Søg Garagen Hej Gæst! Register

Luftkølet eller vandkølet?
#1
Hvad er fordelen ved at vælge en vandkølet knallert fremfor en luftkølet? Da jeg ingen forstand har på den slags kan jeg kun se en ulempe..... Jeg skal huske at fylde kølervædske på Grin

/FISK
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
Cyllen holder efter sigende lidt længere, hvis det er en speedfight standard vi snakker om er den vist også lidt hurtigere. Som du selv er inde på er den også lidt mere indviklet Blink med øjet
TruckStar
Svar
#3
T Skrev:Cyllen holder efter sigende lidt længere, hvis det er en speedfight standard vi snakker om er den vist også lidt hurtigere. Som du selv er inde på er den også lidt mere indviklet Blink med øjet
Altså ikke noget der er 3500,- kr. værd umiddelbart :wink:

/FISK
Svar
#4
Holdbarheden øges væsentligt. Min kammerats Gilera Runner (45'er) pillede vi cylinderen af. Den havde på det tidspunkt kørt 15.000km, og stemplet viste ingen tegn på blow-by (sort ned forbi stempelringene) og der var ingen blanke pletter uden honemærker i cylinderen.

Vandkøling giver ydermere ca. 0,5HK ekstra på toppen.

Det er begrænset, hvor ofte du skal fylde kølesystemet op. Det vigtigste er sådan set at tømme systemet inden vinteren, og så fylde det op igen med frisk væske og vand.
Vedligeholdelsen er minimal, og ulemperne få. Der er reelt set ingen deciderede ulemper ved vandkøling, medmindre man skal have cylinderen af.

Skulle pumpen gå hen og stå af, vil det være tydeligt at se på termometeret. På Piaggio driver vandpumpen af en lille tandrem, og den skal skiftes med omtrent de samme intervaller som kileremmen (for hver 10-20.000km, afhængigt af remmens kvalitet), så det er til at overkomme.
Svar
#5
Tyrfing Skrev:Holdbarheden øges væsentligt. Min kammerats Gilera Runner (45'er) pillede vi cylinderen af. Den havde på det tidspunkt kørt 15.000km, og stemplet viste ingen tegn på blow-by (sort ned forbi stempelringene) og der var ingen blanke pletter uden honemærker i cylinderen.

Vandkøling giver ydermere ca. 0,5HK ekstra på toppen.

Levetiden på cylinderen er længere ja, men det med den skulle yde ½ hk mere, hvor har du det fra, og hvorfor på toppen?
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#6
Jeg vil støtte Tyrfing lidt, men uden at have andet end min erfaring og overbevisning at have det i.
Jeg tror bare han mener extra 0,5 hk.
Når vi snakker alu og jerncylindre vil du med vandkøling kunne hæve kompressionen der giver bedre forbrænding m.m. men som jo også hæver arbejdstemperaturen på motoren. Du vil med vandkøling også kunne køle smøreolien så den ikke "brænder" af ved extreme temperaturer og mister smøreevne.
Se på udviklingen i bilmotorer, hvor de fleste hiver ekstra heste, bedre økonomi m.m. ud af vandkølede motorer.
Løsningen hedder keramiske motorer, men det koster en formue.
Den typiske død for en 2 takter er jo netop ridser i cyl. stempel, tit og ofte pga. utilstrækkelig køling og smøring.
Kenneth Skou

Fun is not a straight line
Svar
#7
Parkhave Skrev:Jeg vil støtte Tyrfing lidt, men uden at have andet end min erfaring og overbevisning at have det i.
Jeg tror bare han mener extra 0,5 hk.
Når vi snakker alu og jerncylindre vil du med vandkøling kunne hæve kompressionen der giver bedre forbrænding m.m. men som jo også hæver arbejdstemperaturen på motoren. Du vil med vandkøling også kunne køle smøreolien så den ikke "brænder" af ved extreme temperaturer og mister smøreevne.
Se på udviklingen i bilmotorer, hvor de fleste hiver ekstra heste, bedre økonomi m.m. ud af vandkølede motorer.
Løsningen hedder keramiske motorer, men det koster en formue.
Den typiske død for en 2 takter er jo netop ridser i cyl. stempel, tit og ofte pga. utilstrækkelig køling og smøring.

jamen hvis vi taler om samme slaglængde,boring og opbygning af cylinderens skyllekanaler mm så er der da ikke en hujende forskel om den er LC eller AC. Det var forskellen der blev stillet et spørgsmål om, og der kan jeg ikke finde ekstra kræfter ved vandkøling hvis ovennævnte følges.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#8
Findes den samme motor i både AC og LC uden der er forskel på dem??
her tænker jeg på kompression m.,m
Kenneth Skou

Fun is not a straight line
Svar
#9
Parkhave Skrev:Findes den samme motor i både AC og LC uden der er forskel på dem??
her tænker jeg på kompression m.,m

Jeg sidder lige og roder i mine gamle gemmer, der har jeg et eller andet sted en stak data over div. totaktere både AC og LC indenfor samme model, jeg prøver at se hvad der er når jeg får dem gravet frem.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#10
Lund Skrev:Levetiden på cylinderen er længere ja, men det med den skulle yde ½ hk mere, hvor har du det fra, og hvorfor på toppen?

Heh... Busted, på sin vis. Blink med øjet Det er ikke præcis 0,5HK jeg mener, og jeg har en tendens til at være lidt kort for hovedet, når jeg kaster mig ud i disse emner. Her er den fulde historie:

Jeg læner mig primært op ad nogle ældgamle datablade fra de hedengangne 50cc road-racedage, hvor Kreidler-teamet skiftede til vandkøling. De samme porttider, kompressionsforhold etc. blev anvendt, da man mente, det ville være et godt udgangspunkt.
Forskellen var omkring 1HK, og efterhånden som man fik trimmet motoren ind (nye porttider, udstødning, etc.) gik man op fra i forvejen svimlende 16HK til 18-19-20-21-22HK, inden æraen blev fortid.

Ydermere giver vandkølingen en langt jævnere temperaturfordeling, hvilket mindsker sliddet generelt på cylinder, stempel og ringe. At motoren holdes køligere overalt, lader flere gasser ryge gennem systemet, og jo flere der kan klemmes ind i forbrændingskammeret, des flere kræfter leverer motoren.
En helt tolvte (:P) fordel er at de fleste luftkølede motorer i en eller anden grad lider under tændingsbanken, fordi gasserne opvarmes af cylindervæggen, og de kører derfor med et lidt senere tændingstidspunkt. Vandkøling giver altså adgang til en mere fuldstændig forbrænding, hvilket også hænger sammen med et køligere tændrør (tænker ikke på varmetallet) og en derpå følgende kraftigere gnist.
Og ja, det er en omgang flueknepperi, men hvis der er 10 faktorer, der alle bidrager med (gns.) 0,5% merydelse...

Tager man endvidere et kig på div. datablade fra scooternes verden, vil man også se en tendens til, at de vandkølede modeller yder omtrent 0,5HK mere end de luftkølede.
Jeg har ingen papirer på dette, men jeg ved jeg bemærkede det for et års tid siden i en anden sammenhæng. Beklageligvis må jeg bede jer stole på min hukommelse og konklusioner fra "dengang". :oops:


Jeg skriver sjældent om ting, jeg ikke fatter et kvæk af, men skal jeg nævne samtlige tanker, facts og deslige, bliver mine indlæg forbandet lange. Derfor kan jeg lyde lidt "sådan-er-det-bare-agtig" med mellemrum, men jeg forklarer mig gerne om nødvendigt.
Svar
#11
Fordele ved vandkøling :
Jævn motortemp.(50-60gr. (Luft op til 120gr. !!)), der betyder bedre ydelse (forbrænding) og længere holdbarhed.
Mindre motorstøj, pga. vandets støjdæmpning omkring cyl./topstykke, og især den manglende blæsemølle, som sidder på luftkølede.
Højere kompression i forhold til luftkølet, på fabriksny motorer.
Tuningspotentiale er højere pga. den bedre (jævne) køling.
Æstetisk pænere motorlayout (ingen grimme plastikskjolde omkring cyl/top).

Umidlbare bagdele :
Kompliceret at reparere kva de mange løsdele og tætningskrav.
Dyrere cyl/top.
Tungere totalvægt.
Man skal huske kølevæske v. frostvejr, og efterfylde kølesystemet.

Hvis man vil have det bedste ud af den lille motor og kan skrue lidt selv, så er vandkøling det eneste rigtige.
Ved køb af scooter der både fås med og uden vand, så er prisforskellen tit kun omkring en tusse, så det ville imo være lidt dumt, at vælge en luftkølet model.
Svar


Forum spring: