Søg Garagen Hej Gæst! Register

Køb af scooter 30 nr. 2
#1
Hej ? Jeg går pt. med overvejelserne om at købe en ny (og bedre) scooter 30. Mit kørselsbehov er en 4500 km/året, frem og tilbage på arbejde 5-6 dage om ugen ? hele året ? alt slags vejr.

Jeg har meget begrænset teknisk forstand udi motor mm. og man skal ikke forvente det bliver væsentligt bedre. Så jeg er afhængig af god (eller rimelig) værkstedsservice.

Jeg har i de sidste 4 års tid kørt på en PGO Comet og der er 3. hovedpunkter, hvor jeg gerne ser forbedringer.

1. Glatkøreegenskaber. Cometen opfører sig som ukontrollabel skøjte, hvis det er det mindste smule glat/fedtet. Dette tilskriver jeg hovedsagelig de små hjul.

2. Bagbremsen. Det er en tromlebremse og den sætter sig alt for tit - specielt om vinteren. Årsagen kender jeg ikke, da jeg som skrevet har nada forstand på den slags.

3. Rust. Jeg synes den er rustet alt for hurtigt. Blandt andet er udstødningsrøret skiftet for et års tid siden - det faldt simpelthen af - gennemtæret.

Dvs. jeg har brug for en scooter med større hjul, skivebremser og mindre tendens til at ruste og generel er en stabil arbejdshest. Den skal hverken gejles eller tunes. Vedligeholdelsen skal være på "begynderniveau" og værkstedsbesøg sjældne (og helst billige).

Jeg har selv kigget på følgende 3:

Piaggio Liberty - Har de store hjul og virker "lækker". Måske det naturlige step op efter Cometen? Men desværre også udstyret med tromlebremse, som en forhandler dog bedyrede var bedre konstrueret end Cometens? Rust?

Gilera Runner SP - Lidt større hjul end Cometen. Skivebremser. Virker til at være godt konstrueret (men det er min uvidende subjektive vurdering). Godt omdømme fra, hvad jeg kan læse diverse steder. Rust?

CPI GTR - Store hjul. Skivebremser. Udstødning mm. rustfri. Virker solidt konstrueret. Har fået god kritik på et par udenlandske sites. Virker til at folk i Danmark ikke er vilde med mærket. Men det kan skyldes dels deres billigere (og dårligere?) modeller, samt en dansk forhandler, der ikke ynder den store respekt i brede kredse?

Jeg vil sætte stor pris på gode råd og input af en hver slags fra Jer erfarne. På forhånd tak!

Tillægsspørgsmål: Hvad kan man forvente at få for sådan en brugt PGO Comet, som har gået en 12000 km?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
En tromlebremse er faktisk den bedste type når vi snakker vinterkørsel. For det første er hele bremsen kapslet inde i navet, og så er den nemmere at dosere end en skive-ditto, d.v.s. nemmere at kontrollere i glat føre....

Det eneste sted den kan ruste er bremsearmen ved navet - og den er uhyre simpel at rustbeskytte: Maskinen vaskes med vand og sæbe en gang om ugen om vinteren, og bremsearmen, fjederen og den synlige del af kablet holdes indsmurt med siliconespray, vaseline, kobberfedt eller lignende, så den ikke ruster.

Det kræver kun vand, sæbe, noget fedt/olie og et par gamle klude - das is alles....

Skive bremser er ikke ret glade for vintervejr, da salt, sjask og andet gams sætter sig i bremsecaliperen og kan få stemplet eller klodserne til at sidde fast.

Mht Comet'en, så skift da de små 100/80/10 dæk til et mere groftmønstret 110/80/10 - pris omkring 275 kr + montering (ca 100 kr). Der er rigeligt plads og vejgrebet er væsentligt forbedret.

Mht rust på udstødningen, så holder en sådan i ca 2 år, så skal den skiftes. Så hvis din har holdt 3 år er det ganske fint.

Jeg kender flere der kører - og har kørt PGO året rundt, uden problemer.

Jeg skal ikke gøre mig klog på de maskiner du nævner, men Piaggios reservedele er dyre, og min mekaniker siger de ofte skal efterses. CPI er jeg notorisk modstander af - måske mest fordi de sælges i thansen, men kender en del med meget dårlige erfaringer.

Gilera er et godt og solidt mærke - men om det er bedre end PGO - dunno. !?!
Svar
#3
jeg købte for over et årstid siden en kymco people og jeg kørre også hver dag ca 10000 km om året den er kommet fint igenem den 1. vinter uden problemer den er meget støj svag og kører ca 30 kml.kan fåes i både 30 og 45 kan varmt andbefale denne.
Svar
#4
Kymco's Agility var måske også en mulighed.
Den ligger omkring samme leje som Comet (10.000), den har 4-takt motor, 12 tommer hjul og en rimelig kraftig halogenlygte.

Min gik ca. 40 km/l i fuldt lovlig stand. I hvert fald til 3000 km, hvor man bl.a. skiftede ruller. Nu ligger jeg på ca. 37 km/l. (Originale ruller, dvs. Kymco's specifiserede, bliver sat i i næste uge)

Rust har jeg ikke set meget til endnu.

Jeg har endnu ikke været igennem en vinter med den, men den har været lidt svær at få i gang, efter gedigent regnvejr, hvor den har stået ude. (Gode råd vil være velkomne her Blink med øjet )

Jeg har dog kørt på overordentligt våde veje, uden at det afstedkom problemer.

Den store ulempe, som jeg ser det, er, at den stadig er ret ny på markedet.
I hvert fald mit værksted bøvler noget rundt, når der bliver stillet spørgsmål, der ligger ud over regelmæssig service.
Svar
#5
Jeg er også blvet glad for kymco, dem stemmer jeg på!
TruckStar
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Tak input - flere er velkomne.

Jeg vil lige understrege, at jeg generelt har/er meget tilfreds med Cometen, som jeg blandt andet synes har været meget billig i drift - når man lige ser bort fra en dyr reparation efter at en eller flere røvhuller lavede hærværk på den.

Det med tromlebremsen er taget til efterretning. Jeg syntes bare at det virkede til, at alle dyrere modeller havde skive. Men som sagt er jeg langt fra den store tekniker. Måske har jeg bare en mandagsbremse på min.

De priser for montering af dæk, er vist ikke noget man kan få SÅ billigt (100 kr) i København. Men jeg er under alle omstændigheder også mest stemt for at købe en ny - pengene skal jo bruges ;-)

Da jeg ikke har kørekort er det kun 30'ere der er interessante.

Kymco ser spændende ud. Men spøjs hjemmeside, hvor man skal få en mail tilsendt for at få oplyst en forhandler? Skrev i går eftermiddags og der er ikke dukket noget op endnu. Men håber dog, at der er en forhandler i nærheden. Kymco People ligner en stærk kandidat. Virker lidt bedre end Piaggio Liberty efter hvad jeg kan bedømme.

Men hvorfor hulen kan man ikke lave en udstødning, der ikke ruster?? Jeg har ikke noget imod af ofre en del mere - bare jeg får færrest mulige dage, hvor scooteren er på værksted.
Svar
#7
Jeg tror den ville blive uforholdsmæssigt dyr - sådan en totalt rustfri 2-takt udstødning.

Problemet ligger i, at den bliver ekstremt varm under drift, hvorfor metallet udvider sig. Når den så køles ned trækker det sig sammen. Dette gentager sig jo rigtig mange gange- og dette vil skabe små sprækker i overfladen, hvor rusten kan sætte sig og gro.

Fysikkens lov kan man ikke helt komme udenom.

Jeg tror ikke du har en mandagsbremse, men hvis ikke den er blevet smurt og rengjort, ja, så ruster den jo - bremsearmen sidder et sted hvor den får saltvand, sjask, gunk, gams og andet bladder konstant.
Svar
#8
Ret skal være ret. Mailen om Kymco-forhandleren er lige dukket op!
Svar
#9
Corty Skrev:Jeg tror den ville blive uforholdsmæssigt dyr - sådan en totalt rustfri 2-takt udstødning.

Problemet ligger i, at den bliver ekstremt varm under drift, hvorfor metallet udvider sig. Når den så køles ned trækker det sig sammen. Dette gentager sig jo rigtig mange gange- og dette vil skabe små sprækker i overfladen, hvor rusten kan sætte sig og gro.

Fysikkens lov kan man ikke helt komme udenom.

Jeg tror ikke du har en mandagsbremse, men hvis ikke den er blevet smurt og rengjort, ja, så ruster den jo - bremsearmen sidder et sted hvor den får saltvand, sjask, gunk, gams og andet bladder konstant.

Tak for dine gode svar. Men det vil sige, at når der bliver skrevet: "udstødning i rustfrit stål" om CPI GTR, så er det en gang gylle?

http://www.cpi.dk/
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
En udstødning i Rustfrit stål bør koste mere end en udstødning i alm jern - simpelthen fordi det er dyrere at producere.

Nogle udstødninger er rustfri helt igennem, andre har bare et "ydre skjold" af rustfrit stål.

Under alle omstændigheder vil jeg mene det fornuftigt at skfite udstødningen hvert 2-3 år, både fordi de soder til og stopper, men også fordi eventuelle katalysatorelementer holder op med at virke efter et stykke tid.

Jeg tror nu ikke CPIs er rent salgsgas, da rustfrit stål ikke kan ruste, men om den er lavet 100% i rustfrit stål ved jeg ikke.
Svar
#11
Jeg har kendskab til en 5-6 Kymcoforhandlere i København.

Scootercity på Hillerødgade. (Nørrebro)
MC Hjørnet på Roskildevej (Frederiksberg)
ScootCar på Rødager Allé (Rødovre)
Cykelhandleren i Amagercentret
En tilsvarende på Hold An Vej i Ballerup, samt en i Gentofte.

MC Hjørnet har et noget tvivlsomt ry (blev bl.a. hakket grundigt ned i DR's Kontant), så jeg gik til Scootercity.
Desværre ved de åbenbart ikke så meget om 4-takt motorer. (eller også vil de bare ikke besvare spørgsmål på værkstedet)
Hvordan de øvrige er, vides ikke.
Svar
#12
Spøjs hjemmeside Kymco.dk Læste lidt om Kymco Agilityen... den har noget der hedder et "midterstativ" Fortvivlethock: ... øh - centralstøttefod måske?

"... og instrumentering med både speedometer og benzinmåler" ... wauw! Ingen andre scootere har det.... not.

Lidt useriøs tekst, synes jeg. Kan godt være scooterne er gode, men webmasteren skal på kursus!
Svar


Forum spring: