooter før du skal bruge fuldsyntetisk.
Svar
#9
wellness-Tim Skrev:Du skal køre med semi-syntetisk på en standard og skal op og have en rimelig tunet scooter før du skal bruge fuldsyntetisk.
Hvor mange "fuldsyntetiske" olier, der er fuldsyntetiske, kan du nævne navnene på - nævn f.eks. bare tre, man kan købe på en tank 8) Og hvilken forskel, er der i smøreevnen?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Syntes klart det er værd at tage en 3 år gammel tråd op igen, og især når det gælder olie. :roll:

Svar
#11
wellness-Tim Skrev:Du skal køre med semi-syntetisk på en standard og skal op og have en rimelig tunet scooter før du skal bruge fuldsyntetisk.

Hvad er ideen med at svare på et 3 år gammelt indlæg?
Svar
#12
Teddy Skrev:Hvad er ideen med at svare på et 3 år gammelt indlæg?
Selvom indlægget kan være flere år gammelt, kan problemet jo godt bestå, og dermed være aktuelt Grin
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: