Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny variator til Piaggio NRG PJ
#1
Godt nok om 2-takter, men spørgsmålet har generel karakter.

Hvad er det der gør at en variator (fx. en Malossi Multivar) passer på en given model? Rullestørrelsen?

Jeg har fået lyst til at skifte variator, men min scootermodel er oftest ikke nævnt i forhandlernes lister. Nogen gange kan jeg finde en model tæt på, såsom en vandkølet NRG Pure Jet fra 2005.

Jeg ser både rullestørrelserne 19x15,5 og 19,5x15 mange steder. Nogen gange er jeg i tvivl om det er en fejl. Jeg mener de skulle hedde 19x15,5 til min Piaggio.

Der lader til at være et par favoritmodeller derude: Malossi Multivar, Malossi Multivar 2000, Malossi Overrange, Polini Speedcontrol, Polini Evolution. Der findes andre producenter end Malossi og Polini, men jeg ved ikke om der er nogen der har erfaring med dem?
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Johnny-2-hjuler Skrev:Godt nok om 2-takter, men spørgsmålet har generel karakter.

Hvad er det der gør at en variator (fx. en Malossi Multivar) passer på en given model? Rullestørrelsen?

Jeg har fået lyst til at skifte variator, men min scootermodel er oftest ikke nævnt i forhandlernes lister. Nogen gange kan jeg finde en model tæt på, såsom en vandkølet NRG Pure Jet fra 2005.

Jeg ser både rullestørrelserne 19x15,5 og 19,5x15 mange steder. Nogen gange er jeg i tvivl om det er en fejl. Jeg mener de skulle hedde 19x15,5 til min Piaggio.

Der lader til at være et par favoritmodeller derude: Malossi Multivar, Malossi Multivar 2000, Malossi Overrange, Polini Speedcontrol, Polini Evolution. Der findes andre producenter end Malossi og Polini, men jeg ved ikke om der er nogen der har erfaring med dem?


Det er ikke rullestørrelsen der afgør om en variator passer til din model, det er gliderøret(der hvor ringen sidder på), og muligvis også diameteren på variatorskålen? Den korrekte rullestørrelse til din model, kender jeg desværre ikke.

Malossi's variatorer, går man ikke fejl a'(har jo selv kørt med et par stykker Smil ). Polini vil jeg ikke røre ved, da der ikke er tænder i bagpladen(kan resultere i rille i krummtapspinden, ved forkert opspænding).
Svar
#3
Alle nye Piaggio/Gilera/Vespa 50cc (år 2000- frem) kører indbyrdes med samme type vario, altså 19 x 15,5 ruller. Og det er løbebanernes vinkel, der gør tunvariatoren mere effektiv (jævnere rpm-forløb), så man kan holde et omdrejningstal, der passer til resten af opsætningen (udstødning- cyl. osv.).

Malossi Multivar 2000 går man absolut ikke galt i byen efter, jeg har kørt over 20.000km med den, og den virker stadig optimalt.
Svar
#4
Energy Skrev:Alle nye Piaggio/Gilera/Vespa 50cc (år 2000- frem) kører indbyrdes med samme type vario, altså 19 x 15,5 ruller. Og det er løbebanernes vinkel, der gør tunvariatoren mere effektiv (jævnere rpm-forløb), så man kan holde et omdrejningstal, der passer til resten af opsætningen (udstødning- cyl. osv.).

Malossi Multivar 2000 går man absolut ikke galt i byen efter, jeg har kørt over 20.000km med den, og den virker stadig optimalt.

Løbebanernes vinkel, okay. Så blev jeg lidt klogere på det område. Jeg har altid troet det var gliderør/variatordiameter Smil.
Svar
#5
Jps Skrev:Det er ikke rullestørrelsen der afgør om en variator passer til din model, det er gliderøret(der hvor ringen sidder på), og muligvis også diameteren på variatorskålen? Den korrekte rullestørrelse til din model, kender jeg desværre ikke.

Rullestørrelsen er så irrelevant for scootermodellen, da den bare skal passe til pågældende variator. Som regel følger der jo et eller flere rullesæt med sådan et kit.

Min variator har jo i øvrigt tænder på den yderste skål, hvor starterdrevet går ud og griber fat. Når man køber et variator kit, får man så begge 'skåle' med? Og skal skiven med tænderne så monteres udenpå?
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Energy Skrev:Alle nye Piaggio/Gilera/Vespa 50cc (år 2000- frem) kører indbyrdes med samme type vario, altså 19 x 15,5 ruller. Og det er løbebanernes vinkel, der gør tunvariatoren mere effektiv (jævnere rpm-forløb), så man kan holde et omdrejningstal, der passer til resten af opsætningen (udstødning- cyl. osv.).

Malossi Multivar 2000 går man absolut ikke galt i byen efter, jeg har kørt over 20.000km med den, og den virker stadig optimalt.

Sådan en fætter og så måske en kevlarrem kunne jeg godt finde på at investere i. Overrange sættet er væsentligt dyrere. Ved ikke om det er det værd.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#7
Energy Skrev:Malossi Multivar 2000 går man absolut ikke galt i byen efter, jeg har kørt over 20.000km med den, og den virker stadig optimalt.

Nogen effekt på brændstofforbrug, tophastighed?
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#8
Johnny-2-hjuler Skrev:
Jps Skrev:Det er ikke rullestørrelsen der afgør om en variator passer til din model, det er gliderøret(der hvor ringen sidder på), og muligvis også diameteren på variatorskålen? Den korrekte rullestørrelse til din model, kender jeg desværre ikke.

Rullestørrelsen er så irrelevant for scootermodellen, da den bare skal passe til pågældende variator. Som regel følger der jo et eller flere rullesæt med sådan et kit.

Min variator har jo i øvrigt tænder på den yderste skål, hvor starterdrevet går ud og griber fat. Når man køber et variator kit, får man så begge 'skåle' med? Og skal skiven med tænderne så monteres udenpå?

Du får ikke den yderste skål med(blæserhjulet). Det skal købes seperat.
Til Malossi's variatore, følger der en fjeder og nogle ruller med, men hverken ruller eller fjeder, har været brugbare til BiG'en Ked af det.

Jeg er ikke helt med ang. skiven med tænderne??

Her er et billede af Malossi variator:

[Image: multivar.jpg]
Svar
#9
Jps Skrev:Jeg er ikke helt med ang. skiven med tænderne??

Jeg ved sgu ikke om det er en separat skive, men på den yderste skål sidder der tænder og stikker frem hele vejen rundt udenfor skålens egen diameter. Det er de tænder elstarteren griber fat i.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Sålænge du ikke tuner over 10hk på baghjulet, har du ingen fordel af en Kevlarrem tværtimod, den vil bare gribe dårligere fat så du mister effekt. Standard remmen er klart at foretrække til afdrosling og mild tuning, den har det rigtige "bid" og kører meget mere vibrationsfrit end de hårde remme.
Svar
#11
Jps Skrev:Du får ikke den yderste skål med(blæserhjulet). Det skal købes seperat.
Til Malossi's variatore, følger der en fjeder og nogle ruller med, men hverken ruller eller fjeder, har været brugbare til BiG'en Ked af det.

2 spørgsmål:

a) man bruger vel så bare det originale blæserhjul? Er der nogen grund til at udskifte det?

b) Sidder der en fjeder i variatoren? Undskyld uvidenheden, jeg troede kun det var i koblingen. På den anden side, der skal vel være noget til at trække den tilbage igen. Er det det denne fjeder gør?
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#12
Energy Skrev:Sålænge du ikke tuner over 10hk på baghjulet, har du ingen fordel af en Kevlarrem

Mange tak! Så er de 300 kroner sparet Smil
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar


Forum spring: