Søg Garagen Hej Gæst! Register

olie typer
#1
okay her er så et underligt spørgsmål :oops:

de tal som står ved olie typerne 0W-30, 10W-40 og 15W-50 ect. ect. de har noget med hvor tyk olien er MEN og her kommer så det dumme spørsgmål.

hvad betyder tallene ?
altså hvad er forskellen på 0W og 15W
altså hvad er forskellen på -30 og -50

jeg har forsøgt at finde det på nettet - uden held.
nogen som har forstand på det ? Spørgsmålstegn
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
Tallet er en indikation af det man kalder "Viskositeten" - altså tykkelsen/smøreevnen ved en given temperatur.

Det første tal angiver tykkelsen/smøreevnen ved kold motor/kold olie - tallet efter W'et angiver således når motoren/olien er varm.

Når motoren er kold skal den helst være tyndtflydende, så den hurtigt kan komme ud i alle hjørner og kroge og smøre alle dele.

Når motoren er varm, skal den helst være tyk og sej, så den bliver hængende hvor den skal og konstant smører og køler.

En 10w40 er det man i Danmark ser som normalen. Har du en gammel bil der kræver en tykkere olie kan man prøve 15W40 eller sågar 15W50.

Har du en lille motor der skal løbe mange omdrejninger og som skal smøres effektivt, ja, så kan det være en fordel at købe en tyndere olie.

Mange af de "gamle" herinde kører med 5w40 olie på Listoerne da den tyndere olie får smurt den lille motor hurtigt når den er kold, men opretholder smøreevnen som normalt når den er varm.

SLK har prøvet 0w30 - og jeg ligeså, men jeg kunne høre Listoens motor rasle når den var kold, hvilket vidner om manglende smøring = for tynd olie.

Jo lavere tal - jo tyndere olie ved en given temperatur.

Jo højere tal, jo tykere olie ved en given temperatur.

Kører du med for tyk en olie bruger maskinen mange kræfter på at trække sig igennem olien, kører du med for tynd olie risikerer du at den ikke bliver smurt nok.

Symaskineolie har faktisk også en W betegnelse, nemlig 0w5, for ligesom at sætte i perspektiv hvor tynd den egentligt er.

Jeg har nu haft 3 biler - som alle har anbefalet forskellig motorolie

Lada Samara 1,1 1995 - 10W50
Opel Ascona 1,6 1988- 10W40
Opel Astra 1,6 1994 - 5W40

Motorcykel:
Suzuki GN250 - 10W40 udelukkende sommerkørsel.

Scooter 4T
Listo 45 - 5w40 - men har prøvet 10w40, 5w50, 0w30, 5w30 - men fandt som sagt ud af at 5w4 var der den spandt bedst.

Håber du kunne bruge mine få ord til noget 8)
Svar
#3
mange tak corty.
det var lige det jeg skulle vide
jeg har købt en fuld syntetisk 0W-40 til listoen - men måtte lige høre hvad de tal egentligt betød Smil
Svar
#4
Når du kører med 0w - så lyt godt efter motoren, når den er kold - især når det bliver koldere i luften.

Hvis den rasler eller skramler, eller har metalliske mislyde, så skal du nok skifte til en lidt tykkere olie.
Svar
#5
jeg tager altid imod gode råd.
jeg finder mit stetoskop frem og lytter godt efter Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#6
Jeg kører normalt med 0W30 og i højsommeren der har været meget varm, med 0W40.
- Skift hver 3000 km (max).
- Olie af bedste kvalitet.

Scooteren har nu rendt 33.000 km uden problemer, så det kan ikke have været det værste valg.
Jeg hører ikke nogen raslen på motorlyden ved 0W30.
--
Hilsen Ole
Svar


Forum spring: