Baotian F3 elektronisk begrænsning / dyse skift?
Kenneth

Besked: #1
Baotian F3 elektronisk begrænsning / dyse skift?
Hej BS.

Jeg har lige købt en helt ny Baotian F3. Men nu har jeg et spørgsmål som jeg ikke har kunne finde et præcist svar på her på siden, selvom jeg har læst og læst. Smil

Mit spørgsmål er om jeg skal skifte dyse hvis jeg klipper ledningen fra den elektroniske begrænsning under vario/kobling skjoldet? Eller er det nok bare at stille på blandings skruen?

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig og gerne skære det lidt ud, da jeg ikke er så meget inde i alt det her endnu.

Men ellers go´ weekend til jer alle.

Mvh. Kenneth
05-06-2009 12:21
Citér
kragen
Æresmedlem

København
Besked: #2

For at mindske forvirringen omkring tomgangskruerne - tomgangsskruen, der er flyttet ind i karburatoren, og blandingsskruen, der enten kan være en luftskrue eller benzinskrue :? - var det måske en ide, at beholde ordet tomgangsskrue, for selve tomgangsskruen, og omdøbe blandingsskruen til "accelerationsskruen", da det alene er accelerationen og gasresponsen i den første 2/3 af gasområdet, den har betydning for. Den sidste 1/3 op til fuld gas, styres næsten udelukkende af hoveddysen alene. Man kunne så omdøbe "nålen" til "blandingsnålen" :wink:

Blandingsskruen, eller "accelerationsskruen" indstilles (hvis man ikkke har en omdrejningstæller), i forhøjet tomgang. Dvs. man skruer tomgangen op med tomgangsskruen, herefter forsøger man at hæve tomgangen yderligere, ved at skrue på blandingsskruen, indtil man ikke kan få omdrejningerne højere op. Til sidst, skruer man så ned på tomgangsskruen, indtil omdrejningerne er acceptable. Du skal derfor ikke påregne, at skulle ændre på den indtilling, bare fordi, du afbryder cdi'ens topomdrejningsbegrænsning. Det er heller ikke sikkert, at du behøver en større hovedyse, når du fjerner begrænsningen; men på de fleste modeller, er hoveddysen bevidst et par numre mindre, end optimalt, for at opfylde miljøkravene. Så for at få det sidste ud af motoren, kan du sikkert med fordel, forsøge med en dyse, der er et par numre større. Monterer du en anden dyse, så skal du dog lige igennem processen, med at indstille tomgangsdyserne igen, som beskrevet. Er blandingsforholdet herefter ikke optimalt, må du forsøge, at hæve eller sænke nålen.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
05-06-2009 13:22
Citér
Kenneth

Besked: #3

kragen Skrev:For at mindske forvirringen omkring tomgangskruerne - tomgangsskruen, der er flyttet ind i karburatoren, og blandingsskruen, der enten kan være en lufskrue eller benzinskrue :? - var det måske en ide, at beholde ordet tomgangsskrue, for sleve tomgangsskruen, og omdøbe blandingsskruen til "accelerationsskruen", da det alene er accelerationen og gasreponsen i den første 2/3 af gasområdet, den har betydning for. Den sidste 1/3 op til fuld gas, styres næsten udelukkende af hoveddysen alene. Man kunne så omdøbe "nålen" til "blandingsnålen" :wink:

Blandingsskruen, eller "accelerationsskruen" indstilles (hvis man ikkke har en omdrejningstæller), i forhøjet tomgang. Dvs. man skruer tomgangen op med tomgangsskruen, herefter forsøger man at hæve tomgangen yderligere, ved at skrue på blandingsskruen, indtil man ikke kan få omdrejningerne højere op. Til sidst, skruer man så ned på tomgangsskruen, indtil omdrejningerne er acceptable. Du skal derfor ikke påregne, at skulle ændre på den indtilling, bare fordi, du afbryder cdi'ens topomdrejningsbegrænsning. Det er heller ikke sikkert, at du behøver en større hovedyse, når du fjerner begrænsningen; men på de fleste modeller, er hoveddysen bevidst et par numre mindre, end optimalt, for at opfylde miljøkravene. Så for at få det sidste ud af motoren, kan du sikkert med fordel, forsøge med en dyse, der er et par numre større. Monterer du en anden dyse, så skal du dog lige igennem processen, med at indstille tomgangsdyserne igen, som beskrevet. Er blandingsforholdet herefter ikke optimalt, må du forsøge, at hæve eller sænke nålen.

Okay det var faktisk en rigtig god forklaring både med justering og hvad der er hvad. Smil Det vil jeg da simpelthen prøve at følge for at få den til at gå lidt bedre i tomgang.

Men det vil altså sige at jeg kun skal montere en større dyse hvis den ikke går helt optimalt på toppen efter jeg har afbrudt omdrejnings begrænsingen?
Så hvis den køre fint på toppen uden at sætte ud eller noget, så bliver motoren ikke ødelagt?
05-06-2009 13:46
Citér
kragen
Æresmedlem

København
Besked: #4

Kenneth Skrev:Okay det var faktisk en rigtig god forklaring både med justering og hvad der er hvad. Smil Det vil jeg da simpelthen prøve at følge for at få den til at gå lidt bedre i tomgang.

Men det vil altså sige at jeg kun skal montere en større dyse hvis den ikke går helt optimalt på toppen efter jeg har afbrudt omdrejnings begrænsingen?
Så hvis den køre fint på toppen uden at sætte ud eller noget, så bliver motoren ikke ødelagt?
Begrænsningen, være det sig med skive i variatoren, eller med begrænsning i cdi'en, til 30 eller 45 km/t, er udelukkende for at opfylde for de danske lovkrav til maks. hastighed for knallerter. Motoren - og knallerten - er bygget til at køre uden. På andre maskiner er der normalt også en begrænsning i cdi'en, men den ligger ved et højere omdrejningstal, for ikke at risikere, at motoren "drejer over", ved højere omdrejninger, end den kan tåle. Det har ikke den store betydning for vores små encylindrede firtaktere, da motorkraften ikke er stor nok til, at den kan komme op i de omdrejninger. Uden begrænsning, vil du kunne opnå en hastighed på 50-55 km/t, hvilket nok er noget med 65km/t på dit speedometer :wink: , og en ca. 10 km/t under det, en sikkerhedsbegrænsning i cdi'en villle lukke af ved. Så får du den op på de 50-55 km/t, og dit tændrør ser fint ud, er der ingen fare for, at motoren lider fatal overlast. Bare sørg for, at dine ventiler altid er korrekt indstillet til 0,08mm. Der er en fin illustreret vejledning i ventilindstilling, du kan finde herinde.

05-06-2009 14:33
Citér
Kenneth

Besked: #5

kragen Skrev:Begrænsningen, være det sig med skive i variatoren, eller med begrænsning i cdi'en, til 30 eller 45 km/t, er udelukkende for at opfylde for de danske lovkrav til maks. hastighed for knallerter. Motoren - og knallerten - er bygget til at køre uden. På andre maskiner er der normalt også en begrænsning i cdi'en, men den ligger ved et højere omdrejningstal, for ikke at risikere, at motoren "drejer over", ved højere omdrejninger, end den kan tåle. Det har ikke den store betydning for vores små encylindrede firtaktere, da motorkraften ikke er stor nok til, at den kan komme op i de omdrejninger. Uden begrænsning, vil du kunne opnå en hastighed på 50-55 km/t, hvilket nok er noget med 65km/t på dit speedometer :wink: , og en ca. 10 km/t under det, en sikkerhedsbegrænsning i cdi'en villle lukke af ved. Så får du den op på de 50-55 km/t, og dit tændrør ser fint ud, er der ingen fare for, at motoren lider fatal overlast. Bare sørg for, at dine ventiler altid er korrekt indstillet til 0,08mm. Der er en fin illustreret vejledning i ventilindstilling, du kan finde herinde.

Tusind tak for de gode og uddybende svar. Grin Jeg vil da så prøve at pille begrænsningen fra og så køre en tur og derefter tjekke tændrøret, for at se om det har den rigtig farve.
Har så en plan om at montere en kontakt så jeg kan slå begrænsningen til og fra, men var godt nok meget i tvivl om det med at dyse om, så synes lige jeg skulle bruge lidt ekspertise hjælp inden jeg fik mig rodet ud i noget hvor jeg ikke kunne bunde. Grin

Ja der er nemlig en god vejledning herinde med ventil justering og mange andre gode råd og vejledninger, som jeg har tænkt at gøre brug af med tiden på den dejlige firtakter. :wink:
05-06-2009 22:23
Citér
kragen
Æresmedlem

København
Besked: #6

Kenneth Skrev:(...) Jeg vil da så prøve at pille begrænsningen fra og så køre en tur og derefter tjekke tændrøret, for at se om det har den rigtig farve. (...)
Husk, at når du skal tjekke tændrøret, så skal det være med et helt nyt tændrør :wink:

06-06-2009 06:19
Citér
Kenneth

Besked: #7

kragen Skrev:Husk, at når du skal tjekke tændrøret, så skal det være med et helt nyt tændrør :wink:

Ja det kunne jeg næsten gætte mig til.. Griner Men hvor langt skal jeg køre inden jeg tjekker? 5km, 20km eller? Og sidst men ikke mindst skal jeg så køre med god blandet kørsel?
06-06-2009 23:04
Citér
kragen
Æresmedlem

København
Besked: #8

Kenneth Skrev:Ja det kunne jeg næsten gætte mig til.. Griner Men hvor langt skal jeg køre inden jeg tjekker? 5km, 20km eller? Og sidst men ikke mindst skal jeg så køre med god blandet kørsel?
Nyt tændrør, en fem-ti km med fuld gas hele vejen :wink:

06-06-2009 23:40
Citér
Dilsad

Besked: #9

kragen Skrev:Begrænsningen, være det sig med skive i variatoren, eller med begrænsning i cdi'en, til 30 eller 45 km/t, er udelukkende for at opfylde for de danske lovkrav til maks. hastighed for knallerter. Motoren - og knallerten - er bygget til at køre uden. På andre maskiner er der normalt også en begrænsning i cdi'en, men den ligger ved et højere omdrejningstal, for ikke at risikere, at motoren "drejer over", ved højere omdrejninger, end den kan tåle. Det har ikke den store betydning for vores små encylindrede firtaktere, da motorkraften ikke er stor nok til, at den kan komme op i de omdrejninger. Uden begrænsning, vil du kunne opnå en hastighed på 50-55 km/t, hvilket nok er noget med 65km/t på dit speedometer :wink: , og en ca. 10 km/t under det, en sikkerhedsbegrænsning i cdi'en villle lukke af ved. Så får du den op på de 50-55 km/t, og dit tændrør ser fint ud, er der ingen fare for, at motoren lider fatal overlast. Bare sørg for, at dine ventiler altid er korrekt indstillet til 0,08mm. Der er en fin illustreret vejledning i ventilindstilling, du kan finde herinde.

Jeg har taget begrænsningen af på min Baotian Texas Flash - den kører omkring de 70-80..

.. hjælp, jeg er verdens uheldigeste menneske.
07-06-2009 23:42
Citér
Kenneth

Besked: #10

kragen Skrev:Nyt tændrør, en fem-ti km med fuld gas hele vejen :wink:

Så har jeg fået fjernet begrænsningen og fået tjekket med et nyt tændrør, hvilket har den rigtige farve. Men scooteren køre hurtigere ved 3/4 del gas end ved fuldgas (ikke meget, men en smugle)

Så det betyder vil at jeg skal dyse op et nummer eller 2 ? Smil
11-06-2009 14:07
Citér
kragen
Æresmedlem

København
Besked: #11

Kenneth Skrev:Så har jeg fået fjernet begrænsningen og fået tjekket med et nyt tændrør, hvilket har den rigtige farve. Men scooteren køre hurtigere ved 3/4 del gas end ved fuldgas (ikke meget, men en smugle)

Så det betyder vil at jeg skal dyse op et nummer eller 2 ? Smil
Eller ned, hvis den "drukner" Griner . Men da tændrøret har den rigtige farve, skal du sikkert en eller to op :wink:

11-06-2009 14:15
Citér
Kenneth

Besked: #12

kragen Skrev:Eller ned, hvis den "drukner" Griner . Men da tændrøret har den rigtige farve, skal du sikkert en eller to op :wink:

Okay jamen så vil jeg få fat i nogle dyser og så prøve mig frem så den kommer til at gå perfekt Grin
Men tusind tak for hjælpen og de gode besvarelser
11-06-2009 19:32
Citér