Søg Garagen Hej Gæst! Register

Problemer med frigear
#1
ER der andre end mig som har store problemer med at få mc i frigear, når motor køre. har godt nok fået at vide at det ikke er unormalt og at det skulle blive bedre. Men bare nysgerrrig for at høre om andre kender til det. Kan sagtens få den i fri gear når motor ikke køre, men meget svært, når motor køre på den. så jeg er begyndt at slukke for den efter jeg har prøvet til nogen gange, for gider ikke bøvle alt for længe med at få den i fri gear :?
Regal Raptor 250E-9B :) Til salg
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Jeg tror det skal være sådan, min Geely grand puma var ligedan. Efter tilkøring gik gearet perfekt, måske også fordi jeg var blevet fortrolig med det, men at få den i frigear, eller bare ned i gearene når jeg holdt stille, kunne stadig forvolde kvaler.

Derfor gjort jeg det til en vane altid at gearer ned mens jeg trillede, så var der intet problem.

Skulle det ske at man pludselig står der i en stresset situation, og maskinen er i 3-4-5 gear, og risiko for latterliggørelse, spot og forhånelse lure forude, så er der råd for det.

Sådan gør du:
Slæk lidt på kobling, lige akkurat så meget at du mærker motor tager fat og den fedter i kobling, tryk let på gear og koble helt ud igen (husk aldrig vold)
På denne måde kan man altid få den lirket ned i frigear, er man uheldig skal procedyren måske gentages.
Under prøve kørsel af Lifan 250 bemærkede jeg det samme ?problem? jeg tror de fleste Kina maskiner er sådan, og det er vil det, der giver dem deres helt egen charme.
Svar
#3
Min Geely Puma har det på samme måde, hvis man stopper helt op og den står i højt gear. Men under normale omstændigheder går skiftet "som kniv i smør" - så det bliver nok bedre, når den er tilkørt. Man kan evt smøre den aksel, hvor gear-armen er monteret på med fedt eller kæde-spray, for at lette gearskiftet...

Som jeg husker det, skiftede mine tidligere japanske cykler (Honda og Yamaha) ikke bedre end Puma'en - der var de samme "problemer", når man holdt stille i højt gear. Så det er nok bare sådan en MC-gearkasse fungerer... :roll:
Svar
#4
Min Kawa gør det samme. Altså hvis jeg stopper op i et højt gear (3-6) så kan jeg ikke gear'e ned uden lige at trille lidt med cyklen eller lege med koblingen.

Men nu plejer man jo at gear'e ned mens man bremser, og derved ender i 1. gear inden man stopper.
Sådan plejer jeg ihvertfald at køre.

Ellers at finde N-gear er intet problem. Når min Kawa står stille i 1. gear kan den kun gå op i N-gear.
Svar
#5
Det kan jeg bekræfte.

Jeg har tidligere haft Honda, Yamaha, og en italiensk Moto Morini.

Og alle havde det samme - hvis man ikke gearede ned mens man rullede, kunne de "låse sig fast i det høje gear", så man skulle rokke lidt frem og tilbage samtidig med at man slækkede forsigtigt på koblingen for at få den til at skifte.

Men når man ved det er sådan, er det bare med at huske (gøre det til en rutine) at geare ned inden man holder helt stille.

Med hensyn til frigear, er det blot et spørgsmål om øvelse, før man kan sætte den i frigear, både når man ruller langsomt og når man holder stille.

DAVE
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
danois Skrev:Det kan jeg bekræfte.

Jeg har tidligere haft Honda, Yamaha, og en italiensk Moto Morini.

Og alle havde det samme - hvis man ikke gearede ned mens man rullede, kunne de "låse sig fast i det høje gear", så man skulle rokke lidt frem og tilbage samtidig med at man slækkede forsigtigt på koblingen for at få den til at skifte.

Men når man ved det er sådan, er det bare med at huske (gøre det til en rutine) at geare ned inden man holder helt stille.

Med hensyn til frigear, er det blot et spørgsmål om øvelse, før man kan sætte den i frigear, både når man ruller langsomt og når man holder stille.

DAVE


Må indrømme at jeg troede det var sådan alle gjorde?
Altså motorbremsede istedetfor at trille hen til stop med koblingen trukket i 4-5 gear?

Det virker ulogisk for mig, det gør jeg end ikke i bil, der nedgearer jeg også når jeg bremser så jeg altid kører i et passende gear - og faktisk også sparer mest på de dyre dråber benzin når den motorbremser.

Det gælder om at være forudseende i traffiken men vil da mene det er noget alle kan gøre.
Svar
#7
På min Suzuki 500 fra 76 var der ingen problemer med gear, men måske husker jeg galt.
Jeg har ingen bestemt måde at nedgeare på når der køres mod stop eller rødt lyd, udover at den skal være i 1ste eller frigear ved mindst 10 km/t. Afhængig af forholdene geare jeg ned under vejs eller lader den blive i fjerde eller femte gear.
Det sidste har både motor benzinøkonomi bedst af.
Svar
#8
LETSINDIG Skrev:På min Suzuki 500 fra 76 var der ingen problemer med gear, men måske husker jeg galt.
Jeg har ingen bestemt måde at nedgeare på når der køres mod stop eller rødt lyd, udover at den skal være i 1ste eller frigear ved mindst 10 km/t. Afhængig af forholdene geare jeg ned under vejs eller lader den blive i fjerde eller femte gear.
Det sidste har både motor benzinøkonomi bedst af.

Så du mener det er bedst og økonomisk at trække koblingen, lade den blive i et højt gear, standse, og herfefter gearer ned til 1. gear?

Jeg er uenig. Jeg bruger at motorbremse rigtig meget - så ofte som muligt endda. At komme trillende i frigear eller med koblingen trukket hører slet ikke MC-verdenen til IMO.
Svar
#9
Nej jeg trækker ikke kobling på mc, og som jeg også skrev kom den ned i gear før hold, men hvis man tager kobling, bruger den i hvert fald ikke mere benzin ved det, det burde være helt logisk for alle.
Det gælder om at være fremsynet, som du selv skriver, og er man det kan man få en mere glidende kørsel,
Og samtidig spare på vores fælles resurser, det er forhåbentlig ikke en fuldstændig fremmed tankegang i hele MC verden.

Men der er mange forskellige kørestile og jeg veksler mellem dem afhængig temperament eller humør
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
LETSINDIG Skrev:Nej jeg trækker ikke kobling på mc, og som jeg også skrev kom den ned i gear før hold, men hvis man tager kobling, bruger den i hvert fald ikke mere benzin ved det, det burde være helt logisk for alle.

Men nu beskrev jeg jo metoden hvor man motorbremsede, uden at røre gashåndtaget, har jeg læst at det skulle være det mest økonomiske på nyere MC'er og biler - og det at trille med koblingen trukket ville kun betale sig hvis det var en meget stejl hældning ned af, men så igen, hvem ville dog også gøre det :roll:

Desværre uden kilde lige ved hånden.
Svar
#11
På alle moderne biler med Fuel Injection er der en såkaldt Fuel CutOff funktion når du slipper gassen, som lukker af for gassen. Dermed udnytter du motorens bremsefunktion uden at bruge ekstra benzin. Den vil stadigt trække en masse ludt ind, men ikke ekstra benzin, der bliver simpelthen ikke tilført mere end Fuel CutOff mængden (tomgang) er forudbestemt til.

På en karburator motor forholder det sig en smule anderledes. Når du lukker af for gassen, lukker gasspjældet ganske vist, men cylindrene fortsætter jo oppe i omdrejningerne mens du motorbremser. Da det er cylindrenes indsugning der afgør mængden af luft/benzin, vil de jo stadigt suge mere luft gennem karburatoren end hvis motoren gik i tomgang. (flere omdrejninger = mere luft og dermed mere benzin - Carburettor Theory 101.) Tomgangsdysen bestemmer mængden af benzin ved en given mængde luftgennemstrømning.

Faktisk er det mest økonomisk på en karburatormotor at koble helt ud, smide bilen i frigear og så lade den trille farten af stille og roligt mens motoren brummer i tomgang. Fra 80 til rundkørsel kan det nemt være 5-600 meter, hvorimod hvis du motorbremser er det måske under det halve.

Det samme gælder således en MC - hvis der er karb på er langt det mest økonomiske at koble ud og så lade motoren gå i tomgang, mens maskinen stille og roligt tager farten af. Husk selvf at geare ned løbende - sålænge baghjulet er i driv, drejer kæden jo gearkassen, og dermed er det meget nemt at skifte gear.

Mange skifter dog til første meget for tidligt - man skal først gå i frigear/første liiige før den holder absolut stille - og der skal man jo så helst være i andet, så den ikke skal igennem så stor udveksling.

Det kan være en god ide at motorbremse et sted hvor man ikke vil slide på bremserne - men på en karburatormotor er der ingen grund til at gøre det for at spare benzin.

Selvfølgelig sparer man benzin ved at motorbremse fremfor at ræse frem til krydset og så klodse bremserne i sidste øjeblik, men det var jo ikke det talen gik på her.
Svar
#12
Corty>

Der kan man bare se, så blev jeg klogere idag.
Jeg vil dog nok stadig motorbremse.. Det ligger vist bare i mig, det lyder også rimelig godt når man motorbremser i forhold til at trække koblingen så omdrejningerne ryger helt i bund.

Men jeg vil da tænke over det når jeg skal dreje af motorvejen osv, da ville det jo være en fordel at trække koblingen i stedet.
Svar


Forum spring: